SMR - Forum  

Gå tillbaka   SMR - Forum > Teknik > Teknik Mkiv
Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-23, 21:55
Astro Astro är inte uppkopplad
Supra mini Supramannen member

Reg.datum: Jun 2008
Standard Rassel rassel

Tänkte kolla här bland experterna. Det sitter ju en Blitz Active Twin Clutch på supran. Och som jag förstår så skall det rassla en hel del från denna. "men".. jag tycker att "rassel" ljudet som är när man har kopplingen uppe blir värre och värre. När man trampar ner kopplingen låter det precis som två metall skivor skaver mot varandra och när man släpper upp kopplingen så låter det ännu mera rassel fast mer som en stenkross typ, väldigt svårt att beskriva ljudet men kan någon lugna mina nerver att vxl lådan inte är som den ska, vilket är det jag oroar mig för. Så vad tror ni ?

Så vitt jag vet slirar inte kopplingen något, och växlarna går i fint.
Dock ibland med ett "dunk, dunk" ljud.

Finns det kanske någon i närheten av Gävle som kan förbarma sig att lyssna ?
Gammal 2008-06-23, 22:29
Dante Dante är inte uppkopplad
Supramannen member
Supramannen member

Reg.datum: Oct 2006
Standard

Alltså den Blitz kopplingen låter otroligt mycket har jag för mig.

Ang "dunk" "dunk" ljudet så är det normalt. Dunkar ofta till i lådan när man växlar. Läste nånstans att eftersom växellådan är såpass rejält byggt och tåler massor med effekt så går det inte hand i hand med att vara tyst och smidig :)
Svara med citat
Gammal 2008-06-23, 23:13

Standard

Här kanske man får en bättre uppfattning
http://www.garaget.org/video/ldobzqx9cv5l
Gammal 2008-06-23, 23:50
Merls avatar
Merl Merl är inte uppkopplad
VIP Medlem
Supramannen member

Reg.datum: Aug 2005
Standard

Min koppling rasslar också på sättet som du beskriver, och många andras med de!
Så du kan nog va lugn.
Gammal 2008-06-24, 09:22
prosty prosty är inte uppkopplad
Administratör
Site adminSupramannen member

Reg.datum: Jul 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till prosty Skicka ett meddelande via MSN till prosty
Standard

Min låter också på ett liknande sätt. Hur låter den när du frikopplar?
Gammal 2008-06-24, 09:48

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av prosty Visa inlägg
Min låter också på ett liknande sätt. Hur låter den när du frikopplar?
Har du lyssnat på videon ?
"Skrammel" ljudet försvinner när´jag trycker ner kopplingen och istället blir det ett metalliskt "skrap" ljud. Som två metallskivor som snurrar motsatthåll mot varandra.. typ
Gammal 2008-06-24, 10:34
Administratör

Skicka ett meddelande via ICQ till prosty Skicka ett meddelande via MSN till prosty
Standard

Min låter också lite när man inte riktigt trycker ner den helt. Man kan justera hur pedalen ska ta. Testa justera den lite så kanske ljudet försvinner. Efter ett tag så nöts ju kopplingen lite så man kan behöva justera in den lite.
Gammal 2008-06-24, 11:16

Standard

Citat:
Min låter också lite när man inte riktigt trycker ner den helt. Man kan justera hur pedalen ska ta. Testa justera den lite så kanske ljudet försvinner. Efter ett tag så nöts ju kopplingen lite så man kan behöva justera in den lite.
Ok, så "skrammel" ljudet när kopplingen är uppe är inget jag behöver oroa mig för eller ? Det låter ju även när man kör, exakt samma ljud fast olika beroende på varvtal. Vill tillägga också att för 1 mån sedan så lät det inte när man körde oavsett om bilen var kall eller varm, det lät bara på höga växlar och låga varvtal, men nu låter det hela tiden. Ang ljudet med kopplingen nere så får jag kanske prova att justera den lite då om det hjälper.

Annars då, ingen som kan rek någon att titta på bilen och lyssna lite? Skulle vara så skönt om jag kunde släppa tanken på att jag måste byta vxl låda eller koppling.
Gammal 2008-06-24, 11:26
Administratör

Standard

Min låter också. Kan filma det så du får höra hur min låter. Jag tycker dock att jag vant mig vid ljudet så jag anser det vara mindre (om den då inte låter mindre) men den låter fruktansvärt när ACn är påslagen, flera som tror att min motor är havererad när den står på tomgång. Brukar oftast spela dum (kanske för att jag är dum.. hehe) och låtsas som jag inte fattar någonting, att förklara för folk vad ljudet beror på tar bara tid..

Men om du kör 4000-7000 varv hör du kopplingen då med? Min brukar tystna efter 3000 varv ungefär. Då för att jag har ett väldigt högt avgasljud mest troligt, men man tänker inte på kopplingen iaf. Ska försöka filma min så du får lyssna. Men blir nog kass mobilfilm.

Jag ska ner till sthlm om några veckor så har du inte hittat någon som kan lyssna på bilen då så kan jag ta en lyssning på den. Tar nog ner Supran om jag har råd. Då kan du få höra hur min låter :)
Gammal 2008-06-24, 11:31

Standard

Citat:
Min låter också. Kan filma det så du får höra hur min låter. Jag tycker dock att jag vant mig vid ljudet så jag anser det vara mindre (om den då inte låter mindre) men den låter fruktansvärt när ACn är påslagen, flera som tror att min motor är havererad när den står på tomgång. Brukar oftast spela dum (kanske för att jag är dum.. hehe) och låtsas som jag inte fattar någonting, att förklara för folk vad ljudet beror på tar bara tid..

Men om du kör 4000-7000 varv hör du kopplingen då med? Min brukar tystna efter 3000 varv ungefär. Då för att jag har ett väldigt högt avgasljud mest troligt, men man tänker inte på kopplingen iaf. Ska försöka filma min så du får lyssna. Men blir nog kass mobilfilm.

Jag ska ner till sthlm om några veckor så har du inte hittat någon som kan lyssna på bilen då så kan jag ta en lyssning på den. Tar nog ner Supran om jag har råd. Då kan du få höra hur min låter :)
Vid högre varvtal så hör jag inte nånting från kopplingen, men sen om det beror på allt annat som låter högre vet jag inte:), Men om jag står på tomgång med kopplingen uppe och det skrammlar då, kan det vara kopplingen som låter då, borde det inte vara vxl lådan ? Eller tänker jag helt fel?

Vore ju väldigt intressant och höra din också om du kunde filma det, min video är ju också kass mobilfilm men man hör ju rätt bra iaf. Så det får du gärna göra om du vill och orkar.
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Rassel i kopplingen Bateman Teknik Mkiv 10 2003-07-02 13:40

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:06.