![]() |
|
Registrera | FAQ | Medlemslista | Kalender | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Hallå!
Har precis blivit stolt ägare av en Supra mk3 -91. Den har strax över 300Hk. Den har gått 16.200 mil. Är ganska novis på dom här grymma bilarna. Vad ska man ha för motorolja i en sån? Delsyntet eller helsyntet? Vilket märke rekomenderas? Tacksam för tips! Mvh Suprahero |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Hmm..... Är det en helsyntet, delsyntet eller mineral? Just nu har jag någon Mobil1 delsyntet olja i Supran. När motorn är varm så ligger oljetrycket på 0,4-0,5 bar på tomgång. Får för mig att det är lite lågt?! Har även en Audi GT -82 som jag kör på Castrol GTX-3 mineral olja och den har bara gått på mineral oljor sen den var ny. Den har gått 22,000mil och oljetrycket ligger på 1,5 - 2 bar på tomgång och varm motor! Vad ska jag ha för olja i min Supra? Vill ju att min Supra ska må så bra som den bara kan! Suprahero |
|
|||
|
|||
![]() Kendall 20-50 är väl blask skit mineral antar jag, sikta på att köra tex castrol syntetolja som EDGE 10-40 eller 10-60 , det är bra olja, jag anser mineral enbart vara till för dragracing eller högprestanda bilar som byter efter ett par repor, det är bra oljor som står för lite motstånd men inte alls några bra tillsatser som hjälper till att hålla din motor fräsch som en bruksbil behöver.
10-40 behövs om du fiser runt och kör normalt, kör du bana gå på 10-60 Åk in på mekonomen verkstaden, be dem förklara för dig vad du ska ha för olja, de grabbarna är pålästa ( de går på utbildningar för oljor) Att ha oljetryck är INTE samma sak som att ha bra smörjning. Det är också en grej. Men tryck behövs för att ha smörjning :) , liten djungel men så är det. Citat:
|
|||
|
|||
![]() Tusen tack för all bra info Prosty!
Ska bege mig till Mekonomen och inhandla oljan idag! Mvh Suprahero |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
motorolja | jenscarlson | Teknik Mkiv | 3 | 2009-03-14 20:54 |
motorolja i supra mkiv tt automat ? | _martin | Teknik Mkiv | 2 | 2008-08-17 21:54 |
Motorolja försvinner.. | Mårtensson | Teknik Mkiv | 9 | 2007-08-19 00:36 |
Motorolja, MK3 | djesse | Teknik MkIII/MR2/Celica GT4 | 11 | 2005-12-07 20:15 |
Hur mycket motorolja ..... | djesse | Teknik MkIII/MR2/Celica GT4 | 3 | 2005-10-04 15:13 |