handdator

Visa fullständig version : Rep av manuell växellåda

MaTTe_N_
2008-02-11, 19:20
Hej!
Plockade ner växellådan i helgen för jag ska byta en synkring. Är det något speciellt som man ska tänka på eller byta när man ändå är igång? Packboxar o sånt ska jag naturligtvis byta.
Mvh Matte

MaTTe_N_
2008-02-15, 18:34
Någon som vet var man kan få tag på en manuall eller åtminstone en sprängskiss? Hade varit rätt tryg att ha:)

MaTTe_N_
2008-02-20, 13:36
Någon som vet var man kan få tag på en manuall eller åtminstone en sprängskiss? Hade varit rätt tryg att ha:)

Ingen?????

prosty
2008-02-20, 14:34
Tjo. Ska ta ner min låda. Är det något speciellt man måste tänka på? Man lossar spaken inifrån konsollen, tar ner avgaset samt kardanen? Hur många kontakter är det som sitter till lådan? Är det mer än 1?

prosty
2008-02-20, 15:06
Kanon. Det låter ju inte alls svårt. Hur tung är lådan?

Då får man se hur slitna växellådskuddarna är. Kan ju kanske behöva bytas. Kör man med original eller TRD eller vad väljer man?

Merl
2008-02-20, 16:47
Tror TRD's kostar lika mycket som OEM.
Har för mig jag läste det på Supraforums.

MaTTe_N_
2008-02-20, 18:29
Har en manual, men det hjälper ju inte dig så mycket där nere i Skåne :wink:

Nä det gör ju inte det:( Men det ska nog lösa sig ändå, har delat ett par andra lådor för, dock framhjulsdrivna men det lär väl inte va någon större skillnad.

Kan ju passa på att fråga en annan sak med som jag upptäckte när jag fått ner lådan. Ungefär under insuget sitter nån rund sak (ver ej vad det är) som det går två vakumslangar till, och en av mina var av. Vad är det för nån sak:)

Dante
2008-02-20, 20:08
http://mkiv.com/techarticles/clutch/index.html

fin guide :)

prosty
2008-02-20, 23:12
Var ju skitenkelt, bara man visste vilka skruvar i kupen man skulle ta. Det tog c:a 2 timmar för mig att få ner den, den var inte tung om man jämför med en 4wd låda, men för en 2wd vägde den väl lite, men inga problem att slänga upp den på axeln iaf :)

Dante
2008-02-21, 00:07
försökte plocka ner lådan, men jag fick inte av kardanen från lådan, plocka av skruvarna men går ju att dra av den ändå, måste man vinkla den på nåt sätt? :(

prosty
2008-02-21, 00:10
Den har nog bara sugit fast. Har du lossat hardyskivan så dra lite men böj den inte för mkt. Min lossnade jättelätt men den kan ju ha sugit fast mer

Dante
2008-02-21, 00:20
Den har nog bara sugit fast. Har du lossat hardyskivan så dra lite men böj den inte för mkt. Min lossnade jättelätt men den kan ju ha sugit fast mer

Ah kanske sugit sig fast lite, vågade inte dra i den för mycket :) Hehe!

MaTTe_N_
2008-02-21, 14:41
Jag tog en stor mejsel o bände löss min. Men avgasröret plockade jag inte av, det gick fint ändå:)

MaTTe_N_
2008-03-03, 17:54
Nu har jag delat lådan och börjat plocka av dreven, och 3:an satt såklart längst in på axeln:P

Har en fråga som jag hoppas någon kan svaret på. Kulorna och fjädrarna som trycker mot växelförarna sitter i hål som sen är "pluggade". Är dessa pluggar skruvade eller islagna i lådan?