handdator

Visa fullständig version : Laddtryck j-spec

supra_performance
2008-08-04, 16:01
Jag va och tittade på en supra för ett tag sen den hade Fmic, öppetluftfilter och helt 3" avgassystem inkl downpipe utan stryp platta och laddade ca 1,2. verkar inte det högt med tanke på att han sa att de inte fanns nån BCC. och är det hälsosamt för motorn o köra med de så eller finns de risk att laddet pikar upp och att turborna går åt skogen?

supra_performance
2008-08-05, 20:56
Man borde väl ha en BC eller är jag fel ute?

Merl
2008-08-05, 21:25
Du kan inte ladda över 1bar om du inte har något som ändrar laddtryckspärren, tex en BCC.
Så något fanns det garanterat på den bilen annars skulle den ha klippt.

En BC behöver du för att kunna höja laddtrycket, du kan INTE sänka ladd med den.
Så laddar den 1.2 utan BC så måste du sätta in en restriktorplatta i avgassystemet.

supra_performance
2008-08-06, 19:27
En Bost Controler typ evc 5 kan man väl ställa laddet till önsat typ..1,1? och supran jag kollade på hade ingen restriktor platta och det kan väl därför vara riskabelt att köpa om den har gått på för högt ladd?

Apanzor
2008-08-06, 20:00
Som Merl skriver...
Du måste ha en restriktor i för att sänka laddet. Du kan aldrig sänka ditt grundtryck i bilen, säg såhär: Du har fritt blås från turbo och då laddar det konstant 1,2 säger vi, då kan du ju omöjligt sänka laddet för 1,2 har ju då blivit ditt grundladd. En restriktor gör så du får motstånd och därav laddar bilen mindre säg 0,9 beroende på hur stort hål du tar på restriktorn. Då kan du köpa dig en bc och ställa upp laddet med istället och bcc finns det nog redan i bilen lr fcd lr klippt eller något annat hemma knep=)
Ja, är det en j-spec som har laddat 1,2 och säkert pikat lite högre så skulle jag nog tveka lite, vet hur mina såg ut när jag plocka bort dem, fattades lite på impellarna och såg allmänt skrot ut haha=)
Men man vet aldrig det kan oxå vara en pärla...=)

supra_performance
2008-08-06, 20:45
Okei tack för att ni rättade mig... nu är jag på det klara med detta..:D

Mr.F-T-P
2008-08-27, 20:23
Lånar tråden lite bara, har stålimpellrar ist för keramiska turboimpellrar, så dom ska ju tåla mer ladd. Men oroar mej bara för att bottna spridarna. Har en wallbro 255 i tanken men vågar man testa 1,3-1,4 i ladd?

Dante
2008-08-29, 23:26
Lånar tråden lite bara, har stålimpellrar ist för keramiska turboimpellrar, så dom ska ju tåla mer ladd. Men oroar mej bara för att bottna spridarna. Har en wallbro 255 i tanken men vågar man testa 1,3-1,4 i ladd?

Sitter det japse spridarna på? Såfall är dem bara på 440cc tror jag det är. Maxa dem hade jag aldrig gjort.

Mr.F-T-P
2008-08-30, 15:39
Dante: Jo det är ju det som jag oroar mej för. Det sitter org. japsspridare. Hur mycket ladd klarar dom spridarna?

Dante
2008-08-31, 13:47
Dante: Jo det är ju det som jag oroar mej för. Det sitter org. japsspridare. Hur mycket ladd klarar dom spridarna?

Well, 440cc brukar man väl säga är lagom att köra 400hk på. Och 400hk har du på ca 1.2bar laddtryck. Så laddar man på 1.3-1.4 så maxxar man spridarna till 100% om dem ens pallar med att ge soppa till 1.4bar.