handdator

Visa fullständig version : Nybörjare, Alla dessa SPEC?

ritzsupra
2008-03-17, 11:48
Hej Hej!

Har börjat intressera mig lite för supra Mkiv
och funderar på att inhandla en sådan.

Men är helt borta i den här "Spec" djungeln=)

Uk-Spec, Euro-Spec, Jap-Spec... Vad betyder alla dessa Specs?

Sen undrar jag om det är några skillnader från års modell till års modell?

Mvh Fredrik

gamle svarten
2008-03-17, 20:49
Nu är jag själv ny på supror men jag ska göra mitt bästa :)

J-spec:
Japanska modellen, högerstyrd, mapsensor, mindre turbos/bromsar och snällare kammar. Keramiska impellrar på turbona som inte tycker om ladd över 1,2-1,2 bar

Den har 280 hk standard i papperna och är fartspärrad på 180 km/h

Euro-spec:
Amerikanska/europeiska marknaden, vänsterstyrd, Lmm, större bromsar/turbos, vassare kammar, stål impellrar. Som jag förstått det så är det vanligare med targa på manuella av Eu-spec

Denna har 330 hk standard i papperna, fartspärren vet jag inte. Denna har farthållare och lite annan extra utrustning som J-spec saknar.

UK-spec är i princip en högerstyrd Eu-spec.

Den största skillnaden mellan årsmodellerna är väl facelift (1996?) och växellådan.

EDIT. Så dum jag är, jag kunde ju bara länkat till detta från början ;)

http://mkivsupra.net/vbb/attachment.php?attachmentid=28844&d=1140111389

http://mkivsupra.net/vbb/attachment.php?attachmentid=28847&d=1140112667

Dante
2008-03-17, 21:10
Tja väldigt korrekt beskrivning. ALLA euro spec har targa, finns några få hardtops dock.

jap-spec från 1996 (tror jag), har samma stora bromsar som EU-spec.

Turbosarna spoolar upp lite snabbare på en jap-spec pga dem e mindre, har jag för mig :)

1998 kom faceliften.

ritzsupra
2008-03-17, 21:32
Nu är jag själv ny på supror men jag ska göra mitt bästa :)

J-spec:
Japanska modellen, högerstyrd, mapsensor, mindre turbos/bromsar och snällare kammar. Keramiska impellrar på turbona som inte tycker om ladd över 1,2-1,2 bar

Den har 280 hk standard i papperna och är fartspärrad på 180 km/h

Euro-spec:
Amerikanska/europeiska marknaden, vänsterstyrd, Lmm, större bromsar/turbos, vassare kammar, stål impellrar. Som jag förstått det så är det vanligare med targa på manuella av Eu-spec

Denna har 330 hk standard i papperna, fartspärren vet jag inte. Denna har farthållare och lite annan extra utrustning som J-spec saknar.

UK-spec är i princip en högerstyrd Eu-spec.

Den största skillnaden mellan årsmodellerna är väl facelift (1996?) och växellådan.

EDIT. Så dum jag är, jag kunde ju bara länkat till detta från början ;)

http://mkivsupra.net/vbb/attachment.php?attachmentid=28844&d=1140111389

http://mkivsupra.net/vbb/attachment.php?attachmentid=28847&d=1140112667

Tackar så mycket för det utförliga svaret!

J-spec modell kanske inte är nå vidare den då om man ska trimma vidare?

TTHampZZ
2008-03-17, 21:39
ska man trimma vidare tror ja inte det spelar nå roll då man byter det mesta...men kør du bpu så e nog inte J-spec att føredra..
inte før att jag klagar men..inte SÅ stor skillnad om man ser på priset..

det enda e att man sitter på FEL sida =)

ritzsupra
2008-03-18, 16:20
Måste vara dom flesta som är ute på blocket som är J-spec?
Inte så många som skriver ut tycker jag...
Kanske till och med ovanligt om det inte är en J-spec?

Lär få ut mindre HK med BPU på J-spec modellen jämfört med Uk-Spec?
Tycker det står en massa olika angivelser om BPU på blocket, 400, 420 och
450hk?

Mer värt att köpa J-spec modellen och byta ut delarna som är sämre jämfört med Uk-Spec?

prosty
2008-03-18, 16:40
Bäst för pengarna är helt klart en UK spec tycker jag iaf.
J Spec har ju snikigare på allt.

gamle svarten
2008-03-18, 19:48
Tja väldigt korrekt beskrivning. ALLA euro spec har targa, finns några få hardtops dock.

jap-spec från 1996 (tror jag), har samma stora bromsar som EU-spec.

Turbosarna spoolar upp lite snabbare på en jap-spec pga dem e mindre, har jag för mig :)

1998 kom faceliften.

Jepp det stämmer bra, jag satt å pluggade lite nu idag och det är som du säger.

Jag tycker J-spec är mest för pengarna, jag betalar icke 100 lök extra för att sitta en halvmeter till vänster ;)
Som jag ser det är den största nackdelen med J-spec turbona. Men det går ju att byta dem.
Bara min åsikt då.

MVH Andreas

Dante
2008-03-18, 20:26
Måste vara dom flesta som är ute på blocket som är J-spec?
Inte så många som skriver ut tycker jag...
Kanske till och med ovanligt om det inte är en J-spec?

Lär få ut mindre HK med BPU på J-spec modellen jämfört med Uk-Spec?
Tycker det står en massa olika angivelser om BPU på blocket, 400, 420 och
450hk?

Mer värt att köpa J-spec modellen och byta ut delarna som är sämre jämfört med Uk-Spec?

Ja majoriteten av alla supra o sverige och på blocket då, är jap-spec. UK-spec är ovanlig, finns inte så många här i sverige, tom svårt att hitta i UK tycker jag :)

Det varierar mellan 400-450 med fullt BPU, full BPU på en japspec ger ca 400hk medans på en UK/Euro spec ger 450+ hk.

Värt o värt, jap-spec kan man hitta fina till hyffsade priser. Inte säkert du behöver byta ut nåt, förutom om du ska gå singel då :)

Apanzor
2008-03-18, 22:56
Bäst för pengarna är helt klart en UK spec tycker jag iaf.
J Spec har ju snikigare på allt.

Tillochmed i vikt :smile:

prosty
2008-03-18, 23:06
Jo japspecen har ju det om man söker det.
Känns ändå som att UK spec är mer för pengarna med tanke på hur rejäl den är. Man ser ju ingen j-spec som i BPU går lika bra som en euro eller uk spec

Apanzor
2008-03-19, 00:18
Ja det håller jag med dig om, uk-spec ÄR mer för pengarna. Letade så otroligt länge efter en uk 6-speed och kollade på några fast dem var tyvärr i väldigt dåligt skick.
Och dem var lite tunga med hihi =)

Dante
2008-03-19, 20:00
Som prosty säger , UK-spec är mest för pengarna om man ändå ska ha högerstyrt :) Men nackdelen är som Apanzor säger att det finns fanemej inte många fina att hitta. Betydligt enklare att hitta en fin japspec :)

Arona
2008-03-22, 22:57
US-spec då? Det är väll också i princip samma bil som Eu-spec(samma bromsar, turbos, kammar osv...)? Fast verkar inte vara så vanligt att man importerar dem hit, varför vet jag ej. Är det på något vis billigare att importera från Japan än USA?
MVH Martin!

prosty
2008-03-23, 00:37
Flesta som tar via japan tar de via england, lättare att regga, usa = dyrare bilar , 200 k i usa = 300k hemma. us spec har ungefär samma grejer som en eurospec, inte samma kylning för bakaxel men den är väl 90% ungefär. Vet att Us finns med hardtop, det finns väl inte eurospec som??

Rainman
2008-03-23, 00:39
Det är jävligt dyrt att importera från USA.
Men i princip är det samma spec.
USA har bla inte:
Huvscoop
Kyl till bakaxel
Ingen stolsvärme

USA har:
Positionslampor på sidorna fram å bak
Plast i framlyktorna
Farenheit i stället för Celcius (stavning?)
MPH och KM/t i hastighetsmätaren

Kommer inte på något mera viktigt just nu.

prosty
2008-03-23, 00:42
Går rykten om att de har en SUPERSIZE cupholder också :D :D
US-Spec är specad till 320 hk medan euro är specad till 326 / 330 hk. Det kan dock bara vara en papperssiffra.

Dante
2008-03-23, 12:54
Ska väl finnas ett fåtal Euro-Spec hardtops eller?

Rainman
2008-03-23, 16:44
Går rykten om att de har en SUPERSIZE cupholder också :D :D
US-Spec är specad till 320 hk medan euro är specad till 326 / 330 hk. Det kan dock bara vara en papperssiffra.
*hahaha* Jag hittade ingen SUPERSIZE cupholder i min!:biggrin:

Motorn är den samma, jag skulle tro att den är specad lite mindre pga att den ska kunna gå på deras sämsta bränsle...

SupraMagnus
2008-03-24, 19:18
Ska väl finnas ett fåtal Euro-Spec hardtops eller?
Jo jag har ju en av ett fåtal , den är dessutom rättstyrd och manuell 6 vxl ...

mvh

Magnus

Viktor
2008-04-10, 22:01
Vidare så har vi viktiga skillnader såsom "nya" VVti motorn, olika utväxlingar utväxlingar och oljekylning till diffen bl.a. Bpu - Basic Performance/Parts Upgrade. Det är alltså ett väldigt diffust uttryck, finns inga regler på vad du hamnar på för effekt. Har du någon gång sett förstärkningen i trösklarna på en targa så kommer du vilja ha en cupé.