handdator

Visa fullständig version : Att folk inte har greppat att Supran även kan svänga

TomSid
2003-09-18, 15:37
Läste ett inlägg på Zatzy precis, där någon ställer sig frågande till varför Supran aldrig blivit känd i Västvärlden på diverse större bankörningar typ 24h lopp m.m.
Tydligen har vi inte varit tillräckligt bra på att visa befolkningen hur pass bra våra bilar svänger egentligen. Det är lite synd, Supran har fortfarande en raktframåkastämpel på sig, vilket är tråkigt.
Jag vet själv när jag kört folk i bilen, de blir verkligen tokförvånade hur den kan hantera kurvor.

Är det någon här som kör regelbundet på bana med sin Supra?

Thomas T66
2003-09-18, 15:58
Fatsmec körd... förlåt driftade en ganska bra tid i bilsports konbana
det var ju med orig chassi tycker iaf jag är ganska häftigt

Bateman
2003-09-18, 18:26
Jag har provat bana en gång, för några veckor sedan...
Jag måste säga att jag blev imponerad! Bromsarna e ju helt org på min bil å ändå mattades dom inte nått!!! Jag kör ju iofs inte som ett proffs direkt :roll: , men ändå, det e ju fullgas, full broms, fullgas igen osv...

Sätt på "R" däck lr ännu bättre, slicks, så har man en GRYM banbil!

//Björn

Thomas T66
2003-09-18, 18:37
knappade in zatzy o läste denna tråd o jag kan inte hålla mig för skratt va är det för pajsare som jämför en 10år gammal japansk prestanda bil med supersportbilar som porsche o ferrari lotus osv
en stock supra går ju jämt med många av dagens sportbilar likaså skylinen säger inte det allt :?

ex. en m3 från 93-94 har jag jävligt svårt att tro att den kan köra i från en supra även om det svänger eller inte
en porsche i samma prisklass antar att det är nån 964 lär ju inte heller soppa banan me toyotan
ferrari från samma tidsperiod va är det ? 348? isf det va väl den sämsta dem gjort ?
en sak till försök plocka ur över tusen pollar ur någon av dem nämnda motorerna me orig kolvar staker vev :D

HenkeM
2003-09-18, 20:02
Även om jag inte haft min MKIV så länge har jag provat att köra ett par gånger i konbana, vilket jag tycker funkat bra, blev förvånad över hur väl den funkade att "svänga" med. Även fast den är helt stock.
Den är betydligt mer krävande att köra konbana med än förra bilen jag hade (MR2 -01), betydligt mer kraft att tygla, dessutom betydligt mer vikt att "bolla med". Vilket jag tyckte var betydligt roligare än 975kg och mittmotor på 140hk. Mer utmaning med Supran.
Jag har inte skaffat min supra för att åka fort rakt fram.

Heller svänga mycket än rakt fram!

turbotomas
2003-09-18, 20:26
Jodå, visst kan Supran svänga.

Vi var ett gäng som körde med Toyotaklubben i helgen på Bilsports Superstage.
En gansk stock MkIV körde på 1,44.xx och jag själv körde på 1,45,00 men kom ner på 1,42,xx med bättre förare.

Så visst kan man köra på bana med våra bilar och varken bromsar eller däck fick sätta livet till.
En rolig incident var dock att MkIVans fram bromsar tog fyr efter efter en körnaing, när den stannade till efter åket :)
Killen fick köra iväg en sväng för att lugna ner dem.

Mvh, Thomas

Nikorasu
2003-09-18, 20:40
Den var väl "eld" och "lågor" efter den fina tiden haha =)...

SupraMagnus
2003-09-18, 20:54
Locanders vita hade väl 127,97 med 650 hk *host host* ...och original dämpare och fjädring ...
Om bromsar som tar fyr är en "rolig incident" kan man ju diskutera ....
Kanske trodde han att bilen var framhjulsdriven och utövade vänsterbroms hela tiden ??
Jag har varit med om brand i bromsok på en av mina bilar , dock ej supran och det hade slutat med katastrof om inte släckningshjälpmedel funnits på nära avstånd ...

/Magnus

Nikorasu
2003-09-18, 22:01
Skulle nog kunna vara lite leftfootbraking där, kom på att den är automat så det är ju inte så svårt direkt då...

Krutis
2003-09-18, 22:01
Synd att en mr2a drog supran på konbanan då =) hehe nejdå skoja bara.

Man blev lite skraj när det lös från bromsarna.. fan dom borde väl ta skada av det??

Ferox
2003-09-18, 23:21
1.44 var ändå inte så lysande för en MKIV. Det ska gå mycket snabbare med en bättre förare.

turbotomas
2003-09-19, 01:17
Självklart kan den gå betydligt snabbare än så. Detta var trots allt 1:a gången som killen körde på bana med bilen.
Min kollega som testkörde MkIVan en runda klagade dock hemskt på originalfjädringen. Den krängde väldigt så med bättre komponenter bör den göra mycket bättre ifrån sig.
Ang. bromsarna så ligger det mycket i det Niko säger, det var ju en aut och där blir det ju inte mycket till motorbroms. Dock var det ju inte tal om en regelrätt brand, men det hade nog kunnat urarta om det inte hade uppmärksammats.

Mvh, Thomas

HenkeM
2003-09-19, 02:47
Bromsbrand eller inte.
Tiderna i Superstage kan bara jämföras om samme förare kör alla bilar.
Sätt Gullabo i en stock-supra så kan vi börja jämföra tider.

Min uppfattning är att bilar är till för att både gasa och svänga med. Även om supran är svårkörd i konbana om man jämför med andra mindre och lättare bilar, så tror jag att man får ut bättre tider när man tränat lite med en supra.
Lite uppgradering vad det gäller väghållning skulle nog inte skada. Men samtidigt måste inte det göra saken bättre, det är ändå ett gäng ingenjörer som klurat ut hur väghållningen är orginal.

Sedan när man lärt sig att hantera orginaleffekten så kan man börja bygga motor.

ThomasT
2003-10-07, 01:24
Läste ett inlägg på Zatzy precis, där någon ställer sig frågande till varför Supran aldrig blivit känd i Västvärlden på diverse större bankörningar typ 24h lopp m.m.
Tydligen har vi inte varit tillräckligt bra på att visa befolkningen hur pass bra våra bilar svänger egentligen. Det är lite synd, Supran har fortfarande en raktframåkastämpel på sig, vilket är tråkigt.
Jag vet själv när jag kört folk i bilen, de blir verkligen tokförvånade hur den kan hantera kurvor.

Är det någon här som kör regelbundet på bana med sin Supra?

En stor anledning till att befolkningen inte känner till Supran som svängbil, är att antalet Supror som plågas runt på bana i Sverige är försvinnande liten. Den enda som jag träffat på är Anders Westberg. Varför körs det inte mer på bana med Supran? Är det bara flanörer som köper Supra? I den mån jag har fått tillfälle att studerat bilen närmare så såg den väldigt duglig ut för bankörning.

Vad det gäller Superstage så borde en standard mkIV med bra däck köra på tider runt 1.30, så de som körde på Emmaboda borde kanske träna lite mer..... :wink: