handdator

Visa fullständig version : Vägde min MKIII i veckan

pemo
2003-07-18, 13:17
grymmt vad tung den är. Vägde den på vågen vid hjulsta korset (som väger bort föraren -80kg) och då vägde den med tom tank och 1 passagerare (60kg, vilket då motsvarar ca fulltank) 1700kg och detta var alltså utan mig! Vojne vojne inte är det någon Lotus Super Seven precis :P.

/Per

BBB zooloo
2003-07-18, 18:11
nej, men vikten kommer av en robust konstruktion, vilket i sig är bra :)

rapid
2003-07-18, 22:12
Vad kan man göra för att få ner vikten då? :D :D
Slänga ut baksätet o sätta i sportstolar ger väl inte så mycket?

Nikorasu
2003-07-19, 02:52
Nope baksätet gör inte mycket i sig men man brukar ju säga "många bäckar små gör en stor igelkotte" eller ja det kanske inte var exakt så man sa men du fattar nog poängen...

turbotomas
2003-07-19, 11:14
Jodå, slänger du bort baksäte och byter till sportstolar i ett lätt material så kan nog sänka vikten med 50-60kg kan jag tänka mig. Det är en hel del i dessa sammanhang om man jagar tider.

Själv vägde min 1620kg vid inregningen utan förare och reservhjul men med diverse smått och 10-15l i tanken.

Mvh, Thomas

pelleman
2003-07-19, 18:30
Kasta säten, matta och ljuddämpning. I-brädan är jättetung!. Luftkonditionering fanns inte på T-Ford så en modern sportbil kan klara sig utan! När inredningen är utslängd blir nästa steg att gjuta en flipfront. Då slipper man dom tunga framskärmarna, huven och stötfångaren. Innerskärmarnas existens är tveksam. Dörrar och baklucka har ingen bärande funktion - plast är ett lätt substitut. Glöm fönsterhissarna! Byt glasrutorna mot plastdito. Ännu lättare bil får man ifall man plastar av hela karossen och monterar den på en rörkonstruktion. Nu är vi nog nere i under ett ton! Mycket nöje!

BBB zooloo
2003-07-20, 15:47
BTW: Har snackat med en man som har byggt Chrome Moly-bur till en Chevy Nova. runt 150kg med bakaxeln ;) 60kg kompostkaross.
Han tyckte jag skulle göra det istället för att lägga massa cash på trimm :)

hehe, lite svårt att sova när man kommer in på sånna tankar