handdator

Visa fullständig version : avgassystem? dumpventil ?

300mannen
2003-07-19, 10:55
någon som vet vart man kan köpa
något högglas polerat alltså slutröret
o diversegodis till en supra ???

någon som vet om man sätter dumpventil
vart ska man ansluta slangen som går från dumpventilen???

turbotomas
2003-07-19, 11:19
Hej!

Bry dig inte om att bara byta slutrör! Ordna en slutdämpare eller halvsats! Supramannen kan hjälpa och det finns andra också.
Vad avser dumpen så gäller det att veta vad det är för en dump du talar om? Det är en mkIII du har eller?

Mvh, Thomas

300mannen
2003-07-19, 11:48
det är en mk3 jag har...

Rollax
2003-07-19, 12:04
någon som vet om man sätter dumpventil
vart ska man ansluta slangen som går från dumpventilen???

Hejsan
??????????
Det finns tre anslutningar på en avlastningsventil Så här sitter det på min
(saabdump)
http://images.cardomain.com/member_img_a/357000-357999/357615_48_full.jpg

>RoL<

300mannen
2003-07-19, 16:49
dumpar han annars om man enbart kör med öppet filter ????

Nalle-74
2003-08-09, 19:14
Kan man köra med öppen dump eller måste den ha tillbaka flöde? Jag tog dän åter flödes ledningen och den gick bra ändå ju.

Jensa
2003-08-10, 01:41
Hej!
Jag kör med öppen dump, en HKS SSQV!! Finns på GIK Turbo
Gjorde nytt insugsrör i rostfritt och svetsa på den på det!
blankt och fint om jämnför mot det där plastiga åbäket som sitter orginal!!
:D

Rollax
2003-08-11, 16:51
dumpar han annars om man enbart kör med öppet filter ????

Hejsan
Nja Avlastningsventilen för trycket har inget med det öppna filtret stt göra.
Den ör till för att få ut det tryck som turbon har byggt upp och sen när du släpper gasen =stänger spjället så vill ju trycket utjämnas och tar då den den lättaste vägen tillbaka, genom turbon och ut genom filtret Det gör att turbon får börja snurra bakvägen eller åtminstone slår tvärnit, inte bra. När du sen vill gasa igen = tar tid att få upp trycket igen Därför släpps det ut via en ventil som öppnar när det blir vacum i spjällhuset och då förtsätter turbon att snurra åt rätt håll Har du orginal styrsystem med LMM så är luften uppmat och ställer in soppa och tändning därefter Om du "Dumpar " ut den uppmätta luften i atmosfären så lurars du ju Midnre luft än uppmätt men mer bränsle
Lika med att motor n får fet == o bra. Puh Vet inte hur många gånger jag skriit samma sak om detta
>RoL<

XeCute
2003-08-28, 00:23
Hej!

Bry dig inte om att bara byta slutrör! Ordna en slutdämpare eller halvsats! Supramannen kan hjälpa och det finns andra också.
Vad avser dumpen så gäller det att veta vad det är för en dump du talar om? Det är en mkIII du har eller?

Mvh, Thomas

Tja! det finns nästa överallt där dom säljer avgassystem.. www.hkseurope.com där gör dom bra grejer till dom flesta bilarna..
du ansluter den slangen till insuget.. men ja har läst att man kan köra me utan den slangen o låta trycket pysa ut i motorrummet, de gör ingen större skillnad!

MVH// XSupra-Freak