SMR - Forum  

Gå tillbaka   SMR - Forum > Teknik > Teknik Mkiv
Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2003-07-14, 00:08
TomSid TomSid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 184
Standard Mina T28:or VS BPU+ samt liten till medelstor singleturbo

Hej,

Tänkte bara speca upp några effekter och vridmoment med vanlig soppa, från några singleturbobilar och jämföra dem med mina Garret T28:or för att ge er en liten jämförelse single vs två "små" aggregat.

Mina aggregat
413rwhp/535rwtq@1.16 bar

BPU+ Supra USA
398 rwhp/421 rwtq@1.3 bar

Steve Theodor T78 (medelstor turbo) USA
512 rwhp/422 rwtq@1.2 bar

Steve Theodor SP60 USA
504 rwhp/459 rwtq@1.65 bar

USA lirare SP57
500 rwhp/470 rwtq/? bar

USA-lirare PHR stage 1
539 rwhp/499 rwtq/? bar

USA snubbe T61
382 rwhp/? rwtq@1 bar

Jag är bara lite förundrad över mitt höga vrid och en viss person som påstår att mina aggregat knappt motsvara en mycket liten singleturbo ;)

Nu kan jag höja till önskat laddtryck efter modifiering av vakuumklockorna. Kul vid 1.4 bar som jag testade idag. Orolig för soppan dock, men förändringar är på g.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2003-07-14, 06:30
Slowpoke Slowpoke är inte uppkopplad
Supramannen member
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 134
Standard

Hej Tom,

Hur är det, var ett tag sen :(

Vill absolut inte vara negativ eller något då jag vet hur mycket tid och pengar du lagt ner på din underbara Supra men i USA så räknar dom inte vridet i Newtonmeter som vi i Europa gör utan i ft/lbs = Deras vridmomentsiffror är högre än våra vanliga Nm...

Å andra sidan så tycker jag att dina snurror gör ett förträffligt jobb vid det låga ladtrycket, vad ligger avgastempen på efter ett riktigt långt pull?

Som sagt, skulle vara kul att träffas igen snart, jag jobbar stenhårt på det som fuckat upp allt, hoppas du har överseende med det...

Mvh Jiray
__________________
KING
Svara med citat
  #3  
Gammal 2003-07-14, 11:44
Supramannens avatar
Supramannen Supramannen är inte uppkopplad
Administratör
Site adminSupramannen member
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Vallentuna
Inlägg: 8 989
Skicka ett meddelande via ICQ till Supramannen
Standard

Jo Tom dina siffror är bra

Men dummt att jämföra dom mot bilar som kör på lågt ladd, en liten/medelstor singel har i nått sin effikivtet förens vi 1,5 och upp...

Som jag sagt förut, ta det lungt med soppan....I Usa varnar dom för allt över 18 psi nu, och 18psi är 2 olika saker med olika turbos
__________________
Porsche Gt2 "RS"
Mvh
Rickard
Svara med citat
  #4  
Gammal 2003-07-14, 12:50
Slowpoke Slowpoke är inte uppkopplad
Supramannen member
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 134
Standard

Hade jag rätt eller fel?
__________________
KING
Svara med citat
  #5  
Gammal 2003-07-14, 18:14
TomSid TomSid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 184
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Slowpoke
Vill absolut inte vara negativ eller något då jag vet hur mycket tid och pengar du lagt ner på din underbara Supra men i USA så räknar dom inte vridet i Newtonmeter som vi i Europa gör utan i ft/lbs = Deras vridmomentsiffror är högre än våra vanliga Nm...
Nä, jag vägrar...
Kan inte vara sant. I min värld är det tvärtom

Jag säger inte att mina turbos slår en liten single, jag ville mest bara visa på att de inte är så kassa som vissa tror, och som till och med jag trodde ett tag.
Sen kan man ju diskuttera om det var värt pengarna, tiden, våndan...
Vi vet ju båda två att man frågar sig det både en. två och tre gånger
Men, men. Vad gör man inte för att få något som är annorlunda och lite unikt :)

Jag har lärt mig en ruskigt massa under tiden, jämfört med att bara smacka på ett färdigt turbokit.

Hör av dig, det var längesen :(
Svara med citat
  #6  
Gammal 2003-07-14, 19:16
Bateman Bateman är inte uppkopplad
Supramannen member
Supramannen member
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Alingsås
Inlägg: 403
Skicka ett meddelande via ICQ till Bateman
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av TomSid
Citat:
Ursprungligen postat av Slowpoke
Vill absolut inte vara negativ eller något då jag vet hur mycket tid och pengar du lagt ner på din underbara Supra men i USA så räknar dom inte vridet i Newtonmeter som vi i Europa gör utan i ft/lbs = Deras vridmomentsiffror är högre än våra vanliga Nm...
Nä, jag vägrar...
Kan inte vara sant. I min värld är det tvärtom

Jag säger inte att mina turbos slår en liten single, jag ville mest bara visa på att de inte är så kassa som vissa tror, och som till och med jag trodde ett tag.
Sen kan man ju diskuttera om det var värt pengarna, tiden, våndan...
Vi vet ju båda två att man frågar sig det både en. två och tre gånger
Men, men. Vad gör man inte för att få något som är annorlunda och lite unikt :)

Jag har lärt mig en ruskigt massa under tiden, jämfört med att bara smacka på ett färdigt turbokit.

Hör av dig, det var längesen :(
Kul att du lyckades med ditt bygge Tom!

Vad tycker du nu med facit i hand då, skulle du hellre lagt pengarna på ett singelkit?

//Björn
Svara med citat
  #7  
Gammal 2003-07-14, 19:51
TomSid TomSid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 184
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bateman
Citat:
Ursprungligen postat av TomSid
Citat:
Ursprungligen postat av Slowpoke
Vill absolut inte vara negativ eller något då jag vet hur mycket tid och pengar du lagt ner på din underbara Supra men i USA så räknar dom inte vridet i Newtonmeter som vi i Europa gör utan i ft/lbs = Deras vridmomentsiffror är högre än våra vanliga Nm...
Nä, jag vägrar...
Kan inte vara sant. I min värld är det tvärtom

Jag säger inte att mina turbos slår en liten single, jag ville mest bara visa på att de inte är så kassa som vissa tror, och som till och med jag trodde ett tag.
Sen kan man ju diskuttera om det var värt pengarna, tiden, våndan...
Vi vet ju båda två att man frågar sig det både en. två och tre gånger
Men, men. Vad gör man inte för att få något som är annorlunda och lite unikt :)

Jag har lärt mig en ruskigt massa under tiden, jämfört med att bara smacka på ett färdigt turbokit.

Hör av dig, det var längesen :(
Kul att du lyckades med ditt bygge Tom!

Vad tycker du nu med facit i hand då, skulle du hellre lagt pengarna på ett singelkit?

//Björn
Ja, utan tvekan
Svara med citat
  #8  
Gammal 2003-07-14, 23:42
Supramannens avatar
Supramannen Supramannen är inte uppkopplad
Administratör
Site adminSupramannen member
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Vallentuna
Inlägg: 8 989
Skicka ett meddelande via ICQ till Supramannen
Standard

Hej igen

Har räknat lite på detta och det måste ha smygit in sig ett litet fel här

553ftp so TOM skriver är alltså 752nm sen omgjort till motorn med 15% drivhjul avdrg blir det 884nm i motor vilket inte lpter troligt på en BPU bil

Men 553 nm på hjulen eller i motor om det är i motorn som blir 650nm är bra...

Grattis TOM
__________________
Porsche Gt2 "RS"
Mvh
Rickard
Svara med citat
  #9  
Gammal 2003-07-17, 16:11
TomSid TomSid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 184
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Supramannen

Men dummt att jämföra dom mot bilar som kör på lågt ladd, en liten/medelstor singel har i nått sin effikivtet förens vi 1,5 och upp...
När tror du mina aggregat når sin effektivitet då?
Jag tror inte 1.16 bar
Svara med citat
  #10  
Gammal 2003-07-18, 02:32
Supramannens avatar
Supramannen Supramannen är inte uppkopplad
Administratör
Site adminSupramannen member
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Vallentuna
Inlägg: 8 989
Skicka ett meddelande via ICQ till Supramannen
Standard

Verkar som nån har hängt upp sig på laddtryck,är som att säga min pappa är starkare än dig

Vad man kör för ladd är rätt ovesentligt , kör vad man vill bara det funkar
__________________
Porsche Gt2 "RS"
Mvh
Rickard
Svara med citat
Svara


Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Olycka för två av mina nära :cry: SupraMagnus Skitsnack 21 2006-07-04 13:49
fram och bakljus, samt en bodykit fråga till Skyline R34 pzymon Delar 0 2006-05-12 22:17
Mina nya fälgar Predator Allmänt 33 2005-12-14 09:11
Mina nya fälgar. esson Allmänt 10 2004-12-31 23:48
mina planer!.. Neoz Teknik MkIII/MR2/Celica GT4 88 2004-01-13 22:16


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:35.


Powered by vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.