handdator

Visa fullständig version : Att äga en Supra MKIV - Problemen?

Nybörjaren
2007-05-18, 10:49
Hej hej!

Jag är lite nyfiken på hur det är kostnadsmässigt att äga en Supra MKIV?
Går den sönder ofta, är det mycket krångel med den?
Hade nyligen en Golf VR6 som jag lade ut i snitt 5-10 000 kr i månaden på bara för att den var helt sönderkörd när jag köpte den, är det liknande med Supra?

Och framför allt undrar jag, hur är det med kamremmen?
När bör den bytas och vad kostar det på verkstad?
Om jag köper en supra som gått 15-16 000 mil utan att kamremmen är bytt, hur länge håller den då normalt?

Hur är det med kylningen till motorn, är det ett vanligt fenomen på Supran att kylningen lägger av?

Tack för hjälpen gubbar!

goli2
2007-05-18, 12:16
Du kommer få svårt att hitta en bil som håller bättre i motorn än just mkiv. Visst, allt kan rasa, men det blir vad man gör det till.. Laddar man på med 700hk så e de klart att man pressar lite på motorn, men oftast håller den för det också.
En bpu supra är ruskigt stabil.
Du bör byta kamremmen om den gått 15000mil...
Kylningen har ja aldrig haft problem med, men det är klart, stannar fläkten så... Men de e ju samma på alla bilar.

Ulrik
2007-05-18, 12:29
Sök på forumet, dessa frågor har ställts ca 100 gånger.
Bara söka lite snabbt så hittar du...

// André

Nybörjaren
2007-05-18, 13:39
Såg att det är 3000 kr för kamremsbyte, är det priset med jobbet inkluderat?
Hittade inget pris för stora servicen dock, nån som kan det i huvet? :)
Var på banken idag och det verkar grönt med ett lån, så den sedan länge tillbaka stora drömmen om Supran kanske inte är så långt bort ändå.
Skulle få svar på tisdag om lånet går igenom eller ej.
Heh heh, känns lite lustigt. :angel:

Var inne på supramannenracings hemsida och kikade efter priser men det var många länkar som var nere och inte funkade på sidan så det var en ganska "dead-end".

Har inga planer på att trimma bilen till några extrema gränser, BPU räcker gott och väl om det inte redan är gjort vid köpet. :)

Tack på förhand för svaren hittills, mycket hjälpsamt.

Ha det gött gubbar!

Racer X
2007-05-18, 14:48
Det dyra med supran tycker jag är soppan, fyfaaan va de suger i sig :D annar är det rätt lungt faktiskt, som vilken sportbil somhelst ungefär.

Delfin
2007-05-18, 20:25
Roligt, en till nybörjare på ingång, då slipper jag känna mig så ensam :). Jag bestämde mig för ungefär tre veckor sen, fick lånet förra veckan, nu väntar jag bara på att återförsäljaren ska få den reggad i UK sen är det bara att hämta hem.

Lycka till! =)

Stamper
2007-05-19, 00:10
Shit, jag blir så jävla sugen när nån skriver att dom ska köper en supra. Jag har lagt ner all min tid och alla mina pengar på att renovera ett hus vi köpte för 1 1/2 år sedan. Nu ska det säljas och förhoppningsvis men ca 400-500k i vinst.
En del ska gå till nytt boende, man måste ju bo någonstans, och en del ska gå till min drömbil. Toyota Supra Mkiv manuell euro-spec!
Är det någon som ska sälja en sådan kan ni pm:a mig.

Samuel_mkiv
2007-05-19, 03:04
MKIV har fan jävligt bra motor, den e guld värd förutom soppan den drar men som sagt det kostar o ligga på topp..

Ulrik
2007-05-19, 21:36
Ja ni kommer inte att bli besvikna med en MKIV kan jag ju säga direkt.
Men kanske lite tråkigt att nästan alla har en numera....

// André

kroktorparen
2007-05-19, 23:57
tycker inte den drar så mycket soppa . kör APU å den drar ca 1.3 å det är väl inte så farligt för en hobby bil? tänk på alla jänkare=)
Å billigare japs bil att få över 400 hk finns inte. =) hehe

Delfin
2007-05-20, 05:51

// André

Nu låter du väl inte lite väääl negativ? ;) Så många är det väl inte som rullar runt, eller? Jag tycker inte jag ser någon alls ofta, och här i stan och runt omkring finns det bra många fler "lyxbilar" av typ Porsche, Lambourghini, Ferrari, finare Lexus, osv, än Supror.

Och det är ju inte alltid ju fler kockar desto sämre soppa som gäller :laugh:.

Dante
2007-05-20, 11:54
Ja om det nu finns så många Supror kanske det blir lättare att få tag i delar eller något, :)

Ulrik
2007-05-20, 12:06
Nu låter du väl inte lite väääl negativ? ;) Så många är det väl inte som rullar runt, eller? Jag tycker inte jag ser någon alls ofta, och här i stan och runt omkring finns det bra många fler "lyxbilar" av typ Porsche, Lambourghini, Ferrari, finare Lexus, osv, än Supror.

Och det är ju inte alltid ju fler kockar desto sämre soppa som gäller :laugh:.

Kanske överdriver lite, men en hel del äger dom numera.
Var i sverige finns du ?

// André

Delfin
2007-05-20, 15:22
Jag får väl öppna ögonen lite då, men tycker ändå det är ganska sällan man ser en hehe. Jag bor i djupaste småland, i Värnamo.

Merl
2007-05-20, 15:35
Kom till Skövde, här har vi en hel hög med supras.
På både gott och ont.

Izual
2007-05-20, 16:24

// André

Själv har jag bara sett 1 supra i mina trakter och den var på genomresa, så man kanske blir först :P

Delfin
2007-05-20, 21:07
Kom till Skövde, här har vi en hel hög med supras.
På både gott och ont.

Kanske tar en tur förbi i sommar då... :).

Nybörjaren
2007-05-20, 21:42
Finns det något, typ välkänt "Supra-Fel" som är typiskt för just Supran att det går sönder?

Delfin
2007-05-21, 05:01
Spendera någon timme på http://www.mkivsupra.net/vbb/index.php så lär du dig en hel del... Fungerade utmärkt för mig :).

Rainman
2007-05-21, 11:09
Finns det något, typ välkänt "Supra-Fel" som är typiskt för just Supran att det går sönder?
njaa. Luckan till mittfacket mellan stolarna brukar bli lite sladdrigt.

Kamremen ska du byta oavsett tycker jag. 10-13 år är en lång tid för en rem.
Kylningen har jag inte hört några problem med.

Ulrik
2007-05-21, 11:12
njaa. Luckan till mittfacket mellan stolarna brukar bli lite sladdrigt.

Hehe medans andra bilars motorer rasar eller lacker rostar, så har vi småfel som gångjärn *ler*
Men min är hel och fin dock....

// André

Rainman
2007-05-21, 11:18
Hehe medans andra bilars motorer rasar eller lacker rostar, så har vi småfel som gångjärn *ler*
Men min är hel och fin dock....

// André
Jag vet. Visst är det otroligt!

PS. Så länge bilen är hyffsat orginal alltså.

Kim1978
2007-05-21, 18:50
Hej hej!

Jag är lite nyfiken på hur det är kostnadsmässigt att äga en Supra MKIV?
Går den sönder ofta, är det mycket krångel med den?
Hade nyligen en Golf VR6 som jag lade ut i snitt 5-10 000 kr i månaden på bara för att den var helt sönderkörd när jag köpte den, är det liknande med Supra?

Och framför allt undrar jag, hur är det med kamremmen?
När bör den bytas och vad kostar det på verkstad?
Om jag köper en supra som gått 15-16 000 mil utan att kamremmen är bytt, hur länge håller den då normalt?

Hur är det med kylningen till motorn, är det ett vanligt fenomen på Supran att kylningen lägger av?

Tack för hjälpen gubbar!

Samma sak med mig.
Hade en Calibra tidigare som gick sönder hela tiden, dålig kvalité från början, samtidigt så var det många barnsjukdomar...därför är din frågeställning högst relevant för mig med. Inte kul att bita camber-stag ena månaden, nästa månad 4wd-boxen, nästa månad anti-spinnet...osv osv.

Hoppas Opel kursar...

Rainman
2007-05-21, 21:52
Opel är ingen bil.....

Nybörjaren
2007-05-21, 22:19
Klockrena svar!
Tack gubbar för att ni tar er tid att skriva!
Uppskattas enormt!

Kim, tack för din förståelse, känns skönt att veta att man inte varit ensam med problemen med tyska bilar.

Klockrent forum i övrigt, verkligen!
Får riktigt bra respons när man ställer frågor, till och med på de dumma frågorna!

Cheers mates!