handdator

Visa fullständig version : Orolig tomgång.

Dante
2007-05-12, 19:37
Tjenare!

Servade supran häromdagen med stift, olja etc. Dock så har tomgången blivit lite orolig, misständer lite och bilen vibrerar mer på tomgång nu än vad den gjorde före servicen. Körde även en längre sträcka igår, ca 6mil, när jag rullade på tomgång vid rödljus etc så dog nästan bilen (pendlade mellan 900rpm -100rpm). Den dog precis utanför uppfarten när jag kom fram, varpå jag startade den direkt och tomgången pendlade inget alls?!

Läste att ett för litet gap kan ge orolig tomgång (misständningar)?

Använde NGK BCPR7ES som de flesta verkar göra, dock så ändra jag inte gapet något. Vad är fabriksgapet på dessa egentligen, läste att gapet ska va 1,1mm och 0,9mm vid 1bar, 0,7mm vid 1,2-1,3bar? Min supra är en J-spec, bänkad till ca 320hk och laddar runt 0,8 (svårt att se ordentligt när man kör ju, hehe).

Nåt tips på vad jag ska kolla? Räcker kanske att justera gapet?

Rainman
2007-05-12, 23:35
Så nu är tomgången jämn alltså, eller?
Avståndet ska vara 0,8 och det kollar man innan man skruvar i stiften!!
Jag tror inte att det var stiften som gjorde tomgången ojämn.

Dante
2007-05-13, 01:16
Så nu är tomgången jämn alltså, eller?
Avståndet ska vara 0,8 och det kollar man innan man skruvar i stiften!!
Jag tror inte att det var stiften som gjorde tomgången ojämn.

Hehe glömde visst det, var stressad :( Nej den är fortfarande orolig, får testa knacka ner dom till 0,8 och se vad som händer. Annars får jag leta vidare efter nåt annat som kan orsaka det.

Supramannen
2007-05-13, 18:23
läggre stift gap gör tomgången ännu oroligare, det är inte det so är problemet

Dante
2007-05-13, 22:49
läggre stift gap gör tomgången ännu oroligare, det är inte det so är problemet

Hmm okej. Märkte idag att 1 av de 2 slangarna som går under motorkåpan har spruckit i fästet och läcker lite. Nåt SMR har hemma eller kan ordna fram?

Supramannen
2007-05-13, 22:53
Hmm okej. Märkte idag att 1 av de 2 slangarna som går under motorkåpan har spruckit i fästet och läcker lite. Nåt SMR har hemma eller kan ordna fram?

Ja det finns i lager

Kolla tändspols kontakterna med

Dante
2007-05-13, 23:19
Gott! Du kan skicka 2st sådana till mig då. Vet att minst 1 av det 6 kontakterna är sönder. Och du kan få skicka 6st av det dära små svarta kontakterna med om du har hemma. Kan ju inte vara så dyra? :)

Du har min adress sparad nu hoppas jag? Hehe!

Supramannen
2007-05-14, 01:05
Gott! Du kan skicka 2st sådana till mig då. Vet att minst 1 av det 6 kontakterna är sönder. Och du kan få skicka 6st av det dära små svarta kontakterna med om du har hemma. Kan ju inte vara så dyra? :)

Du har min adress sparad nu hoppas jag? Hehe!

Kontakterna kostar ca 700kr om jag minns rätt, vet inte hundra då ja ginte är på jobbet, slangar kostar ca 150kr styck

Dante
2007-05-14, 18:45
Kontakterna kostar ca 700kr om jag minns rätt, vet inte hundra då ja ginte är på jobbet, slangar kostar ca 150kr styck

Hmm lät saftigt för lite småplast :S Jag drar iväg ett PM till dig nu istället så löser vi det där :)

addeman
2007-05-14, 19:15
hej på er är tändspolskontakterna jävliga att byta?har du fler sådana på lager rikard?

mvh anders

Supramannen
2007-05-14, 20:05
Hmm lät saftigt för lite småplast :S Jag drar iväg ett PM till dig nu istället så löser vi det där :)

Ja dom är dyra men mycket viktiga..

Supramannen
2007-05-14, 20:06
hej på er är tändspolskontakterna jävliga att byta?har du fler sådana på lager rikard?

mvh anders

Nej inte alls svåra att byta, har alltid ett kit lager

Dante
2007-05-18, 19:02
Tänkte bara uppdatera lite. Jag öppnade upp gapet på tändstiften från 0,7mm (standard) till 0,9mm enligt http://www.mkivsupra.net/ guide. Nu är tomgången helt normal igen :) Inget ploppande på tomgång änsålänge. Dock är ena tändspols kontakten pajad men ja lyckades få dit den ändå.

Har ett annat problem (fanns där före jag ändra gapet på t-stiften med), precis innan andra turbon ska ladda vid 4k varv så rycker bilen till 1,2 gånger och laddet kommer inte förrän efter 2-3sekunder. Detta händer ENDAST på 3ans växel och endast precis innan andra turbon ska börja ladda. Ligger man tex på 2an och växlar vid 7000 varv så rycker inte bilen när man petar i 3an och fortsätter ladda??!

Bilen är en MKIV, Bänkad 315HK, laddar 0,80-0,85. Orginal sånär som på dump, filter.

swedemix
2007-05-18, 19:32
Har ett annat problem (fanns där före jag ändra gapet på t-stiften med), precis innan andra turbon ska ladda vid 4k varv så rycker bilen till 1,2 gånger och laddet kommer inte förrän efter 2-3sekunder. Detta händer ENDAST på 3ans växel och endast precis innan andra turbon ska börja ladda. Ligger man tex på 2an och växlar vid 7000 varv så rycker inte bilen när man petar i 3an och fortsätter ladda??!

Bilen är en MKIV, Bänkad 315HK, laddar 0,80-0,85. Orginal sånär som på dump, filter.
Det du beskriver låter nästan fuelcut (har du fixat det?) men eftersom du nästan är orginal med lågt ladd undrar jag om det kanske bara är traction control'en som aktiverats. Dra väck trac säkringen eller tryck av Traction knappen inne i bilen och kolla om det fortfarande händer.

Dante
2007-05-18, 19:48
Det du beskriver låter nästan fuelcut (har du fixat det?) men eftersom du nästan är orginal med lågt ladd undrar jag om det kanske bara är traction control'en som aktiverats. Dra väck trac säkringen eller tryck av Traction knappen inne i bilen och kolla om det fortfarande händer.

Nej fuelcut är inget jag fixat, rört eller liknande eftersom bilen inte laddar mer än orginal nästan. Det var faktiskt ett bra tips, ska testa att trycka av slip controllen och se vad som händer. Fler tips någon?