Visa fullständig version : Funderingar mkIII
Hade snart tänkt köpa en Supra mkIII... så jag har en del funderingar som jag hoppas få svar på.
Vad får man räkna med att ge för en sv. såld 89-90 som gått runt 15.000 mil, fullutrustad, i fint skick dock ej välfylld s-bok.
Hur ofta bör man byta kamkedja? Ungefär vad kostar det?
Har sett många med automatlåda.. hur kommer detta sig? Enligt mig ska en sportbil ha manuell växellåda. Försämras inte prestandan och bränsleförbrukningen? Varför skulle det vara bättre med automat?
Har läst nånstans att mkIII ska klara 0-100 på runt 6.5 sek. Hur är detta möjligt om bilen har 235 hk och väger 1700 kg?
/Nicklas
Hejsan!
trevligt att du kommit på bättre tankar (att köpa en supra!) :)
jag har inget bra svar på prisfrågan tyvärr, jag letade bara lågmilare när jag letade supra så jag har dålig uppfattning när vi snackar 15k mil
kamkedjan blir svår att byta men däremot kamremmen bör bytas efter ca 10.000 mil eller efter 5 år... mycket viktigt!
automat, ja det finns många manuella men de är inte till salu =)
sen har automataren fördelen att den tappar inte lika mycket laddtryck vid normala växlingar... men visst den tjuvar ju åt sig en del pollar från stallet
Lycka till med köpet!!
mvh
Jonas
Hej Falcon!
Man kan hitta MK3:or som har gått "en bit" för ca 45000-60000kr.
Precis som Force skriver så letade jag bara efter lågmilare åxå i FINT skick, då hamnar man kanske över 60000kr. Värre va det när jag letade, då kostade en fin uppåt 90000-100000kr....
Kamrem är som Force skriver.
Jag tycker som dej att en sportbil ska vara manuell. Den här frågan har varit på tal några gånger, och det verkar vara en smaksak helt enkelt.
Jag tycker att man kan "leka" lite mer med en manuell, och det är väl det som det går ut på ? Att ha kul ?
Tider 0-100 har jag tyvärr ingen koll på...
/Reine
Ja har också hört att det ska gå på runt 6,5 sek. Men lbilen har ju nåra år på nacken nu också.
Min har gått 12.000 och är i fint skick. Jag fick pröjsa 60.000 för min.
Man tjänar nästan alltid på att ha manuell. Du kan lixom varva ur växlarna mer än med en automat. Och så dricker en automatare mer om man nu bryr sig om det på en sportbil :D
danne mk3
2004-02-15, 13:57
jag har en mk3 automat helt orginal så gör den 0-100 på 7.1 s
danne mk3
2004-02-15, 14:00
Har läst nånstans att mkIII ska klara 0-100 på runt 6.5 sek. Hur är detta möjligt om bilen har 235 hk och väger 1700 kg?
vet ej tiderna på en manuell bil
min supra mk3 automat gör 0-100 på 7.1 (orginal)
SupraPeter
2004-02-15, 17:41
finns en annan tråd om mk3:ans prestanda, bara å sök.
Mvh Peter
Enligt toyota skulle den väl göra 6.3, har även för mig att Toyota ändrade det själva till 7.5 sedan men jag kan ha fel. Jag såg den i ett test mot nissan 200sx i teknikensvärld (eller dyl tidning) och då gjorde den 7.3 el 7.5 (det var länge sedan så jag kommer inte ihåg exakt).
Någon som har provat sin orginalbil mot en s2000 el dyl? Tror personligen att den gör strax över 7 sek, den väger ju bly (1720kg).
´jag fattar inte hur en MKlll kan klara av 6.5 sek lr va det är! den är ju slö orginal! händer ju ingen ting när man trampar på gasen tycker ja!
danne mk3
2004-02-16, 18:43
jag tror 7 sekunder är närmare sanningen
danne mk3
2004-02-16, 18:51
är man jävligt säker kan man kanske tjäna någon hundradel med en
manuell växellåda
turbotomas
2004-02-17, 02:02
´jag fattar inte hur en MKlll kan klara av 6.5 sek lr va det är! den är ju slö orginal! händer ju ingen ting när man trampar på gasen tycker ja!
Din motor kanske inte mår så bra. Efter så många år är det få av våra bilar som har kvar originaleffekten på orörda motorer.
Den gör annars sprinten på <6,5s med manuell låda och >7,0s med automat.
Mvh, Thomas
Din motor kanske inte mår så bra. Efter så många år är det få av våra bilar som har kvar originaleffekten på orörda motorer.
Den gör annars sprinten på <6,5s med manuell låda och >7,0s med automat.
Mvh, Thomas
ja men jag har kört ett par orginala suprer å alla är slöa orginal! min med å den är manuell!! fast det går ju att få dom att gå jävligt bra!
SupraPeter
2004-02-17, 09:15
å andra sidan känner man ju inte hur fort det går pga lågt ladd och hög komfort i bilen...den har ju ingen turbokick, om den hade det så skulle det kännas som den gick fortare.
mvh peter
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.