Visa fullständig version : Något hände med bilen...
...och jag har mina aningar men vill gärna ha era expertåsikter.
Låg på 6.an i ca 100 och när jag gasar på lite så går motorvarvet upp väldigt fort men det kommer ytterst lite driv på hjulen. Jag fattar inte vad som händer men efter ett tag så tänker jag inte så mycket mer på det.
Ska växla ner till 5.an men lyckas inte få i den. Försöker i farten få i andra växlar men de vägrar gå i. Tillslut lyckas jag få i 6.an igen. Försöker mig på att växla några gånger till men växlarna går inte i. Inga missljud eller något utan växlarna vägrar helt enkelt gå i. Får trycka som helvete och får tillslut i 6.an. (detta sker under körning). Sen vips så börjar alla växlar gå att få i igen.
När jag kommer fram så märker jag att vid varje växling så kommer det något missljud under mig samt konstiga vibrationer. Känns som att något slirar. När jag sedan ska åka hem så beter sig bilen på samma sätt fast värre. När dragläge infinner sig uppstår missljud och vibrationer i bilen. När kopplinge är helt uppsläppt och växeln i kan jag inte gasa på eftersom motorvarvet då går upp väldigt fort men ytterst lite driv kommer. Detta sker på alla växlar.
Vad tror ni har hänt?
Vänligen Tr1Me
Låg på 6.an i ca 100 och när jag gasar på lite så går motorvarvet upp väldigt fort men det kommer ytterst lite driv på hjulen. Jag fattar inte vad som händer men efter ett tag så tänker jag inte så mycket mer på det.
Låter som kopplingen är slut...
Bara att köpa en Twin Plate disk som håller lite längre samt bättre.
TRD Twin Plate är att rekommendera, eller en Exedy Hyper Multi Plate.
// André
blev mäkta förvånad då det sitter en HKS Twinplate på just nu =/
blev mäkta förvånad då det sitter en HKS Twinplate på just nu =/
Hmms kanske sliten ?
Kan inte komma på vad det annars kan vara just nu....
// André
Samuel_mkiv
2007-05-14, 13:34
kopplingen e slut..
Tänker på samma sätt som dig. Ska in med den på verkstad så får vi helt enkelt se vad som gått sönder. Men -måste- vara nått med kopplingen antar jag? Det kan inte vara diffen eller?
Supramannen
2007-05-14, 14:42
Låter som koppling ras
Okej. Ska undersöka detta med mekaniker och återkommer. Tack för svaren!
Vänligen Tr1Me
Sökord: koppling, ras, slira, växlar
turbo_joel
2007-05-14, 16:15
...och jag har mina aningar men vill gärna ha era expertåsikter.
Ska växla ner till 5.an men lyckas inte få i den. Försöker i farten få i andra växlar men de vägrar gå i. Tillslut lyckas jag få i 6.an igen. Försöker mig på att växla några gånger till men växlarna går inte i. Inga missljud eller något utan växlarna vägrar helt enkelt gå i. Får trycka som helvete och får tillslut i 6.an. (detta sker under körning). Sen vips så börjar alla växlar gå att få i igen.
När jag kommer fram så märker jag att vid varje växling så kommer det något missljud under mig samt konstiga vibrationer. Känns som att något slirar. När jag sedan ska åka hem så beter sig bilen på samma sätt fast värre. När dragläge infinner sig uppstår missljud och vibrationer i bilen. När kopplinge är helt uppsläppt och växeln i kan jag inte gasa på eftersom motorvarvet då går upp väldigt fort men ytterst lite driv kommer. Detta sker på alla växlar.
Vad tror ni har hänt?
Vänligen Tr1Me
kör själv med HKS 2 skivig koppling! haded exakt samma fenomen med min!! och då vart det en bult som gått av som håller tryck plattan sen även några små som hadde lossnat!
ingen annan som har haft problem med HKS twinplate?
Detta ska jag kolla upp! Om så är fallet kanske det inte blir så dyrt...
Supramannen
2007-05-14, 20:11
kör själv med HKS 2 skivig koppling! haded exakt samma fenomen med min!! och då vart det en bult som gått av som håller tryck plattan sen även några små som hadde lossnat!
Vet en Mr2 med HKs twin plate som råkat ut för samma
Återkommer på torsdag när jag lämnat bort bilen...
Låter konstigt att det bara kommer sådär. Speciellt när du inte drar på nåt värre. Inte märkt av nåt skumt alls förut?
Samuel_mkiv
2007-05-14, 22:37
skruvarna satt lösa på min tryckplatta också när jag tog ner lådan första gången, så det kan vara lös skruvar,,
1mm kan skilja i flera 100nm tryck
Hmm man kanske ska skruva ner lådan bara för att kolla så att allt sitter som det ska. Hehe!
Samuel_mkiv
2007-05-14, 23:02
Hmm man kanske ska skruva ner lådan bara för att kolla så att allt sitter som det ska. Hehe!
allt sitter nog bra,,
prova o draåt skruvara o kolla hur bra dom sitter--
allt sitter nog bra,,
prova o draåt skruvara o kolla hur bra dom sitter--
Visserligen så väsnas min koppling när jag trycker ner den. Det kommer nåt dunkande/klonkande ljud varje gång jag trycker ner pedalen lite snabbt. Kanske nåt som måste spännas?
Min koppling skallrar rätt rejält nedtryckt. Har alltid gjort det... Men ska ta ner skiten och se hur allt sitter.
Drog verkligen inte på något alls när det hände. Och kopplingen har alltid funkat super innan... Men ska kolla över allt på torsdag...
turbo_joel
2007-05-15, 17:09
Min koppling skallrar rätt rejält nedtryckt. Har alltid gjort det... Men ska ta ner skiten och se hur allt sitter.
Drog verkligen inte på något alls när det hände. Och kopplingen har alltid funkat super innan... Men ska kolla över allt på torsdag...
skiv kopplkingar skallrar alltid myket..
Supramannen--->> har du någon aning om vad det e som gør det? vad some fel?
mvh/joel
Supramannen
2007-05-15, 18:20
Kan va att folk monterat fel, och att det blir felaktigt tryck, sne tryck alltså..
turbo_joel
2007-05-16, 13:26
Kan va att folk monterat fel, och att det blir felaktigt tryck, sne tryck alltså..
jo man måste ju gjort något fel! men finns igentligen int eså mycket man kan gøra fel men men =) jaja hoppas min fungerar nu så jag slipper klabba mer det e tråkigt nær det ska klabba!
mvh/joel
jo man måste ju gjort något fel! men finns igentligen int eså mycket man kan gøra fel men men =) jaja hoppas min fungerar nu så jag slipper klabba mer det e tråkigt nær det ska klabba!
mvh/joel
Sa till dig du skulle köpt en TRD från början *ler*
// André
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.