handdator

Visa fullständig version : Trögg i växlarna + rasslande ljud

MaTTe_N_
2009-04-27, 20:12
Har fåt lite problem med bilen den sista veckan, den e väldigt trögg att få i växlar när man står stilla. När man kör är det inga problem alls. Upplever det precis som att den inte fri kopplar helt.
Problem nummer två upptäckte jag i dag, det är ett "rasslande" ljud, ungefär som ett urtrampningslager kan bli. Ljudet förändras inte när man trampar på kopplingen. Däremot så försvinner det helt om man trampar ner kopplingen helt och håller tryck med växelspaken mot en växel (jag kan trycka rätt hårt eftersom den har blivit så tröggväxlad).
Kan tillägga att jag renoverade växellådan förra vintern, då byttes allt på 1-2-3 växel plus lite annat, dock inga lager eftersom det bara var 3:ans sync det var fel på.

Har suttit o funderat på detta nu, känns som att huvudcylindern till kopplingen "läcker" så att den inte frikopplar helt, och så misstänker jag ett lager i växellådan. Men jag har helt låst mig på det och behöver lite fler ideer att bolla med:)
Mvh Mattias

MaTTe_N_
2009-04-28, 20:27
Började felsöka på bilen i dag och konstaterade att både huvudcylindern och slavcylindern fucngerade perfekt. Så jag monterade ner växellådan för att kolla kopplingen men man kan inte se något synligt fel, förutom att solfjädrarna är lite blå på tryckplattan. Har lite funderingar om det kan vara dom som är kass.
Någon som har någon ide eller tips?

MaTTe_N_
2009-04-28, 21:20
Ja jag är också rädd för att det är ett lager i växellådan. Men det där med att den knappt går att växla med. Måste ju vara någonting med kopplingen, tryckplatan skulle jag tippa på med är inte säker.

MaTTe_N_
2009-04-29, 08:05
Syncringarna är helt nya.