Visa fullständig version : 25% ökning i försäkring på min Supra och Camry
Hur fan kan de (Länsförsäkringar) öka en premie med 25% :shock: , det är inte lite det. Borde ju finnans nån form av försäkringsinspektion som tittar till de där bluff och bågföretagen som kallar sig försäkringsbolag.
Någon annan här som fått liknande höjningar på senaste tiden?
SupraPierre
2003-09-29, 18:46
Ooooj, helvete... hur mkt får du betala i försäkring på Supran nu..? :x
(jag som hade tänkt köpa en)
Nikorasu
2003-09-29, 18:52
Hur fan kan de (Länsförsäkringar) öka en premie med 25% :shock: , det är inte lite det. Borde ju finnans nån form av försäkringsinspektion som tittar till de där bluff och bågföretagen som kallar sig försäkringsbolag.
Någon annan här som fått liknande höjningar på senaste tiden?
Hörde om något liknande nu för ett tag sen och då var det Folksam, har dock inte märkt något på min försäkring (Folksam)...
Pröjsar 21500:-/år efter höjningen, bilen står på mig.
Camryn kostar 9000:-/år efter höjningen.
SJUKT dyrt.
Nikorasu
2003-09-29, 18:55
Jäkel vad du är snabb på att svara Tom, märks du kör Supra haha =)...
Slowpoke
2003-09-29, 19:32
36000:- per år här :x
Jäkel vad du är snabb på att svara Tom, märks du kör Supra haha =)...
:twisted: :wink:
SupraPierre
2003-09-29, 19:35
Fyfan vilka summor... :x Har hört att man kan typ entusiast försäkra ? för ca 3 000 kr om året ? :?
SupraMagnus
2003-09-29, 19:58
Jag har entusiastförsäkring hos (just det) Länsförsäkringar , 1600:- helåret , helförsäkrad .
Så det kanske är du Tom som finansierar min försäkring ... :roll:
/Magnus
SupraPierre
2003-09-29, 20:35
Hur funkar det när man har entusiast försäkring..? måste fordonet reggas som entusiast/hobby fordon ?, täcker det upp samma saker som en vanlig helförsäkring ? :roll: :)
sleeplezz
2003-09-29, 20:54
Pröjsar 9200 kr år hos IF helförsäkrad 1000 mil per år.
Nikorasu
2003-09-29, 21:05
Hur funkar det när man har entusiast försäkring..? måste fordonet reggas som entusiast/hobby fordon ?, täcker det upp samma saker som en vanlig helförsäkring ? :roll: :)
Annan bruksbil, garage, alarm, startspärr (dold) brandsläckare, tror det är nått sånt...
SupraPierre
2003-09-29, 22:22
Då verkar det lugnt juh, köpa Volvo 240 och "ha den som bruksbil" enligt pappret... och komma undan med försäkringen... :lol:
Menghini
2003-09-30, 10:48
Jag betalar drygt 9 tusen om året för helförsäkring hos Trygg Hansa...Kolla upp det Tom...Bara att byta isf.
Supramannen
2003-09-30, 11:54
GIS filmerna fel
SupraPierre
2003-09-30, 17:40
E det bara för att dom kör Supra i GIS filmen ? lr är det allmänt ? :(
GIS filmerna fel
Haha, så körningarna på strippen och streetrace har inte något med det alls att göra heller.
Tror det är Supramannens fel. Innan var Suprorna anonyma bilar, nu vet alla vad det är för något.
36000:- per år här :x
Man blir ju nästan mörkrädd av de priset! :?
Jag betalar 666:- /månad och då står den på farsan
(försäkrad i norrland)
är det inte så att den måste vara ett vissta antal år gammal? Å sen får man inte övningsköra.
Mattsson
2003-10-01, 23:07
I vissa fall (MKIII) så lönar det sig att köra oförsäkrat...! Det räcker ju att äga bilen i ett par år så är den ju för faaaan betald igen...!
/Martin
I vissa fall (MKIII) så lönar det sig att köra oförsäkrat...! Det räcker ju att äga bilen i ett par år så är den ju för faaaan betald igen...!
/Martin
Gör det INTE bara!!!
Nalle-74
2003-10-03, 20:49
Jag betalar 6490:- men jag har ju "bara" en MKIII, då bor jag på landet och är 29 år..... Jag har Trygg Hansa.
Ringde runt och kollade... typ alla försäkringsbolag och Trygg Hansa var nästan 10K billigare än länsförsäkringar så... Jag rekomenderar att ringa runt och kolla priser!!!!!!
Mattsson
2003-10-03, 21:19
Betalar ca. 7.000:- men då står den på min 50-åriga far som bor i villa med garage på Orust. Oroar mig lite för att inte få en spänn om det händer något bara så bilen skall snart skrivas över på mig (Huh!). 25 år bor i Göteborg, jag vågar inte ens tänka på vad premien kommer att landa på...
Hade man bara fått tag på ett garage här i stan så hade ju entusiastförsäkring varit enda alternativet för en fattig arbetare.
/Martin
SupraMagnus
2003-10-03, 21:34
/Martin
Gör det INTE bara!!!
Så sant så sant ...Rainman ...håller med dig ..
Orsakar du skada ..ex. personskada invaliditet m.m. så kan du råka riktigt illa ut ... för att inte tala om vad den drabbade gör ...
Tror du att försäkringsbolaget som du inte har , betalar ?
Du kan åka på att betala mer än xx st. MKIII supror i skadestånd ...
Så kalkylen är både cynisk och upp åt väggarna
Kör aldrig utan trafikförsäkring vilken bil det än gäller ...
M.v.h.
Magnus
SupraMagnus
2003-10-03, 22:09
Betalar ca. 7.000:- men då står den på min 50-åriga far som bor i villa med garage på Orust. Oroar mig lite för att inte få en spänn om det händer något bara så bilen skall snart skrivas över på mig (Huh!). 25 år bor i Göteborg, jag vågar inte ens tänka på vad premien kommer att landa på...
Hade man bara fått tag på ett garage här i stan så hade ju entusiastförsäkring varit enda alternativet för en fattig arbetare.
/Martin
Du slipper å andra sidan oroa dig för att försäkringsbolaget anser att det rör sig om försäkringsbedrägeri viket det är ( försäkringsbolagen arbetar på detta nu belive me ) med noll försäkring samt dryga böter att vänta ...
Jag vet redan de som råkat ut för detta ...
Inte så konstigt heller ....
Varför ska en person med 150000 skadefria mil betala för en som myglar sig genom systemet genom att skriva sin bil på faster agda eller sin far .
Bara mitt tips ..hur ni gör är upp till ert samvete ...
Du får betala för den risk du utgör ....
En ung ägare till en Porsche 996 i Stockholm är i snitt en hel del dyrare än en 55 årig Volvo 740 ägare i Älvdalen med 35 skadefria år.... :wink:
Konstigt va ? :roll:
Vi som har köpt en supra vet också vad som ungefär vad som väntar men önskar direkt ingen ökning för att vissa åker snålskjuts på andra ...
Jag anser att om någon höjer min försäkring genom detta " bedrägeri"
så är det faktiskt samma sak som att agera tjuv för att stjäla pengar direkt ur min plånbok ...
Konsekvensen blir den samma eller hur ?
M.v.h.
Magnus
Mattsson
2003-10-04, 03:23
/Martin
Gör det INTE bara!!!
Så sant så sant ...Rainman ...håller med dig ..
Orsakar du skada ..ex. personskada invaliditet m.m. så kan du råka riktigt illa ut ... för att inte tala om vad den drabbade gör ...
Tror du att försäkringsbolaget som du inte har , betalar ?
Du kan åka på att betala mer än xx st. MKIII supror i skadestånd ...
Så kalkylen är både cynisk och upp åt väggarna
Kör aldrig utan trafikförsäkring vilken bil det än gäller ...
M.v.h.
Magnus
Kanske inte var tydlig på den punkten men det skulle självklart aldrig falla mig in att köra utan trafikförsäkring av just den anledning du skriver om men den utgör å andra sidan ingen del av en helförsäkring...
/Martin
Mattsson
2003-10-04, 14:17
/Martin
Jag anser att om någon höjer min försäkring genom detta " bedrägeri"
så är det faktiskt samma sak som att agera tjuv för att stjäla pengar direkt ur min plånbok ...
Konsekvensen blir den samma eller hur ?
M.v.h.
Magnus
Den diskussionen skall jag inte ens ge mig in i för den kommer att bli lååång... Man kan knappt andas i dagens samhälle utan att det får samma konsekvens om man resonerar på det viset, men visst, jag förstår vad du menar. Samma princip som när man blåser kabel-TV bolagen eller inte betalar TV-licens...
/Martin
Jag betalar 2200:- i månaden för suppran... :roll:
23år/stockholm...
Trygghansa skulle ha 56.000:- år.....
Försäkringen på min Celica höjde dom från 6000kr/år till 8700 på ett bräde...borde finnas nån jävla gräns för hur dom får bära sig åt...
Tjenare!
Jag har en MKIIIa, Jag är 22år, bor i centrala Malmö. Ringde runt och kollade försäkringar på den. Runt 35 000 var det billigaste jag hittade, men nu har jag den entusiastförsäkrad och betalar 1400kr om året! Råder er verkligen att göra det!
En liten fråga till alla er som har antusiastförsäkring .... Vad e högsta antal milen per år man får köra?.. och vilket bolag är billigast ?
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.