handdator

Visa fullständig version : Problem med växellådan

tellus
2008-07-27, 01:04
Tips på vad som kan vara fel när 1:ans växel endast går att lägga i i stillastående läge? Inga problem med andra växlar.

Nu är det ju inte så stort problem i sig men jag tänkte mest om det är någonting man behöver oroa sig för?

draccatryck
2008-08-20, 22:24
Tips på vad som kan vara fel när 1:ans växel endast går att lägga i i stillastående läge? Inga problem med andra växlar.

Nu är det ju inte så stort problem i sig men jag tänkte mest om det är någonting man behöver oroa sig för?
Har exakt samma fel fast det gäller 2:ans växel. Har du kommit till rätta med ditt problem än? Vad var det som var vajsing?

Mr.F-T-P
2008-08-23, 15:40
1an är väl osyncad? Prescis som backen.. Magnetspärr som hindrar att lägga i fel växel, har jag på m3an iaf o det är lika dant på min supra med. Så jag antar att i princip inte någon här på forumet får i 1an som du beskriver, om det inte har grejats nåt med lådan :)

Dante
2008-08-23, 16:11
Varför vill du lägga i ettan när du kör? Den ska ju bara i när du står stilla.

Och har för mig att min var likadan, att den inte gick att lägga i om man inte stod nästan stilla.

Ang 2an inte går i alls, kanske syncen som är kass?

draccatryck
2008-08-23, 18:59
1an är väl osyncad? Prescis som backen.. Magnetspärr som hindrar att lägga i fel växel, har jag på m3an iaf o det är lika dant på min supra med. Så jag antar att i princip inte någon här på forumet får i 1an som du beskriver, om det inte har grejats nåt med lådan :)
Hur är de med tvåan då? Om samma poblem finns där?

supra_performance
2008-08-24, 12:46
Jag kan växla ner i ordningen 4-3-2-1 tex om det är så ni menar?

MaTTe_N_
2008-08-24, 15:17
Det är ingen spärr för ettan.

På min bil kan man lägga i ettan när man kör. Polarn prova bilen en gång och drog den fullt ut i tvåan, sen skulle han ha i trean men la den i ettan. Släppte som tur va inte upp kopplingen helt.

draccatryck
2008-08-24, 22:33
Jag kan växla ner i ordningen 4-3-2-1 tex om det är så ni menar?
Men va fan jag kan bara lägga i min två när bilen står helt stilla. Annars skrapar det bara om man försöker och man får inte i den. Vad tror ni mest troliga felet är? Vad kan det kosta att fixa om man lämnar in den?

Dante
2008-08-25, 13:09
Men va fan jag kan bara lägga i min två när bilen står helt stilla. Annars skrapar det bara om man försöker och man får inte i den. Vad tror ni mest troliga felet är? Vad kan det kosta att fixa om man lämnar in den?

Skrapar det är det garanterat sync ringen som är sönder. Så du skadar dreven om du fortsätter försöka. Skrapandet du hör är säkerligen dreven som skaver mot varandra pga dålig sync ring.

Pris? Ingen aning, 10 000 - 20 000 kanske beroende på vad som måste bytas inkl arbetskostnad?

MaTTe_N_
2008-08-25, 13:21
Jag har byt syncringarna i min låda. Det va egentligen bara treans sync som va kass men bytte tvåans också för dreven va lite skadade. Har väl blivit dåligt behandlad av tidigare ägare. Men hur som helst är reservdelarna ganska dyra.

draccatryck
2008-08-25, 20:33
Jag har byt syncringarna i min låda. Det va egentligen bara treans sync som va kass men bytte tvåans också för dreven va lite skadade. Har väl blivit dåligt behandlad av tidigare ägare. Men hur som helst är reservdelarna ganska dyra.
Själva syncringen ska ju bara kosta ca 600kr enligt Toyota. SÅ det måste vara arbetet som är det dyra i det här fallet.

MaTTe_N_
2008-08-25, 21:33
Gjorde allt jobb själv så det va gratis. Men helt riktigt, själva synringen är inte så dyr men dreven och "växel muffen" är ganska dyra. Ett drev kostade ca 2500:- och jag byta tvåans + treans för de var slitna. Sen klanta jag till det så en kugg på femans gick åt helvete.

Funderar du på att göra det själv? i så fall kan jag bistå med lite bilder om du är intresserad, fota rätt mycket:P

draccatryck
2008-08-25, 22:31
Gjorde allt jobb själv så det va gratis. Men helt riktigt, själva synringen är inte så dyr men dreven och "växel muffen" är ganska dyra. Ett drev kostade ca 2500:- och jag byta tvåans + treans för de var slitna. Sen klanta jag till det så en kugg på femans gick åt helvete.

Funderar du på att göra det själv? i så fall kan jag bistå med lite bilder om du är intresserad, fota rätt mycket:P
Jo tack gärna:) Det underlättar ju faktiskt en hel del. Min mail är draccatryck@hotmail.com

prosty
2008-08-25, 23:58
"billigt" , ett drev till en 01e låda till audi går på 3300 kr orabatterat. Samt 2500 kr för en synkmuff 1-2 eller 3-4
Vansinne. Synkringar 800 kr st

draccatryck
2008-08-27, 16:23
Men var kan vi hamna om vi säger att vi bytar 2:ans syncring + arbetskostnad?

MaTTe_N_
2008-08-27, 18:27
Det var ju ett tag sen jag hade min låda delad så jag minns inte hlet säkert men jag har för mig att man bara behöver ta av ett annat drev för att nå tvåans växel, så det är "inte så mycket jobb". själv fick jag dela på allting för att komma åt trean.

Om du bara ska byta själva ringen så kostar inte den så mycket ju, men drevet har ju troligtvis tagit en viss skada om växeln har använts med dålig sync. Har man ändå allting nerplockat och delat är det dumt att snåla så det bara blir halv bra. Byt helre en del för mycket i ett sånt läge.