handdator

Visa fullständig version : Thermostatproblem?

mange_
2003-07-20, 17:44
Hej,
har jag fattat saken rätt om jag säger så här;
innan motorn är varm så är hela radiatorn bortkopplad från kylslingan av thermostatet därför att motorn först ska nå arbetstemperatur innan kylning påbörjas.

Om nu detta stämmer, ungefär hur lång tid tar det innan thermostatet kopplar på radiatorn?

Jag frågar detta därför att när jag startar bilen med radiatorkorken av, så dröjer det några sekunder och sedan börjar kylarvätskan att tryckas ut genom det öppna hålet. Om nu min första beskrivning stämmer så betyder det att mitt thermostat är paj, och således är öppet hela tiden, right?

För på några sekunder har jag svårt att tro att motorn kan uppnå "arbetstemperatur"!?

Mvh Mange

SupraMagnus
2003-07-20, 20:30
En mindre mängd kylarvätska passerar termostaten hela tiden när motorn är igång genom ett litet hål , detta för att termostaten ska kunna känna av aktuell temperatur på utgående vattnet från motorn.
Om det vore helt tätt skulle termostaten inte öppna i tid utan motorn skulle hinna koka innan den hann öppna.
Om din motor kommer upp i temp efter några minuter samt därefter ligger på en stabil temp så är din termostat o.k.

M.v.h.

Magnus

mange_
2003-07-20, 20:43
Fan, det som hade vart så billigt att byta! :/
Tack för hjälpen Magnus, bara att vända sig till toyota då :(

SupraMagnus
2003-07-20, 21:33
Vad är problemet med din motor då ?
Hoppas att det inte är BHG ...
Det är många som hoppats på att en ny termostat eller kylarlock ska lösa problemen .. i 99,9% har det tyvärr inte funkat ... :cry:
Men i ditt fall kanske problemet är något helt annat ?

/Magnus

mange_
2003-07-20, 21:54
Det är BHG, men jag kan inte acceptera att det faktiskt är så det ligger till! *snyft* :( :(
Btw det var jag som mailade dig och frågade vad du hade betalt på toyota, och du sa att det kostade dig 10k, vad ingick då?
Ny packning(sats?), nya bultar, arbete och planing av topp eller?

Mvh Mange

SupraMagnus
2003-07-20, 22:09
De fixar allt , nya bultar m.m.
Mina två tidigare MKIII har fungerat perfekt efter deras BHG rep.
De lämnar dessutom 1 års garanti ...
Om man betvivlar insatsen :) vilket jag inte gör ... :D

M.v.h.

Magnus