Visa fullständig version : enkel trimning, pris?
En lagom småtrimning av mkIII:an borde väl vara:
*avgassystem
*filter
*boost controller
*fuel cut defenser
Någon som kan ge ett förslag på hur mkt detta kan tänkas kosta om ett företag sköter allt, även montering, samt hur mkt effekt det kan tänkas ge.
Snälla, inga svar i stil men "det beror på vilken bc du ska ha" osv, ge mig bara ett ungefärligt värde, t.ex kommer det med lagom schjyssta grejjer gå på 5000:- lr 25000:-, kommer det ge 280hk eller 400hk..etc
tack!
Hej
10-20000kr & 250-280hk
250-280hk?
men nu frågar jag dig en personlig fråga, jag vet att snacket om gik:s turbosats nyligen varit uppe för diskution, men tycker inte du att det är värt att köpa deras set (chip, laddtryck, filter) om det ska ge 310hk?
Lägg till att bilen redan har förstärkt topplockspackning, är i halvrisig condition (d.v.s ändå inte något objekt för större modifieringar, med all säkerhet inga extra alls efter GIK:s sats).
tack!
speciell betoning på dålig kondition, 23 000 mil (renoverad motor efter 8000), dessutom betoning på en låg budget samt att jag inte alls satsar på strppen eller något liknande, dessutom är jag själv ectremt dålig på att meka (lärd mig dock för varje dag, har nyss tagit körkort).
Jag vill alltså inte ha någon superbil, utan är mer ute efter något som är LITE roligare o köra än en original supra mkIII...
PS:läste i nåt inlägg att man ska börja med dp, vad e dp?
Dp lika med downpipe= första röret efter turbon ner till tex katten.
GIK´s trim sats innehåller bara luft filter och en FCD vad jag vet.
FCD gör så att du kan ladda tills motorn smälter, vilket inte är så bra.
Ska man trimma så måste man ha mätare så man kan ha koll på vad som händer med motorn. Lämpliga mätare är Lamda, oljetryck, turbotryck och kanske en EGT.
mvh Hanky
oki, tack för svaret,
jag vet att det här låter dumt som fan, men om man nu tänker köra på giks trimsats och inet vill slösa pengar på 4 mätare, vilka ska man välja?
Säg att jag har tid att fixa och installera en mätare nu, och en till inom 2-3 månader. Vilka mätare ska jag välja.
Som sagt jag vet att det är dumt, men tänk samtidigt på att jag inte kommer att köra så hårt med bilen samt att jag har begränsad budget.
PS: kan nån beskriva ett ihopplockad(t.ex på mekonomen) avgassystem. Vad heter sakerna man ska ha och hur stora ska dom va i förhållande till varandra (t.ex bla bla pipe 3 tum, ändrör 3,5 tum osv) eller finns det någon bra sida där jag kan sitta o läsa igenom det här grundligt.
tack
250-280hk?
men nu frågar jag dig en personlig fråga, jag vet att snacket om gik:s turbosats nyligen varit uppe för diskution, men tycker inte du att det är värt att köpa deras set (chip, laddtryck, filter) om det ska ge 310hk?
Lägg till att bilen redan har förstärkt topplockspackning, är i halvrisig condition (d.v.s ändå inte något objekt för större modifieringar, med all säkerhet inga extra alls efter GIK:s sats).
tack!
Jag har väldigt svårt att tro att det kan ge 310hk, snarare 250-280hk!
Börja med 3 tums avgas + att skippa "kröken" (elbow) som sitter i bakkant på turbon, den är en fiiin bromskloss. Det finns färdiga system att köpa, eller så får man bygga själv.
Det + ett bättre filter kommer att göra så att turbon får mindre motstånd och kommer att ladda lite mer.
Du kommer att få en såkallad "fuelcut" om du laddar över 0,7-0,9 (jag vet inte exakt), då behöver du en FCD (fuelcut defenser).
Det är en bra början....
Mattsson
2003-08-07, 00:34
Hej
10-20000kr & 250-280hk
På hjulen...
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.