handdator

Visa fullständig version : Hållbart pbu, japspec

mx_3
2008-02-04, 23:36
Vet att det här har säkert vart uppe flera hundra gånger, men sökt både här och på supramannen men ej kommit fram till det jag vill veta.

Har följande planer för min supra:

3" avgassystem kat- bak (X)

3" Downpipe (-)

Montera fronmatad fmic (X)

Byta ut diverse tryckrör m.m till polerade rör (X)

Blå silicon slang (Delvis fixat )

Sportluftsfilter ( )

Byta ut dumpen till hks ssqv (Ska svetsas på tryckrör under nästa vecka)

Hks evc 6 ( )

Greddy BBC ( )

Laddtryck samt oljetemp mätare (X)

X = klart

- = inköpt

Det är en japsspec supra vi pratar om, automat. som jag läst till mig att man ska kunna ladda runt 1.0- 1,2 med.

Har dock lite frågor: läst en massa om bland annat hks evc som ska vara en styrning för laddtrycket och soppan? Rätt mig gärna om jag har fel, har dock aldrig riktigt förståt hur man får den att fungera, lägger man in en mapp i den, där man ställer upp ladd och soppa tryck, sen kan slå på den mappen då man vill köra hårdare? Om man gör så, vart kan man ställa in en mapp till denna dator, något man klarar själv eller lär lämna in och göra?

Har också en lite funderingar på hur bbc fungerar, så som jag fattar så tar den bara bort laddtrycksspärren som finns, gissar att om man bara kör denna och ingen typ hks evc, så kommer motorn att gå med för lite soppa och spika?

Undrar också i övrigt om min settup verkar hållbar, vad ska man ha mer för grejer så att motorn håller!? Vill byga en hållbar och bra setup, där det är en minimerad risk för ras bland motordelar. Sutit och läst en massa olika recept på motordelar, har någon annan ett bra recept på bpu trimmet? Som man kan köra ena strippen vändan efter den andra.

Kolla gärna in min projekt tråd då ni ändå är igång, och kommentera: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63247&p=1 (http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63247&p=1)

Tacksam för all hjälp och svar som jag får.

xAnder
2008-02-05, 02:32
Är själv ny på det här med trim och supra.. ska själv ha BPU på min... men du ska inte ha 3" downpipe på j-spec..såfall en restriktorplatta så du får mindre än 3" ,.. annars skenar laddat..

mr emanuel
2008-02-05, 07:26
Vet att det här har säkert vart uppe flera hundra gånger, men sökt både här och på supramannen men ej kommit fram till det jag vill veta.

Har följande planer för min supra:

3" avgassystem kat- bak (X)

3" Downpipe (-)

Montera fronmatad fmic (X)

Byta ut diverse tryckrör m.m till polerade rör (X)

Blå silicon slang (Delvis fixat )

Sportluftsfilter ( )

Byta ut dumpen till hks ssqv (Ska svetsas på tryckrör under nästa vecka)

Hks evc 6 ( )

Greddy BBC ( )

Laddtryck samt oljetemp mätare (X)

X = klart

- = inköpt

Det är en japsspec supra vi pratar om, automat. som jag läst till mig att man ska kunna ladda runt 1.0- 1,2 med.

Har dock lite frågor: läst en massa om bland annat hks evc som ska vara en styrning för laddtrycket och soppan? Rätt mig gärna om jag har fel, har dock aldrig riktigt förståt hur man får den att fungera, lägger man in en mapp i den, där man ställer upp ladd och soppa tryck, sen kan slå på den mappen då man vill köra hårdare? Om man gör så, vart kan man ställa in en mapp till denna dator, något man klarar själv eller lär lämna in och göra?

Har också en lite funderingar på hur bbc fungerar, så som jag fattar så tar den bara bort laddtrycksspärren som finns, gissar att om man bara kör denna och ingen typ hks evc, så kommer motorn att gå med för lite soppa och spika?

Undrar också i övrigt om min settup verkar hållbar, vad ska man ha mer för grejer så att motorn håller!? Vill byga en hållbar och bra setup, där det är en minimerad risk för ras bland motordelar. Sutit och läst en massa olika recept på motordelar, har någon annan ett bra recept på bpu trimmet? Som man kan köra ena strippen vändan efter den andra.

Kolla gärna in min projekt tråd då ni ändå är igång, och kommentera: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63247&p=1 (http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63247&p=1)

Tacksam för all hjälp och svar som jag får.

är det inte en bcc du menar, den tar bort spärren på laddtrycket så du kan ladda mer än 1,0 bar tror jag kan vara mindre, och för att ställa laddtrycket så behöver du en boostcontroller,där finns det endel att välja mellan var av hks evc modellen är en av dem,

Libbe
2008-02-05, 09:39
Alla snackar om att laddet ska skena.. Jag hade 3" på min utan någon "restriktorplatta" bara fritt blås... Och min laddade 1,0-1,1..

mx_3
2008-02-07, 21:10
är det inte en bcc du menar, den tar bort spärren på laddtrycket så du kan ladda mer än 1,0 bar tror jag kan vara mindre, och för att ställa laddtrycket så behöver du en boostcontroller,där finns det endel att välja mellan var av hks evc modellen är en av dem,

Precis såg att jag hade hat lite bråttom att skriva det här;P Dels det stavfelet samt att jag också skrivit på supras forum...

Har fixat restriktorplatta till downpipen, för att minska mottryck.

Nå fler som vet vad man ska göra för att få en hålbar setup? Bättre oljekylning på automaten?

osv osv, tacksam för hjälp.

ekmarcus
2008-02-08, 04:18
Precis såg att jag hade hat lite bråttom att skriva det här;P Dels det stavfelet samt att jag också skrivit på supras forum...

Har fixat restriktorplatta till downpipen, för att minska mottryck.

Nå fler som vet vad man ska göra för att få en hålbar setup? Bättre oljekylning på automaten?

osv osv, tacksam för hjälp.

restriktorplattar är TILL FÖR ATT öka mottrycket, annars får du sken ladd.. alltså du får eg laddtryckspeak till ca 1,3 - 1,5 innan det sjunger till det du ställt in det på (ca 1,2 med bpu)

kylare till automaten är bra,, men inget måste,, berör på körsätt..

MVH//Marcus

prosty
2008-02-08, 22:16
PBU , dvs Performance By Uffe ger ju mest ett kjolpaket samt lite snygga fälgar. Inte så mkt mer effekt.

mx_3
2008-02-08, 22:20
PBU , dvs Performance By Uffe ger ju mest ett kjolpaket samt lite snygga fälgar. Inte så mkt mer effekt.

Haha oj, såg felskrivningen nu;P BPU SKA DET VARA ;P

Menade också att skapa mottryck i downpipen, men det är som sagt redan fixat.

Någon som har en funkade och hållbar spec på sin pbu? Som man kan kopiera, nått mer att tänka på?

prosty
2008-02-08, 22:23
Heheh:)

Nu skrev du ju fel direkt igen under :) heheh
Ring Uffe på Lycksele , det är han som börjat med PBU, vi andra med BPU kör mest avgas , filter och BC + BCC. Vad jag har läst så fungerar HKS FCD dåligt med våra bilar, ta en greddy bcc och valfri BC. Sen ett fint avgas och en vettig downpipe, SMR kan fixa allt åt dig. Hör med han. Hälsa honom att han är långhårig

mx_3
2008-02-08, 23:05
Hahaha flera tabbar;P Okej, det jag har hört är att hks evc 6 är att rekommendera till supran, och funkar bra? Men eftersom det inte är så många som vill svara då man ber om råd, så är det svårt att veta;P

Hittade det här på MKIVsupra.net:

3) Updated fuel pump
The stock fuel pump in the jspecs is not considered suitable for BPU level power, the one in the export spec is higher specification and will be suitable. However as many of these cars are approaching 13 years old it should be standard practice to replace the fuel pump.
The Walbro pump is commonly used, however the standard pump that comes with the export spec is a better specification and has quieter operation (though considerably more costly).

Stämmer det? Läst själv att man inte behöver uppgradera pumpen, men kan ha fel, isånafall till vad för pump ska man byta? Leta på en skrotad eurospec å köpa från eller nått liknande?

mx_3
2008-02-11, 18:15
bumb

Apanzor
2008-02-11, 18:44
Nej du behöver inte uppgradera pumpen för bpu, kan ju göra om du vill men det behövs inte. J-spec har en bättre pump än uk- spec har jag för mig! Hks evc6 är en riktigt grym sak, finns mycket pill med den, har den själv..

mx_3
2008-02-29, 13:42
Fortsätter bumba då, då jag ínte hittar nå svar på forumet samt att man säger olika på detta forum och mkivsupra.net

Hur lägger man en mapp på evc: då? Svårt att göra själv, eller måste man lämna in och fixa?

suprafreak
2008-02-29, 17:45
Tjena.. har bara läst igenom tråden lite snabbt... men pratar du om hks evc laddtrycksstyrning?? isåfalll så är den till för att ställa laddtrycket och inget annta,dvs inga soppa mappar osv=)

mx_3
2008-02-29, 21:55
Mjo antar att hks evc styr laddtrycket? Men hur ställer man upp soppan då? Högre soppa tryck, då måste man ju ha in mer soppa i motorn också:)

suprafreak
2008-02-29, 22:40
Mjo antar att hks evc styr laddtrycket? Men hur ställer man upp soppan då? Högre soppa tryck, då måste man ju ha in mer soppa i motorn också:)

Nej behövs inte vid enbart bpu på dessa bilar, tror till och med dom går lite lite fett ändå! så ställ på laddtrycket med hjälp av evc till ca 1,2 bar vid race o gasa på du=) grym skillnad från original!!

suprafreak
2008-02-29, 22:43

glömde nämna downpipe innan du börjar mixtra!

Apanzor
2008-03-01, 00:24
behöver inte göra något med soppan vid enbart bpu. Många köper en till pump lr en nya för dem har kanske tänkt att gå singel lite senare...

TTHampZZ
2008-03-01, 01:29
jag har denna spec just nu och det funkar riktigt bra...iaf hitills...!!

Rmm Downpipe
Blitz midpipe
Blitz catback
Greddy FMIC
Greddy boostcontroller
Hks Filter
Greddy blow off type rs dump
Fuel cut defender
Boost cut controller
Hks uppgraderings koppling
Lättat svänghjul

philleee
2008-03-01, 08:31
glömde nämna downpipe innan du börjar mixtra!

Vart kan jag tjacka denna downpipe samt restriktor platta jag hört talas om behövs till ett vettigt pris?

suprafreak
2008-03-01, 11:19
Vart kan jag tjacka denna downpipe samt restriktor platta jag hört talas om behövs till ett vettigt pris?

Har för mej smr har för 3500 kr med restriktor platta!!

mx_3
2008-03-02, 00:26
jag har denna spec just nu och det funkar riktigt bra...iaf hitills...!!

Rmm Downpipe
Blitz midpipe
Blitz catback
Greddy FMIC
Greddy boostcontroller
Hks Filter
Greddy blow off type rs dump
Fuel cut defender
Boost cut controller
Hks uppgraderings koppling
Lättat svänghjul

Okej kanon, har downpipen å resten av avgas, filter är beställt, ny fmic är monterad, och kör en hks ssqv dump. Så enda som jag ser är kvar är just en till ex greddy bcc och hks evc. Måste jag också ha en Fuel cut defender då?

Hur är det med automaten, håller den orginal? Måste man öka kylningen eller är den OK?

Enkelt att ställa laddtrycket med hks evc, eller måste man lägga upp specifika mappar som är svåra att lägga?

Apanzor
2008-03-02, 00:42
Okej kanon, har downpipen å resten av avgas, filter är beställt, ny fmic är monterad, och kör en hks ssqv dump. Så enda som jag ser är kvar är just en till ex greddy bcc och hks evc. Måste jag också ha en Fuel cut defender då?

Hur är det med automaten, håller den orginal? Måste man öka kylningen eller är den OK?

Enkelt att ställa laddtrycket med hks evc, eller måste man lägga upp specifika mappar som är svåra att lägga?

Du behöver ingen FCD utan bara en BCC greddy typ.
Automaten kommer hålla, bara tuta och köra helt enkelt, tror den pallar runt 480+ hk...
Enkelt att ställa, beror vilken du köper av hks men det är relativt enkelt...

mx_3
2008-03-02, 01:09
Du behöver ingen FCD utan bara en BCC greddy typ.
Automaten kommer hålla, bara tuta och köra helt enkelt, tror den pallar runt 480+ hk...
Enkelt att ställa, beror vilken du köper av hks men det är relativt enkelt...

Okej så om jag har fattat det hela rätt, så är det enda man gör egentligen är att ta bort laddtryckspärren med BCC sen höjer laddtrycket med hks evc, tänkte köra 6 förresten.

Apanzor
2008-03-02, 19:42
Okej så om jag har fattat det hela rätt, så är det enda man gör egentligen är att ta bort laddtryckspärren med BCC sen höjer laddtrycket med hks evc, tänkte köra 6 förresten.
Japp stämmer bra det...