SMR - Forum  

Gå tillbaka   SMR - Forum > Teknik > Teknik Mkiv
Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-09, 23:07
Kim1978 Kim1978 är inte uppkopplad
Supra mini Supramannen member

Reg.datum: May 2007
Standard Shell V-Power vs. E85

Jag skulle vilja veta hur bra Vpower står mot E85 när det gäller spikningar. Många single-supror här i Tyskland kör upp mot 1.7bar på Vpower och anser det är ett så pass bra bränsle att det inte lönt är att konvertera till E85 - därför finns det inte så mycket fakta och erfarenheter att hämta här.

Vad har ni för erfarenheter om detta? Richard, vad säger du? Är Vpower mer benäget till att spika på ett lägre laddtryck än E85 - allt annat lika.
Svara med citat
Gammal 2009-02-10, 08:33
prosty prosty är inte uppkopplad
Administratör
Site adminSupramannen member

Reg.datum: Jul 2004
Skicka ett meddelande via ICQ till prosty Skicka ett meddelande via MSN till prosty
Standard

E85 är ju ett bättre bränsle men det kräver MER bränsle för samma effekt + att det är inte billigare att köra på. Det har 109 oktan mot för Vpowers 99 oktan.

Låt oss säga att du vill ha 400 hk, det klarar du med ~440 cc spridare, men ska du köra 400 hk med E85 så krävs det ~580cc spridare iom att det kräver ungefär 30% mer.

Är du med?

Sen så är det lite fel du är ute efter, det är inte bränslet som beror på hur din bil spikar, det är din uppbyggnad, eller, visst beror det på vilket bränsle du har givetvis, men en bil som byggts seriöst ska klara av det laddtrycket du tänkt, med vanlig 98 oktanig svensk sugsoppa (jag körde ju 2.2 bar med min Audi på 98 oktan utan en enda spikning) Om du tex har en bil som har 600 hk ~1.7 bar och den spikar med vanlig bensin vid det laddtrycket, så är det felbyggt i bilen, den ska klarar av det laddtryck du byggt bilen för , effektmässigt, då får man porta / finputsa förbränningsrummen så du inte får spikningar, däremot om du vill toppa av och verkligen få ut det mesta, då kan du köra med E85 istället för racebränsle, iom att E85 är billigare än racebränsle. Då kan du höja din maxgräns för laddtryck från kanske 1.8 till 2 bar istället.

Men att se det som en lösning mot spikningar tycker jag är lite fel. Vill man undvika spikningar hade jag kört ett vattensprut, Men man SKA inte ha problem med spikningar om motorn är byggd rätt. Svårt att förklara..
Gammal 2009-02-10, 14:34
Linusj Linusj är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2008
Standard

Stämmer det inte att E85 kyler bättre än bensin också?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
XS Power MMTmattsson Teknik Mkiv 5 2006-02-08 13:06
Power Metal kväll i falun In_Memory Skitsnack 0 2005-11-26 04:52
Power by SMR Skyracer Allmänt 5 2005-09-08 07:13
V-Power Predator Allmänt 14 2005-09-05 15:24
HKS Hi Power muffler? Zomarspeed Allmänt 2 2004-06-29 22:39

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:21.