handdator

Visa fullständig version : Nybörjarfrågor

Mathias_h
2008-02-21, 22:41
Tjena,

Skaffade en supra (uk-spec) i höstas och hann precis ställa undan den inför vintern. Har inte hunnit bli så påläst om bilen och skulle därför vilja ha hjälp att svara på lite frågor.

1. Hur grovt är orginalavgassystemet?
Har börjat fundera lite på avgassystemet, om man skulle byta till något lite häftigare, delvis för ljudets skull. Den förra ägaren hävdar att det bara är ljuddämparen som är bytt, sitter en Blitz NurSpec dämpare på idag. Trode att det var ett orginalsystem som satt på tills idag när jag faktiskt mätte det, och det visade sig vara 3 tum hela vägen. Utöver 3 tum sitter det en isärtagbar skarv på mitten och en katt undertill. Hur grovt är orginalet? Om om systemet är bytt, hur ser jag om downpipen är bytt? Gissningar på vad som faktiskt sitter på bilen idag? Passar beskrivningen på orginal eller någon aftermarket?

Besvarat
2. Det tjuter från motorn.
Det kommer ett tjut från motorn (skulle kunna vara en remm som slirar).
Tjutet blir högre när jag vrider på ratten, så jag gissar att det är drivremmen till styrservon som krånglar, alt servopumpen som börjar ledsna. Det som förbryllar mig lite grann är att tjutet blir marginelt högre vid högre RPM, men lägre ju högre växel (och fart). Vågar någon komma med en utbildad gissning? Finns det något som pekar på antingen servopumpen eller drivremmen, eller ett tredje alt?

Tacksam för lite hjälp

prosty
2008-02-22, 08:34
Svårt o säga med tjutet. Kan du veva igång bilen, filma ljude så brukar det vara lättare att diagnostisera

Slemrotta
2008-02-22, 13:26
Jag har samma problem på min jap-spec... Den lät extra högt när det var kallt ute, kom underfund med att servo-öljan nästan var slut :)

volvo_jonny
2008-02-22, 13:47
packningen vid servopumpen gått??? olja i behållaren?

MaTTe_N_
2008-02-22, 16:42
Min polare hade också oljud när han svängde, hördes precis som servon va kass, han har dock inte konstaterat det än.

Elias
2008-02-22, 17:41
När det är låg nivå i servobehållaren så skorrar det mest, inte tjut precis..

Mathias_h
2008-02-23, 01:23
Ok, ska ta en titt på nivån i servo-behållaren.

Ingen som har koll på avgassystemet?

Mathias_h
2008-03-06, 09:25
BUMP

Måste finnas någon som har lite koll på avgassytemet.
Ber ödmjukast om lite hjälp.

Har fått hjälp med fråga 2.

Rainman
2008-03-06, 10:48
Vet inte exakt.

Saxon
2008-03-08, 09:39
om DP är utbytt ser du ju om det bara sitter ett rör efter turbon, orginal sitter det en katt med värmeplåtar och skit.. likadant med midpipen..

okley_78
2008-03-08, 11:35
kolla remskivan så vulkning inte har släppt det ser du om du ställer dig å kollar ner sammtidig varvar vandrar nedre remhjulet då in å ut då är det bara att byta hade det på en av mina trodde det var slapp rem först