Visa fullständig version : Problem med laddtryck!
Behöver nu lite hjälp med att få ordning med mitt laddtryck till helgens nattliga aktiviteter...
Kör en bpu japsspec supra med följande grejer:
Downpipe 3" med restriktor, 3 tums avgas med 4 tums utblås.
Frontmatad intercooler.
Kn "svampfilter"
Hks evc 2
Hks bcc.
Ja ska väll vara allt, har haft samma problem ända sedan jag installerade allt. När bilen börja ladda går det jätte bra upp tills ca 0.9 då börjar bilen "bluddra" haka sig frammåt, ända tills laddet är uppe på 1.1 då går den klockrent igen.
Börjar blivit orolig att bilen spikar, men då man läser runt så ska soppan ju räcka till detta laddtryck! Kan det vara så att det inte gör det?
Annars går jag i funderingar på att det kanske är tändstiften, som kan göra att den hakar sig frammåt.
Någon som varit med om liknande? Eller har några andra förslag på vad det kan vara?
snowsupra
2009-05-13, 23:14
har oxå en japspec me typ samma mods, å den går/gick rent. laddade ungefär samma.
stiften låter rimligt. kan ju va värt å prova byta.
men de finns säkert andra som kan mera supra-specifika fel.
Låter som hur min bil beter sig. Testade att byta tändstift och då gick den lite bättre. Kopplade sen in en bredbandslamda och upptäckte att den gick för snålt från 6000rpm.. Så det är ju ett tips..
Låter som hur min bil beter sig. Testade att byta tändstift och då gick den lite bättre. Kopplade sen in en bredbandslamda och upptäckte att den gick för snålt från 6000rpm.. Så det är ju ett tips..
Vad körde du för tändstift då? Fler som har haft problem med soppan? Lite orolig över att den går soppa snålt som sagt, vore verkligen INTE bra om den gick snålt! Några fler som haft samma problem?
snowsupra
2009-05-14, 10:03
vad har du för supra? å me vilka mods??
Vad körde du för tändstift då? Fler som har haft problem med soppan? Lite orolig över att den går soppa snålt som sagt, vore verkligen INTE bra om den gick snålt! Några fler som haft samma problem?
ngk bcpr7es
Edit: för att vara 100% åk ner till Linköpings motorsport o kolla om dom har någon bredbandslamda du/ni/dom kan kolla med.
vad har du för supra? å me vilka mods??
mk4 j-spec downpipe, midpipe, öppet filter, BC, BCC, apexi afc, catback. Jaa det var nog allt. Hurså?
ngk bcpr7es
Edit: för att vara 100% åk ner till Linköpings motorsport o kolla om dom har någon bredbandslamda du/ni/dom kan kolla med.
Köper man de på toyota eller mekonomen?
För att koppla in bredbandslamdan, måste man koppla ur orginal lambdasonden? Börjar inte bilen gå konstigt då?
Inte allt för haj på just bredbandslamda, men om det skulle visa sig att bilen går snållt med soppa, hur ökar man soppa trycket?:)
snowsupra
2009-05-14, 14:37
mk4 j-spec downpipe, midpipe, öppet filter, BC, BCC, apexi afc, catback. Jaa det var nog allt. Hurså?
nej så jag vet med vilka mods den redan kan börja gå snålt.
kan ju drabba mig oxå när ja får igång den=)
snowsupra
2009-05-14, 14:41
För att koppla in bredbandslamdan, måste man koppla ur orginal lambdasonden? Börjar inte bilen gå konstigt då?
Inte allt för haj på just bredbandslamda, men om det skulle visa sig att bilen går snållt med soppa, hur ökar man soppa trycket?:)
bredbandslamda säljer dom flesta tuning firmor, säkert smr oxå.
den kopplas in helt separat. det följer ju med en sond som man monterar i avgasröret.
Hade exakt samma problem som du, att den började blurra så. Jag bytte stift på min, sen gick den klockrent! Så mitt tips är att byta till nya stift.. Jag satte i 7or.
MvH Jonas
Hade exakt samma problem som du, att den började blurra så. Jag bytte stift på min, sen gick den klockrent! Så mitt tips är att byta till nya stift.. Jag satte i 7or.
MvH Jonas
Får börja med det då, sen om den inte går bra efter det så får jag fortsätta leta fel!
Vad menas med 7: or?:)
Får börja med det då, sen om den inte går bra efter det så får jag fortsätta leta fel!
Vad menas med 7: or?:)
7a i värmetal på stiften. dom heter ju bcpr7es typ. finns ju likadana stift med andra värmetal också typ 8,9
Du behöver inte koppla ur orginal, det som gjordes på min bil var att borra hål i min DP och sen svetsa fast en gängad mojäng, därefter stoppa in bredbandslamda givaren där o tuta o köra. Eftersom min bara är bpu kändes det som ganska onödiga pengar att ha en egen bredbandslamda.
Om bilen visar sig gå snålt så vet jag inte om du bara kan höja trycket. Jag löste det med 2 soppapumpar och eurospridare. Nu går han som en dröm! Rätta mig om jag har fel men om du ska byta till andra spridare behöver du även något att styra soppan med (Apexi AFC eller något) kommer gå fett annars..
Tändstiften finns på mekonomen/autoexperten
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.