handdator

Visa fullständig version : GIK Turbo trimsats!?

Falcon
2003-07-01, 21:40
Hittade en trimsats hos GIK Turbo som bestod av filter, chip och ökat laddtryck. Detta skulle visst få upp effekten till 310 hk. Han jag snackade med påstod att originaltoppen skulle klara det, men jag är skeptisk. Nån som vet hur det ligger till med den saken? Verkar trimsatsen för övrigt vara något att ha?

Mvh
Nicklas

Hanky
2003-07-01, 22:03
MAn ska inte trimma en supra med chip, det blir bara knas.
Man ska börja med att få motorn att andas bättre, genom, tex avgas, dp och filter.
Sen kan man höja laddtrycket en anning.
Att vara orolig att toppen inte klarar trycket, är det bara att glömma för att supra toppen är super :lol: , det som därimot kan hända är att du Får BHG = trasig topplocks packning. Då är det en HKS 1,2 eller större som gäller, plus ett par nya bultar att skruva fast allt med.
Plus att man måste plana både topp och blocket annars kan det bli strul igen.
Men sen är du på en ganska god väg till att ha ett par fler hästar i stallet än vad som finns orginal.
Mvh Hanky

Rainman
2003-07-02, 08:21
Skippa GIK´s trimsats och gör som Hanky beskriver till att börja med.

Johnny
2003-07-02, 20:01
Håller med. Men som sagt akta BHG..!!

Mattsson
2003-07-02, 21:08
GIK:S "chip" är en HKS FCD sisst jag var där och kollade...

Filter + ca. 0,8 bar med orginal avgassytem är att be om problem, det blir VARMT!!! Med allt det innebär... Du kommer antagligen att skuta sönder saker på löpande band med en sådan setup.

/Martin

Falcon
2003-07-03, 17:33
Jag menade såklart toppackningen, oklart skrivet av mig :)
Hur illa är det om packningen ryker då? Kan det skadas nåt mer i motorn då eller är det bara att byta?
Och är det verkligen nödvändigt att byta till sportavgas. Jag hade ju tänkt mig att komma undan ganska billigt..
Var kan man vända sig om man vill höja laddtrycket etc?

Mvh
Nicklas

Supramangan
2003-07-03, 17:34
Jag köpte min bil med detta och det funkade alldeles perfekt.
Sen så är ett öppet avgassystem att föredra såklart.
Allt beror på hur mycket man vill betala.
Det är inte gratis att leka med bilar.

Hanky
2003-07-03, 19:33
Som sagt, det går inte att trimma en bil billigt...
Om du inte vill råd med ett helt system, så satsa på dp, för det är där all värme kommer. dels får du snabbare snurr på turbon, och sen bör du få lite mer laddtryck.
Sen ska du ha ett annat filter på, om det sitter i orginal lådan eller är löst spelar ingen större roll, men givetvis så måste det flöda bättre.
Sen om topplocks packningen går, så ska man inte köra allt för länge med den. För det som kan hända då är att avgaserna börjar fräta på aluminiumet och i kylare, osv... Å de kan bli dyrt.
Har du flera frågor så kan du ringa eller så fortsätter vi här.
Mvh Hanky

Rainman
2003-07-03, 21:22
Jag hade ju tänkt mig att komma undan ganska billigt..
Mvh
Nicklas
Då kan jag inte komma med några råd. Det kostar att ha kul.

Rollax
2003-07-03, 21:29
Jag hade ju tänkt mig att komma undan ganska billigt..
Var kan man vända sig om man vill höja laddtrycket etc?
Mvh Nicklas

Hejsan
Det är aldrig billigt att trimma eller repa en bil allra minst en Supra
Det är den sortens bil som, vare sej du vill eller inte lockar till att rejsa, rejas mer, ähh måste bli vassare = dyrt, trimma mer = rejsa ännu mer
= köra sönder nåt. toppackning, lager, lager nått av alla dessa lager som finns överallt , vestak, ram, turbo v-lådan, synkringar = dyrt igen = lider. kommer igen ,så var det igång igen rejsa , trimma. osv.
Det är klart att det kostar om man inte kan göra mycket själv, eller kan nåt heller,
Grunden för alla turbomotorer har jag läst här
http://www.saabturboclub.com/faq/turbofaq.html
Bra tips från en inte lika bra bil, Vill inte säga vilken,Inga svordomar på forumet
Kolla även "Maxout"s trimtips 1-6 (tror det blev) på forumet
http://www.supras.nu

Lycka till med bilen och ta det eftersom
>RöL<

Supramannen
2003-07-03, 23:49
Kan nån lägga Maxout trim tips här i en tråd så vi har dom

Rainman
2003-07-04, 00:07
Kan nån lägga Maxout trim tips här i en tråd så vi har domJag fixar gärna det i morgon, nu ska jag sova.

Johnny
2003-07-04, 23:13
Det är inte gratis att leka med bilar.

Nähä.. Det menar du inte..