handdator

Visa fullständig version : True twin turbo !!!

jorgenw
2008-08-03, 11:51
Här va nån här för ganska längesedan som hade en länk till
mkiv.com nånting som visade true twin turbo konvertering !!!
Skulle va tacksam om nån som har den länken skulle vilja ge mej den
Tack på förhand

prosty
2008-08-03, 13:14
http://mkiv.supras.org.nz/articles/andy.htm

Den där är bättre än mkiv.com anser jag.

jorgenw
2008-08-03, 17:07
Tack ska du ha !!!
Ska bli skoj att testa detta :)

rackaroo
2008-08-09, 16:56
jag testade detta å och de vart ju skillnad=)
men "dump" ljudet försvann från luftfiltret och undrar om det ska bli så?

xAnder
2008-08-10, 14:40
hur stor skillnad är det mellan orgi o ttc samt om man ska köra bpu

Dante
2008-08-11, 16:56
hur stor skillnad är det mellan orgi o ttc samt om man ska köra bpu

Min bil gick avsevärt bättre med TTC. Brutalare ljud, mindre soppaförbrukning på låga varv (cruising), skönare register, skonsamare för koppling och turbos. :) Ser egentligen ingen anledning varför man kör Sekventiellt, hehe!

Och ang dumpljudet, den bygger ju inte alls lika mycket laddtryck under 4k rpm med TTC så den dumpar ingen vidare högt. När man brölar på ordentligt på höga varv så hör man inte heller dumpljudet pga avgaset :)

Rainman
2008-08-11, 18:11
skönare register,
Jösses! :eek:
Jag måste bara säga helt tvärt om!

prosty
2008-08-11, 19:49
Rainman du måste kopplat fel :) . Tycker min inte alls är så seg. Man måste köra ett tag innan ECUn hinner ställa om sig. Min går kanonfint

xAnder
2008-08-11, 19:52
jag är sugen på prova ttc.. men jag förstår inte riktigt 100a hur man ska göra.. någon som kan förklara enkelt haha..

Merl
2008-08-11, 21:47
Jag kör TTC också och har bara gott att säga om det.
Ni som inte har provat ännu.. gör det NU!

MAXIMUS
2008-08-11, 23:24
Jag kör TTC också och har bara gott att säga om det.
Ni som inte har provat ännu.. gör det NU!

Vad exakt är de som händer?? förstår inte riktigt vad som man ändrar...?!
Någon som vill dra en snabb resume :biggrin: :redface:

prosty
2008-08-12, 08:29
http://www.mkiv.com/techarticles/ttc/ttc.htm

Rainman
2008-08-12, 10:25
Jag har inte kopplat fel.
Ni menar att ni har fint laddtryck under 4000 varv?

När jag körde bpu hade jag 0,8 i ladd från ca 1500 varv upp till 4000.... DET är ett bra register...

MAXIMUS
2008-08-12, 10:27
http://www.mkiv.com/techarticles/ttc/ttc.htm

Okej.. Nu förstår ja :smile: tackar!
Spelar de roll vilken spec man har eller låda?

prosty
2008-08-12, 10:42
Jag har 1.5 bar från 4200 till 7200 varv om jag vill, men det är lite väl mycket med vanlig macksoppa. Har bara med att köra på rätt växel att göra. Bilen är stark på lägre varv och drar mindre sås. Och bevisligen ger det mer toppeffekt. Jag är nog villig att ge 10k till den seq supran som kör från min, (utan gas) :)

Man kan väl summera det som så här: Sämre register, men bättre resultat.

Shakalen
2008-08-12, 10:55
någon i sydsverige som kan hjälpa mig att TTC koppla min mkiv? Hjälp betalas! = ) Jag bor i halmstad.. maila! enered_995@msn.com

prosty
2008-08-12, 11:02
http://mkiv.supras.org.nz/articles/andy.htm

Läs den där. Det är inte "så svårt"

Rainman
2008-08-12, 11:31
Man kan väl summera det som så här: Sämre register, men bättre resultat.
Helt klart, det köper jag!:smile:
Det var lite det här jag ville komma fram till.

Jag vill bara att killarna vet vad som kommer att hända.

prosty
2008-08-12, 11:51
Beror väl lite på också hur man gillar att det ska vara, tex folk som kör honda som måste varva o varva gillar ju att det kommer lite senare, vissa gillar att ha bottenvrid. Jag är van att ha ketchup så för mig är det mest pulver över varven som gäller. Sen så vidhåller jag att du körde nog för lite med TTC för att verkligen uppskatta det. Man måste låta bilen ställa om sig och sen ställa om sig själv och köra efter effektkurvan.

Zeb_88
2008-08-12, 14:17
Går det med aut låda? läste igenom det lite snabbt, tyckte det stod att det bara gick med manuell men min engelska är inte den bästa.

Merl
2008-08-12, 15:18
Gillar man det inte är det bara att koppla tillbaka igen, inte så svårt.
Men testa bör man definitivt göra.
Jag hade läst en del om TTC innan och några gillade det inte alls... så jag hade inte höga förväntningar. Men oj vad fel jag hade... ljudet är så frukvansvärt mkt skönare. Mycket dovare och råare. Gör inget att man tappar lite register på lägre varven, för där händer ju inget ändå.. det är över 4k man gasar!

MAXIMUS
2008-08-13, 23:10
Men borde inte detta slita mer på turbosarna å lådan(automat)?

prosty
2008-08-14, 08:37
Tvärtom, bättre rampat laddtryck som inte dödar lådan på låga varv (gäller automat), turboaggregaten kommer igång samtidigt så det inte blir en "chock" när andra turbon ska komma igång vid 4000 rpm

Ferox
2008-08-14, 11:26
Är det svårt att uppskatta bränslebesparingen vid en konstant fart vid till exempel landsvägskörning?

Rainman
2008-08-14, 12:10
hmm, jag skulle tro att det går åt mera soppa.
Motorn är trött under 4000, man måste gasa betydligt mera eller växla ner vid tex. en liten lätt omkörning eller bara öka farten lite.
Nu snackar vi inte fullgas grejer.

prosty
2008-08-14, 12:24
Inte vid normalkörning. Min är stark och drar som fasen på låga varv, kan låta den rulla uppför en brant backe på 2an.

Däremot vid omkörningar måste man ha mer varv det måste man

Supramannen
2008-08-14, 12:29
Jag håller med om att dom blir för trötta med TTC

prosty
2008-08-14, 12:43
Inte efter 4000 ;)
Jag har inte läst om någon BPU som gått 11 sek med SEQ iaf. Det är mer toppeffekt med TTC

Rainman
2008-08-14, 12:48
Inte vid normalkörning. Min är stark och drar som fasen på låga varv,
Alltså, allt är ju rellativt. Du har inget ladd på låga varv va?
Och det anser jag vara jäääätteeeee trött.:smile: Det är ju en låg-kompad sugmotor.

Jag kör ju singel nu, och då har man ju ladd mellan 3-4000 varv typ, och det är ju precis samma fenomen som TTC. Dom är sååååå trötta på låga varv.
(har kört några singel supror, och det är samma sak)
(inget konstigt med det när man har 1st turbo, det är så det funkar):smile:

prosty
2008-08-14, 12:58
Jo men du är väl nöjd med hur bilen går? Min bil går ju i princip som en mindre singelsnurra supra och jag är kanonnöjd med det.

Rainman
2008-08-14, 13:10
Självklart skulle jag vilja ha mera HK på låga varv, DET saknar jag med BPU.
Men jag visste ju att det är så det blir med singel, men jag ville ha lite mera HK & ett collare ljud och då är det så det blir. :-)

Fick jag välja & hade skitmycket pengar skulle jag låta någon bygga ett bra sekvensielt system.:biggrin:

Men äh! Det är helt OK nu faktiskt!:smile:

prosty
2008-08-14, 13:22
Tror du är van att köra bilar med lättrycksturbo? en turbobil med högtryck kommer ju oftast igång vid 2500-3500 rpm så det är ju rätt normalt det du har nu, visst kör du på street kitet? Hade varit skoj testa en bil med det / köra mot en som har det :)

Rainman
2008-08-14, 15:30
Kör med BoostLogic steg 1 -kitet med en 61:a.
Dom skriver själva spool 3600-4000rpm. Det stämmer rätt bra.

Dante
2008-08-14, 21:06
Jaa den känns ju trött som fan på låga varv om man är "van" vid att köra SEQ. Men som sagt vid 4000 så drar den på rejält bra. Min gick mycket bättre som TTC än SEQ.

jorgenw
2008-08-15, 18:40
Häftigt ljud blir de iallafall !!!

MaTTe_N_
2008-08-15, 19:15
Kopplade precis om min för att tesat. Mitt första intryck var att det gick sjukt bra, men när jag kört ett tag tyckte jag det blivit lite sämmre. Inte samma stick när man kom upp till 4000 varv. Men jag hade tänkt köra med den så nu i helgen till helsingborg i alla fall. Sen får jag se hur jag har det.

prosty
2008-08-15, 20:15
Du kanske har vant dig lite, vad har du för laddtryck

MaTTe_N_
2008-08-16, 13:41
Du kanske har vant dig lite, vad har du för laddtryck

Tror också det, men var ute o körde i går kväll och jag måste säga att de e roligare o få den kicken:) Ligger på 0.9 i laddtryck, det är en J-spec så vill helst inte ha högre. Men jag provade på 1.2 i går med och det e ganska stor skillnad måste jag säga.

gamle svarten
2008-08-21, 20:14
Jag testade ikväll. körde en runda å testade med lite lugnare tempo. Funkade bra över lag. det känns ingen nämnvärd skillnad annars tycker jag, vist sticker den mer när laddet kommer men det är ju mer ketchup.

Dock när jag drog på lite mer på hemvägen så lät det som en slang small, eller om ev. en silikonmuff till tryckröret lossade. men nu låter det skumt när andra turbon kommer igång (vet inte hur jag ska förklar det)
Det låter och går normalt upp till 0,5 bar sen skriker det typ.

Jag var å kollade slangarna till TTC men de var hela och satt fast. Jag glömde kolla IC-rör (det kom jag på nu i skrivande stund) men det gnager i bakhuvudet att en turbo gått åt skogen :(

gamle svarten
2008-08-21, 20:51
Jag testade ikväll. körde en runda å testade med lite lugnare tempo. Funkade bra över lag. det känns ingen nämnvärd skillnad annars tycker jag, vist sticker den mer när laddet kommer men det är ju mer ketchup.

Dock när jag drog på lite mer på hemvägen så lät det som en slang small, eller om ev. en silikonmuff till tryckröret lossade. men nu låter det skumt när andra turbon kommer igång (vet inte hur jag ska förklar det)
Det låter och går normalt upp till 0,5 bar sen skriker det typ.

Jag var å kollade slangarna till TTC men de var hela och satt fast. Jag glömde kolla IC-rör (det kom jag på nu i skrivande stund) men det gnager i bakhuvudet att en turbo gått åt skogen :(

Och så lätt var det löst, det var en slangklämma som inte pallade trycket och hade pajjat, så silikonmuffen mellan orginal-rör och eftermarknads IC-rör hade lossat, men lagt sig på rätt ställe så det inte syntes förens man tog i den.

Glad blev jag i vilket fall :D

Imorn ska det testas mer och på lördag är det blackrace i kristianstad, det finns en annan supra BPU med samma typ av koppling som jag har och samma däck dimension. Vore kul å se om TTC gör någon märkbar skillnad på 201 meter :)

prosty
2008-08-21, 21:57
7.48 på 201 meter körde jag ;)

xAnder
2008-08-21, 23:41
måste ju bara påpeka ljudet efter ttc.. verkligen skillnad..

supra_performance
2008-08-21, 23:49
Jag kör också TTC och jag ser bara fördelar med det..:D ljudet är ju enormt skönt..

Mr.F-T-P
2008-08-27, 20:17
Kör med TTC men den dånar ju s*tan. Låter ju givetvis gött men det låter MKT. Härlig singelturbokänsla mellan 4-5krpm även om det inte trycker på extremt :)

NIKKE
2008-08-28, 21:03
Tjena

Jag kopplade om mina turbos ikväll på min supra :smile: faan vilken skillnad det blev.Både prestanda och ljudet:biggrin:

Hoppas det fungerar nu bara så kommer jag alldrig att koppla dom tillbaka som dom va före .

MaTTe_N_
2008-08-28, 22:11
Detta är kanske en dum fråga men om man kör med orginal kopplat system så går ju turbo nummer två igång vid 4000 varv. Borde inte det ge samma effekt som när både turbo 1 och 2 går in smatidigt? Och hur stor skillnad är det egentligen rent effektmässigt. Svårt att avgöra när det blir så mycket mer "kick" när det är omkopplat.

Men det är klart mycke roligare nära det där exktra draget kommer:)

Rainman
2008-08-29, 08:50
Detta är kanske en dum fråga men om man kör med orginal kopplat system så går ju turbo nummer två igång vid 4000 varv. Borde inte det ge samma effekt som när både turbo 1 och 2 går in smatidigt?
Jo, exakt. Men folk upplever att det går så mycket bättre eftersom motorn är helt död under 4000 varv. Kontrasten blir mycket större.

Dante
2008-08-29, 23:22
Jaa alltså effekten är detsamma oavsett om det är SEQ eller TTC. Kicken "känns" större pga att man har ingen turbo på låga varv. Men kicken isig är ungefär samma som när man kör SEQ och kommer till 4000rpm.

DOCK, om man ha lite halvadna/slitna/trasiga vakuumslangar/krånglande ventiler/VSVs till SEQ systemet så går bilen ibland lite bättre pga att man kopplar förbi nästan hela systemet.

NIKKE
2008-08-29, 23:43
tjena

jag tycker min börja gå mycket bättre med ttc . isåfall har jag nog nå slangar /ventiler som strular med min tidigare för nu är det såå grym stor skillnad i draget i bilen.

Rekommenderar att prova :biggrin:

cgotech
2008-09-07, 17:48
hallå. För en annan som inte kan värst mycke om supran än. kan någon förklara exakt vad det där gör för skildnad ? är det en bra lösnning för att få bilen att gå bättre så vill man ju testa men hängde inte riktigt med på vad ni menade ??
:confused:

gamle svarten
2008-09-08, 17:03
hallå. För en annan som inte kan värst mycke om supran än. kan någon förklara exakt vad det där gör för skildnad ? är det en bra lösnning för att få bilen att gå bättre så vill man ju testa men hängde inte riktigt med på vad ni menade ??
:confused:

Som du har det nu (om den är standard) så har du först en turbo som kickar in vid 1500-2000 varv, sen vid knappt 4000 kommer den andra in och hjälper till, det blir lite bättre skjuts i grejerna.

Har du BPU så märks det MYCKET tydligare när turbo #2 kommer in, det blir som en hästspark.

Har du kopplat det som TTC så kommer ingen turbo igång före 4000 varv men då kommer det som en explosion, samma grej som att köra med 1 stor turbo istället.

Altså ingen turbo under 4000 varv med TTC inkopplat, det ger inte mer effekt men det känns som det pga kontrasten mellan icke laddtryck > laddtryck

Hoppas du hänger med.

Dante
2008-09-08, 21:51
Fördelen är ju då, mindre soppa förbrukning på låga varv när man bara glider runt i stan typ :p
Har för mig det ska vara skonsamare mot både koppling o turbo att slippa " hästsparken", för du får ett jämare drag/effekregister med TTC. Bilen låter 50% mer typ med.

Rainman
2008-09-08, 22:14
Det där med soppaförbrukning undrar jag över. Min teori är att det drar mera, pga att man måste gasa "mera" + högre varv så fort man ska accelerera lite.
Jämnare drag säger jag tvärtom till.

Ferox
2008-09-09, 02:04
Det där med soppaförbrukning undrar jag över. Min teori är att det drar mera, pga att man måste gasa "mera" + högre varv så fort man ska accelerera lite.
Jämnare drag säger jag tvärtom till.
Det borde vara att bränsleförbrukningen ökar i samband med laddtrycket. Jag undrar hur mycket en Supra MKIV NA dricker?

prosty
2008-09-09, 09:31
Den drar mindre så länge turbosarna inte jobbar, tänk så här Rainman, en bränsletrycksregulator ökar bränsletrycket linjärt med laddtrycket, så om du kör SEQ och har 0.8 bars ladd vid 3000 varv så har du 0.8 bars mer bränsletryck som går ner genom spridarna än vad du har om du inte har laddtryck, mao så går det åt mer bensin i laddtryck än om du gasar innan du fått laddtryck. Inte för att du konstant kör så du har laddtryck, men om du håller full gas med en TTC bil så ger den ju inte 100% soppa bara för att du har öppet / fullt spjäll, det går ju efter hur mappen är justerad tryck / kontra varv. Och om du inte har något tryck så går det ju inte åt lika mycket bränsle. Och iom att bilen har mer tändning på låga varv så får den starkare gång utan att använda turboaggregaten, iom att tändningen ställt upp sig lite för att den inte har hjälp av den sekvensiella gången. Då ställer boxen om sig lite så du har starkare bottenvrid, min kan rulla på 2an uppför en relativt brant backe på 1000 varv utan några som helst problem.

Rainman
2008-09-09, 14:39
Jo, jag köper resonemanget. Helt klart.
Jag tänker lite på att det tar längre tid att acca upp till den hastighet man vill ha åxå. Längre tid/längre sträcka = mera soppa.

Äh, det där är ju skitsvårt....

prosty
2008-09-09, 15:08
Det håller inte riktigt, tänk om man accelerar med full gas upp till 200 km/h eller segar upp, det går ju åt mer om man gasar fullt.

Du slipper ju iaf de problem vi har när du är singel :)

Rainman
2008-09-09, 15:10
mmm, jag gillar att vrida å vända på olika teorier... :-)
Men jag släpper det här nu. Jag kan ju ha fel. :)

Ferox
2008-09-09, 15:12
Jo, jag köper resonemanget. Helt klart.
Jag tänker lite på att det tar längre tid att acca upp till den hastighet man vill ha åxå. Längre tid/längre sträcka = mera soppa.

Jag förstår ditt tankesätt, men den längre tiden du måste hålla ner gasen för bilen är slöare är nog bara marginell. I det långa loppet och vid vanlig körning är den tidsförlusten alldelles för liten att det skulle inverka negativt på soppaförbrukningen. Så jag är helt inne på Prostys spår.

Ingen som har erfarenhet av en NA Supra?

Rainman
2008-09-09, 16:22
Ingen som har erfarenhet av en NA Supra?
Tyvärr nej.

Dante
2008-09-09, 20:40
Jag pendlade i lugn takt fram och tillbaka till jobbet varje dag både i SEQ och senare i TTC, märkte avsevärd skillnad i bensinförburkning i stadstrafik faktiskt. Kom längre på en tank helt enkelt.

packe
2008-09-22, 14:03
Hur pass ap-tråkigt och trött blir de med en automat-supra då?
Någon som testat?

Kan tänka mig om man stegväxlar att de blir väl rätt Ok. Men om man kör i Driveläget så är jag tveksam, någon som har erfarenhet av detta?

blomberg
2008-09-27, 02:03
Hur pass ap-tråkigt och trött blir de med en automat-supra då?
Någon som testat?

Kan tänka mig om man stegväxlar att de blir väl rätt Ok. Men om man kör i Driveläget så är jag tveksam, någon som har erfarenhet av detta?

Ja skulle också vilja veta hur de blir me automatare...

jorgenw
2008-09-27, 12:38
Funka som vanligt ungefär !!! Helt ok