handdator

Visa fullständig version : Toppacknings ras Mkiv?

Libbe
2008-01-31, 17:30
Mkiv -94 Japan, auto... 3" dp o annat luftfilter..

Det började så smått förra sommren med att bilen inte gick igång på alla cylindrar.. Gasa man til lite typ till 1500-2000rpm så kom den igång..
Trodde det var stiften som spöka så dom bytade jag (hjälpte inte)..
När den väl gick igång på alla kunde jag köra hur länge som helst och den gick hur bra som helst...
Sen en dag i Aug så gick den inte igång på alla även när jag gasa till..
Blev trött på skiten och ställde den i garaget.. Och nu tänkte jag fixa till den till denna sommaren..
Av med alla stiften och gjorde ett komptest..1-4 funka bra men när jag skruvar i mätaren i 5:an så pyser det ganska kraftigt ur 6:ans cylinder och den visar typ inget på mätaren.. Och i 6:an pyser det ur 5:an

Allt jag vet tyder på topplockspakningen.. Men jag läste någonstans att om man plocka bort EGR:en eller om den e sönder?? att man fick dåligt komp på 5-6?

Någon som vet nått??
Väldigt tacksam för svar..

Att topplockspakningen inte håller för ett laddtryck på 1,0 verkar väl orimligt.. Men men allt kan ju hända..

Dante
2008-01-31, 18:50
Finns väl ingen EGR på japspecs? Är väl bara Euro som har EGR :)

Rainman
2008-01-31, 21:13
Visst, allt kan hända som du säger.
Japan-spec har som sagt ingen EGR.
Jag är rätt säker på att toppackningen är blåst mellan 5:an & 6:an.

Supramannen
2008-01-31, 22:10
Är inget som går på mkiv ofta men det händer ofta att folk spickar sönder sina maskiner när man inte har kollapå bränsleblandning

Gör ett leakdown test sen vet du bättre, jag tippar att en kolv gått

Apanzor
2008-01-31, 22:16
Tänkte precis skriva att en kolv kanske har gått i krasch... Öppna och kika lite =)

supravolvo
2008-02-01, 00:16
Dra i alla stiften och kör på starten, kolla om du kan se om kompet går ner i vevhuset,det borde blåsa lite i vevhusventilationen om en kolv har gett upp,
vandrar det över mellan 5an & 6ans burk så är det förhoppningsvis bara toppackningen.
Men som sagt, försök att få tag på en Leakdowntest och kolla alla cylindrar först så får du ju veta hur dom andra cylindrarna mår också.
Får hoppas på på det bästa!

ekmarcus
2008-02-01, 00:19
Är inget som går på mkiv ofta men det händer ofta att folk spickar sönder sina maskiner när man inte har kollapå bränsleblandning

Gör ett leakdown test sen vet du bättre, jag tippar att en kolv gått

jag misstänker faktiskt toppackningen ändå, till 99%.. kolvarna ska väl hålla,, är inte dom smidda orginal?.. .. lyft toppen så ser du direkt!

MVH//Marcus

Libbe
2008-02-01, 00:36
Ok.. tack för svaren.. Låter ju väldigt osanolikt att man bränt hål i två kolvar som laga sig själv när man gasa till.. och sen sluta dom laga sig på mindre än en mil och där av inget komp på 5:an och 6:an... Får väl ta och skruva av toppen med andra ord.. Så då åker den av i morgon.. Så får man väl se hur det ser ut.. :y:

Libbe
2008-02-05, 21:10
Så här såg det ut... Piss packning.. Och när det ändå är av blir det Singel snurra...

Supramannen
2008-02-05, 22:48
Så där ser det ut när det spikat ja, har sett det på många, en jag lagade hade hela ring landat spikat sönder när packningen hade gått på exakt lika sätt

Topp packingen går inte bara sänder på dessa då det är en MLS packing av mycket bra kvalitet

Libbe
2008-02-06, 16:56
Så där ser det ut när det spikat ja, har sett det på många, en jag lagade hade hela ring landat spikat sönder när packningen hade gått på exakt lika sätt

Topp packingen går inte bara sänder på dessa då det är en MLS packing av mycket bra kvalitet
Har den gått snålt menar du? För den pimpla i sig som en blåval :o)
Pris på en ny (tjockare?) packning? bultar?

ekmarcus
2008-02-06, 19:10
Har den gått snålt menar du? För den pimpla i sig som en blåval :o)
Pris på en ny (tjockare?) packning? bultar?

att en motor spikar betyder inte jämt att den fått för lite sås.. kan vara högt ställd tändning också.. då får man onödigt hög dynamisk belastning i cylindern, och som i sin tur ger sig på den svagaste länken i det arrangemanget.. toppackningen... men mest troligt är för lite soppa. då jag räknar med att du kört på MINST 98 oktan,

MVH//Marcus

Supramannen
2008-02-06, 21:22
för lite soppa för hög tändning för högt laddtryck allt detta i förhållande till varandra

ekmarcus
2008-02-07, 03:05
för lite soppa för hög tändning för högt laddtryck allt detta i förhållande till varandra

jepps.. den vanligaste orsaken till starten av händelseförloppet brukar ju vara att folk pillar lite på laddtrycket =) hehe.. men som sagt inte jämt .

MVH//Marcus

supravolvo
2008-02-12, 02:14
Så här såg det ut... Piss packning.. Och när det ändå är av blir det Singel snurra...
Har du inte hört att motorn spikade, hur ser kolvarna ut?
Ofta när det har spikat så mycket så är kolvarna helt kass ner förbi ringarna, och även ringarna då förstås.

Bara att bita ihop, och sen ha bättre koll på motorstyrningen:smile:

prosty
2008-02-12, 08:43
Att sätta en tjockare packning löser inget, om du har fel blandning så flyttar du bara problemet, är alltid den svagaste länken som går sönder vid spikning, om din packning håller så spikar det sönder kolven istället. Org packningen duger alla gånger för herrejösses mycket med effekt.

Justera istället.

mvh

Libbe
2008-02-12, 09:12
Jag har inte hört den spika alls... Jävligt märkligt tycker jag för jag e väl den förste i min krets som hör missljud och sånt.. Och nej jag kommer ju såklart inte bara byta packning och tro att problemet e löst..
Att tändningen skulle stå fel? justerar inte den sig själv? Att den gått snålt? Klarar inte original spridarna ett laddtryck på 0,9-1,0?

prosty
2008-02-12, 10:02
Om du hör spikningar så är det försent. Då börjar den slå på riktigt... (oftast)

Något är ju galet iaf, du kanske har igensatt soppafilter så den inte får tillräckligt? Har du provat köra med BB Lambda?

ekmarcus
2008-02-12, 22:40
Jag har inte hört den spika alls... Jävligt märkligt tycker jag för jag e väl den förste i min krets som hör missljud och sånt.. Och nej jag kommer ju såklart inte bara byta packning och tro att problemet e löst..
Att tändningen skulle stå fel? justerar inte den sig själv? Att den gått snålt? Klarar inte original spridarna ett laddtryck på 0,9-1,0?

men om du har helt orginal styrsystem, ska den ju klippa om den spikar, men kolla om du kanske har för varma stift i.. kommer inte ihåg vilka det ska vara i den ,, men det kanske nån annan kan svara på.. annars som prosty skriver igensatt soppafilter eller halvslut pump som inte klarar att hålla tryck.. men det är klart, man ska inte måla fan på väggen,, kanske nån som har bytt packning förr och inte dragit ordentilgt, eller kanske inte planat toppen efter ett generalkok.. ?? vem vet..

MVH//Marcus