handdator

Visa fullständig version : Vibrationer vid inbromsning mm...

BEX
2008-08-22, 00:12
Hej!

Har läst massa gamla inlägg men hittar inget svar...

Problemet uppkommer när jag kör bilen och bromsar in & högre hastigheter.
Framvagnen vibrerar bra mycket, samt hela ratten & rattstång rör på sig.
(Ratten rör sig kraftigt ca 1-2,5cm sida till sida.)

-Har nya däck Michelin ps2 orginal dim. Balanserade fälgar som är runda, och sitter som de ska med navringar. Hjulinställning gjord hos två olika verkstäder som får identiska världen som stämmer.

-Nya skivor samt belägg fram & bak.
(va dock ingen centrerings skruv i skivan men det ska de väl inte va heller?)

Men det känns som de är något större problem!
Känns som hela bilen kommer skaka sönder snart...
Framförallt vid INBROMSNINGAR kommer vibrationerna men även i högre fart rör sig ratten, sida till sida.

Får full fart vid gas så de kan väl inte va lådan.

Skulle va tacksam för alla svar!

Mvh
John
Supra Euro spec, V-styrd, BPU, targa, automat, orginalchassi.

Dante
2008-08-22, 00:15
Min vibrera som fan vid inbromsning i höga hastigheter med, bytade till nya skivor och belägg. Försvann direkt.

Låter onekligen som det är bromsarna som spökar, det är typiskt om man har skeva skivor. Tar bromsarna olika hårt så brukar ratten röra sig fram och tbx med, dem brukar ju göra bromstest på besiktning. Hur nya är skivorna och beläggen?

Eller så har du nåt enormt glapp i framvagnen? Kolla över alla busningar etc.

BEX
2008-08-22, 00:23
ca 3 mån och 300mil lung körning!
(Nya saker från EBC)

Rainman
2008-08-22, 09:18
Hmm, jag har svårt att tänka mej något annat än bromsarna ändå.
Men kolla att framvagnen sitter fast & att det inte är jätteglapp i någon bussning fram.

Supramannen
2008-08-22, 12:32
Har lite dåliga erferneheter av EBC, men svårt att säga att det är fel på dom och att du ska byta, men det lutar åt bromsar som sagt

Dante
2008-08-22, 17:54
Allt lutar åt att det är bromsarna som är skeva eller liknande. Ett par nya fram orginal skivor kostar ca 800kr på Toyota.

MaTTe_N_
2008-08-22, 18:18
Tycker också det låter som bromsarna. Men det hände faktiskt en gång på jobbet när jag byta till vinter hjul att det kom ner skräp typ en liten sten eller nåt bakom fälgen så man spänner fast fälgen snett. När uppstod vibrationerna? När du monterade bromsarna, de nya hjulen eller det har smugit sig på?

Libbe
2008-08-22, 18:21
Har liknande på min.. Har hänt tre gånger vid inbromsning men endast i riktigt höga farter.. Typ vid 260-270kmh riktigt läbbigt.. Trodde fälgen hade lostnat första gången.. Körde in till kanten, och det skaka när jag bromsa ända tills bilen stod stilla.. Kände på bultarna så allt satt fast.. Börja köra igen och bromsarna funka hur bra som helst och det skaka inte.. Sen har det hänt två gånger till.. Vet inte vad det kan vara men tänkte byta bromsvätskan för den såg inte så frisk ut..

kroktorparen
2008-08-22, 20:52
säkerligen skivorna.

Får lite vibrationer när jag bromsar från höga farter, men inte så farligt . men ska skaffa antingen slitsade eller hålborade skivor och värre beläg i vinter , nu så rör sifg inte bilen alls =(
kör med orginal skivor å beläg nu

BEX
2008-08-22, 22:50
Tack tack för alla svar har idag beställt nya skivor på Toyota.

Bussiningar tänkte jag beställa på samen gång...
Men finns det något bättre bussnings kit, till framvagnen man kan köpa?
Ska endå byta alla hade jag tänkt mig, så de är lika bra att ta de mycket glädje fulla arbetet på en gång.

Hade tänkt att köra lite bana men mest köra vanlig väg.
Ni som har nåra år på nacken vad ska man köpa? ;) (å var)

men åter igen tack för alla svaren! :)

Mvh
John

Turbo Skegget
2008-08-23, 00:08
Körde du in bromsarna ordentligt?
Läs länken nedan.

http://www.supramania.com/forums/showthread.php?t=78287

Dante
2008-08-23, 02:14
Finns väl nåt vassare R2 polyurethan bussningar som endel använder sig av, kostar runt 2000 för alla i framvagnen.

kroktorparen
2008-08-23, 03:25
Har det i bakvagnen.
Funkar bra
ska skaffa till framvagnen i vinter har jag tänkt mig, men får se . skiter snart i bilen . bara dyrt plus denna väntan på grejer , skaffar snart en volvo så man får grejer inom en vecka:)
Surt att allt bara tillverkas i Japan typ :P hehe

prosty
2008-08-23, 12:19
Sluta nu vara sån :) , det är inte så farligt heh

kroktorparen
2008-08-23, 13:35
hehe nej får ta mig i kragen;)

men är ju så jävla gött å köra supran .hehe
hoppas att vintern inte kommer för tidigt=)

supra_performance
2008-08-24, 12:50
Jag skulle gissa på att det är bussningarna som glappar o det finns powerflex till båda fram o bakvagn jag har powerflex bak på min..:)

BEX
2008-08-24, 15:30
Powerflex har jag haft och var mycket nöjd med dessa!
Var hittar man powerflex? Såg att MVP hade R2...
Men vad är nu bäst R2 eller powerflex?

Dante
2008-08-24, 20:06
Powerflex har jag haft och var mycket nöjd med dessa!
Var hittar man powerflex? Såg att MVP hade R2...
Men vad är nu bäst R2 eller powerflex?

Säkerligen ingen märkbar skillnad.