Visa fullständig version : Automatlådan = Underskattad?
Det känns som om automatlådan är tabu, är det verkligen så kasst att inte ha manuell?
Jag känner själv att om jag fick välja så skulle jag välja manuell men eftersom det kan kosta så mycket extra nöjer jag mig med automat.
Kan inte säga att jag kör omrking och känner "jag skulle ha haft manuell".
Man kan ju ändå leka lite trots den automatiska lådan.
Vad tycker ni?
Peppemannen
2007-05-17, 23:21
Är i köpestankar, funderar en del på detta med automat jag med..
Förlorar man mycket i acceleration, effektförlust?
Hur snabb är lådan i växlingarna, mkt fördröjning?
är nog en vanesak, men jag till skillnad från alla andra ville ha automat:) ska inte köra nån bankörning o i vanlig trafik så är det hur skönt som helst med automat.
supra gabbe
2007-05-18, 00:01
Är i köpestankar, funderar en del på detta med automat jag med..
Förlorar man mycket i acceleration, effektförlust?
Hur snabb är lådan i växlingarna, mkt fördröjning?
ja har en auto ska du köra strippen o så så e de grymt me auto förlusten från motorn till hjulen e 18% istället för 15% på manuell inte så stor skillnad acc enligt papper är 5.7sek på auto o 5.1 på manuell men då måste du verkligen veta när du ska växla om du vill uppnå de. ja ville också helst haft manuell men eftersom priset e såppas mycke högre fick de bli en auto o ja har aldrig varit missnöjd när ja kör med den helt underbar.
håller även med bobban i vanlig trafik e den grym växlingarna e ju intre som på en gammal seg merca om du tror de:) den e tillräckligt snabb sen kan man uppgradera lådan me så växlar den fortare
mvh gabbe
Det funkar för mig och som sagt jag kör inte runt och ångrar mig, tvärtom! Skulle jag inte nöja mig med auto skulle jag förmodligen vara utan supra vilket knappast är bättre.
nightsupra
2007-05-18, 01:34
Jag är hur nöjd som helst, jag säger bara AUTOMAT ROCKAR =)
suprasam
2007-05-18, 15:55
Fundera på hur långt du vill gå i trimmväg nöjer du dig med BPU+++ så är automaten ok. Men ska du ha single måste du troligtvis byta/förstärka din automat vilket kostar en slant. Har man manuell så är det kopplingen man åker på att uppgradera så bägge valen har sina för och nackdelar.
Jag drar de flesta manuella BPU suprorna med min automat... även på 402m
SupraMagnus
2007-05-18, 18:39
Jag drar de flesta manuella BPU suprorna med min automat... även på 402m
Så vad har du för tid på 402m ?
Såvitt jag vet så är de snabbaste BPU bilarna på 402m här i Sverige manuella ;-)
mvh
Magnus
swedemix
2007-05-18, 19:14
Jag har en auto och har aldrig precis önskat att jag hade en 6spd förutom då och då när man drömmer om att vara en dyno queen. Men det händer inte så ofta faktiskt med all denna usla traffik vi har här i staterna.
När jag var BPU så drog jag alltid ifrån polarnas 6spd BPUs på motorvägen. Och dom var ofta höga 11or till låga 12 sekunds Supras. Likadant på strippen, gjorde alltid bättre än dom med 1.8 60ft's och låga 12'or på 18" med gat däck och orginal låda och stall, *varenda gång* jag körde. Polare med högre stall, gjorde låga till mitt 11'or som BPU med explosiva 60ft. Andra polare gjorde 9or och låga 10or osv med sina singel autos. En auto med trac säkringen dragen växlar snabbt utan några som helst misstag och boosten förloras inte heller mellan var växling. Där är inget snack om vad en auto kan göra. Om där är en sak som skiljer så är det att man inte f'ar upp lika lätt med en auto då det ska räknas, vilket annars lätt kan hända med en 6spd där man faller pladask på ansiktet. Bankörning är en sak men gissa en gång om dom flesta snabbaste Supras (och andra bil typer) på strippen är auto eller 6spd?
I vilket fall, nästa leksak blir ju klart manuell. :burnout:
SupraMagnus
2007-05-18, 20:00
Jag har en auto och har aldrig precis önskat att jag hade en 6spd förutom då och då när man drömmer om att vara en dyno queen. Men det händer inte så ofta faktiskt med all denna usla traffik vi har här i staterna.
När jag var BPU så drog jag alltid ifrån polarnas 6spd BPUs på motorvägen. Och dom var ofta höga 11or till låga 12 sekunds Supras. Likadant på strippen, gjorde alltid bättre än dom med 1.8 60ft's och låga 12'or på 18" med gat däck och orginal låda och stall, *varenda gång* jag körde. Polare med högre stall, gjorde låga till mitt 11'or som BPU med explosiva 60ft. Andra polare gjorde 9or och låga 10or osv med sina singel autos. En auto med trac säkringen dragen växlar snabbt utan några som helst misstag och boosten förloras inte heller mellan var växling. Där är inget snack om vad en auto kan göra. Om där är en sak som skiljer så är det att man inte f'ar upp lika lätt med en auto då det ska räknas, vilket annars lätt kan hända med en 6spd där man faller pladask på ansiktet. Bankörning är en sak men gissa en gång om dom flesta snabbaste Supras (och andra bil typer) på strippen är auto eller 6spd?
I vilket fall, nästa leksak blir ju klart manuell. :burnout:
Om ditt resonemang stämmer innebär det att ägare av automatsupror
i Sverige inte kan köra ... eftersom de borde vara snabbare än manuella ?
(vilket jag inte tror)
Men i USA gäller tydligen andra regler ...
Lite tråkigt att få det skrivet på näsan ideligen ... men så är det tydligen ...
BPUad har snabbaste BPU tiden i Sverige på våra förutsättningar ...
Jag är den förste att gratulera Per , men vare sig jag eller han
tror nog att rekordet hade knäckts om det suttit en autolåda i bilen ?
mvh
Magnus
swedemix
2007-05-18, 20:51
Om ditt resonemang stämmer innebär det att ägare av automatsupror
i Sverige inte kan köra ... eftersom de borde vara snabbare än manuella ?
(vilket jag inte tror)
Men i USA gäller tydligen andra regler ...
Lite tråkigt att få det skrivet på näsan ideligen ... men så är det tydligen ...
BPUad har snabbaste BPU tiden i Sverige på våra förutsättningar ...
Jag är den förste att gratulera Per , men vare sig jag eller han
tror nog att rekordet hade knäckts om det suttit en autolåda i bilen ?
mvh
Magnus
Helt ärligt talat, ingen aning. Men du tolkar vad jag skrev på ditt sätt och jag bara menar att där finns mer ös på auto'na än vad folk verkar tro. Jag har heller ingen aning om hur konditionen är på dom svensk ägda auto suprorna. Jag kan inte heller svara på hur era strippar är preppade, dom preppar med rätt mycket klister här vilket så klart hjälper oss. Jag kan heller inte svara på hur mycket alla med autos tränar på strippen. Allt detta ihop spelar ju roll. Man kan ju inte gå dit för första gången och tro man får ett SMR typ ET. Första gången jag provade så fick jag bara höga 13's och det tog ett bra tag innan jag fick ner det under 13. Men när jag väl förstog hur, så spelade det ingen roll om jag hade ladd problem, det blev 1.8'or på 60ft'en *varenda* gång. Jag tränade *alltid* på strippen, gjorde det så mycket och ofta att orginal turbosarna gav upp. Så det är klart att detta är min fördel för att kanske göra lite bättre än andra autos med liknande specs och situation. Det tar träning att göra bra på en auto helt enkelt, liksom hur duktig man måste vara att kunna göra bra tid med en 6spd.
Per's BPU rekord är imponerande och mycket duktigt. Jag vet hur svårt det är att göra bra ifrån sej med en 6spd, men det betyder ändå inte att auto's är skit.
Att jag delar med mej om min åsikt på vad jag varit med om här i US, är bara så att folk förstår och inte trampar ner auto's helt. Som en Supra ägare så vet du redan vad auto's är kapabla utav att kunna göra vilket dom ofta gör på strippen.
mvh,
mattias
nightsupra
2007-05-18, 21:38
Mycket bra sagt Mattias, thumbs up =)
SupraMagnus
2007-05-20, 17:27
Per's BPU rekord är imponerande och mycket duktigt. Jag vet hur svårt det är att göra bra ifrån sej med en 6spd, men det betyder ändå inte att auto's är skit.
mvh,
mattias
Jag har inte påstått att autos är skit (var läser du det ?), tvärtom , smaken är som baken, jag gillar automat i bruksbilen men inte i sportbilen , smaksak ...
Jag har erfarenheter av att att köra med en BPU automat ...
Så länge inte Pers Svenska BPU rekord är slaget så är det manuella
lådor som leder i Svedala...
Den som lever får se ....
Sommaren är lång ....
mvh
Magnus
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.