SMR - Forum

SMR - Forum (http://www.supramannen.com/index.php)
-   Allmänt (http://www.supramannen.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Salus Ansvar.... (http://www.supramannen.com/showthread.php?t=8974)

Slemrotta 2008-05-16 17:47

Salus Ansvar....

Vilket Ansvar?

Har en Supra MKIV -93 i familjen som morsan äger egentligen, (tro det eller ej, men jag har en grymt cool morsa) :D men jag kör den dock bara ibland :/

Iaf... Lånade den för några veckor sen och det hade regnat lite under natten, så det var blött ute... Efter en stund får jag en oplanerad sladd och frontar en lycktstolpe (tog mitt mellan lysena). Gick nästan 70 på en 70-sträcka, dock med en ganska skarp kurva....

Den är naturligtvis helförsäkrad! Vi skickade in en skadeanmälan till försäkringsbolaget (Salus Ansvar) och får som svar att dom ville ha reg. bevis och köpekvitto på bilen som bevisar att det verkligen ÄR hennes Supra.

Kvittot har dock kommit bort i en flytt så något sådant har vi ej kvar (var ändå bara en handskriven lapp)

Då frågar dom om bilen är köpt kontant eller om det ligger lån på bilen.
Lånet på bilen ligger dock på mig, då morsan har betalningsanmärkningar och kunde inte få något lån.

Enligt försäkringsbolaget påkar ALLT på att det egentligen är _jag_ som äger bilen, vilket det inte är. Svårt att övertyga dom om detta då det var jag som körde och att morsans lån står på mig.

Dom ville iaf ha en kopia på lånehandlingarna på mitt lån?

Vad är det dom håller på med? Bilen är ju helförsäkrad! Ska man stå och betala en premie till försäkringsbolaget på en helförsäkring som man ändå inte får ut något av ifall det händer något?

Enligt verkstaden som har bilen så uppskattar dom att det skulle kostar ca 50-60 tusen att laga bilen. De synliga skadorna är huv, frontspoiler, lycktfästen och kylare. Men det finns lite annat smått och gott som blivigt lite tillklämt, men som går att rikta ganska lätt...
Bilen gick perfekt när jag skyndade mig hem till parkeringen innan vattnet hade runnit ut kylaren. Allt kändes som vanligt i styrningen och motorn i övrigt, allt funkade finfint.

Någon som vet hur vi ska gå tillväga ifall dom vägrar att betala ut något? Har ju fortfarande ca 90k av lånet kvar att betala. Kul att stå och betala på en bil man inte kan använda....
Rekomenderar INTE Salus Ansvar (även om dom är billiga, så verkar man få vad man betalar för)

Tack för tålamodet till den långa läsningen!

//Slemrotta

philleee 2008-05-16 18:21

Du har ju i sanningens namn skenförsäkrat.
Man får lägre förs. ifall bilen står på en äldre o speciellt en kvinna och därför hade du den förs. på din mamma.

Eller påstår du verkligen att din mamma ville ha en Supra så därför frågade hon om du kunde ta ett lån åt henne?? Och hon var så snäll att du ibland kunde låna den...o under ett av dom FÅ lånen kvaddade du bilen. Come on! ! ! För att inte nämna att det är du som är medlem här på supraforumet o inte din morsa

Och ja, förs bolagen kan vägra betala om det rör sig om en solklar skenförsäkring enligt lag. Händer jämnt när det gäller hojägare....många som inte fått nya hojar då de kvaddat sin därför att den varit skenförs.
Du skulle självklart ha låtit din mamma tagit hand om det hela o låtit henne säga att hon orsakade skadan. Men nu när det är försent så har jag inga ideer tyvärr

Hade du smällt med en V70 så hade de antagligen inte brytt sig men då du äger en bil där risken att krocka är större (sportbil) och förs.premien är högre så är de hårda på skenförsäkringar då de på ett lätt sätt kan undvika på att betala vilket är varje företags syfte...att tjäna pengar o spara en massa

prosty 2008-05-16 18:32

Du har ju bland annat i flera trådar här på forumet skrivit att DU äger en 93as J-Spec.

Har du några bevis att din mamma betalat dig varje månad eller har hon gjort detta under bordet? Isf är det nog kört. Sen så är det faktiskt så att om du slarvar bort kvittot på ett köp så är det också bara att rannsaka sig själv. Man MÅSTE hålla ordning på sina saker när det gäller pengar. Väldigt tråkigt att detta hänt, men detta är en av anledningarna till att jag betalar Salus Ansvar c:a 13000 kr om året för att kunna köra utan att oroa mig att min investering ska bli värdelös vid en eventuell kollision orsakad av mig själv.

Supramannen 2008-05-16 19:11

Tror du får ruskigt svårt att få ut nått då försäkrings bolagen är sten hårda på detta nu för tiden

Slemrotta 2008-05-16 19:25

Få gånger har jag inte lånat den... har allt lånat den en del... Och ja, det är morsan som äger den, men som sagt, familjen får låna den. Nej, hon är inte så bra gällande datorer och internet och så, och det är jag som kan datorer osv, så därför är det jag som "sköter" forumet. och då hon inte kan göra överföringar via internet så hon ger mig pengar i handen varje månad.

Ja, visst har jag skrivigt att det är jag som äger bilen här på forumet i några trådar, men så säger jag ju, då det mer eller mindre, är familjens bil, även om morsan i största del äger den så att säga. Men som sagt, det är väl bara att bita i det sura äpplet då.... Man lär sig något nytt varje dag!

Phantom 2008-05-16 19:50

Jag hade slusansvar å smällde min bil lite . gick på ca 70k att laga, bilen stog då på min mor.

Men när vi täcknade försäkring så frågade vi om vi kunde försäkra den på min mor om det va jag som använde den mäst, och det gick bra så länge hon ägde bilen och vi bodde under samma tak.

Fick ut allt

sleeplezz 2008-05-16 20:18

Är ni skrivna på samma adress finns en chans. Din mor måste visa att hon har ägarintresse i bilen, genom att tex bevisa att hon betalt service, bensin, delar mm mm. Lycka till!

whiterider 2008-05-17 12:32

Finns ett program om detta på plus, där folksam ej bet ut försäkring. Där var lånet på killens mammas namn, plus service bet från mammas konto, besiktning gjord av mamma, etc etc. allt stämde ändå ingen ersättning.
gå in på svt.se o leta fram programet "plus"

Andreas_8705 2008-05-17 13:30

Det är inget kul med försäkringar. Har själv en bmw 328 Ci-99 som står på mig. Jag är 21 år och bor i stan i Jönköping. Betalar nästan 1800/månad. Men då kan ingen säga något annat att det inte är jag som äger bilen osv.

Är tyvärr lätt hänt att man krockar blir påkörd osv, och står då bilen på föräldrarna och du kommer in med den eller lånet står på dig osv och dem kollar upp det så kan man ju stå där utan någon ersättning.

Rainman 2008-05-17 14:41

Det här är inget nytt, se till att ha försäkringen på dej själv. Annars kan det gå såhär.
Vi har pratat så mycket om det här....

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:21.