Visa fullständig version : Trim MkIII?
Har funderat på att trimma min MkIII. Vad rekommenderas? Hade inte tänkt lägga allt för mkt.. Läste i något annat inlägg att man inte bör chippa den. Stämmer detta, i så fall varför? Är byte till ståltopp ett måste om man inte hade tänkt höja turbotrycket allt för mycket?
Hade tänkt mig få ut iaf runt 280-300 hk.
/Nicklas
Jag rekomenderar stålpackning!
Alla MK3 ägare har gått så olika vägar när det gäller trimm.
Större avgas & bättre luftfilter är ett måste.
Många sätter dit Lexus AFM & Lexus spridare.
Ang laddtrycket så finns det ett gäng elmanicker som lurar AFM:en så att man kan ladda mera. Jag valde att låta TurboCenter bygga om databoxen till en fullt mappbar sak. Då har man mera koll på sprut & tändning + att det är enkelt att "bara" flytta tryckspärren.
osv, osv...
Jag rekomenderar stålpackning!
Alla MK3 ägare har gått så olika vägar när det gäller trimm.
Större avgas & bättre luftfilter är ett måste.
Många sätter dit Lexus AFM & Lexus spridare.
Ang laddtrycket så finns det ett gäng elmanicker som lurar AFM:en så att man kan ladda mera. Jag valde att låta TurboCenter bygga om databoxen till en fullt mappbar sak. Då har man mera koll på sprut & tändning + att det är enkelt att "bara" flytta tryckspärren.
osv, osv...
Har hört att en del planar av blocket oxå, pga vissa ojämnheter?!?
Eller räcker det med en stålpackning?
Känner en kille här i stan, han vill att hans ska gå som min! Men han kan inget om det alls, å jag har ju inte nån jätte koll på den gammla supran...
//Björn
BBB zooloo
2003-06-12, 20:22
japp, du planar för att slippa läckage. Stålpackningen kan inte fylla ut sjunket gods som en mjukare packning(som inte håller). Godset i blocket kan sjunka lite på vissa ställen efter x-antal tusentals värmetoppar och toppen får även sin dos av värme stryk.
fetare avgas(utan kattar) + luftfilter är starttrimm
för mer idéer om trimmgrad kolla in Maxouts trimmtips #1-5 i teknik mkIII på www.supras.nu forumet
kan fixa en ordentligt uppskrämd topp, byggd av proffs till små pengar om du är intresserad!?
Japp, man BÖR plana blocket åxå...som zooloo säger!
Bateman, din är BPU:ad va? Dvs. typ 450hk. Det är inte så lätt att plocka ur det ur en MK3:a.
Det blir till att ta i från tårna om det ska gå...& ganska dyrt!
Upp till 400hk går "hyffsat bra" (jag är "där" med högre laddtryck)
Men sen börjar det bli lite tungjobbat.
PS. Jag vill inte ladda mer är 1 bar...living safe!
Nikorasu
2003-06-13, 02:54
Livet börjar vid 2bar, är det inte så man brukar säga? :twisted: ...
Japp, man BÖR plana blocket åxå...som zooloo säger!
Bateman, din är BPU:ad va? Dvs. typ 450hk. Det är inte så lätt att plocka ur det ur en MK3:a.
Det blir till att ta i från tårna om det ska gå...& ganska dyrt!
Upp till 400hk går "hyffsat bra" (jag är "där" med högre laddtryck)
Men sen börjar det bli lite tungjobbat.
PS. Jag vill inte ladda mer är 1 bar...living safe!
Stämmer bra, den e BPU, tänkte hjälpa killen med lite förslag till trim bara, kul med snabba supror, gammla som nya!
Tror dock inte han e sugen på å riva ur motorn för planing, för det e väl ett måste å ta ur den då... Men avgas funkar ju alltid!
Ökar laddet mkt om man byter avgas hela vägen? Blir det stor skillnad?
Laddet ökar ju bra mkt på Mkiv:n när man byter avgas...
När slår Fuel cutten ifrån?
//Björn
FCn ligger på ca 0.80.
Om han skall över 400 hk så måste han byta bränsle pumpen, spridare, turbo osv. Som sagt över 400hk blir dyrt, men kul, sedan bör han ju ha en smt6 eller dyl, en BC, måste även fixa vevhusventilationen annars kommer den att dricka olja som ett fyllo.
Se maxouts trim tips de är mycket bra.
/Per
Skulle inte tro att man behöver byta spridarna för att uppnå 400HK.
Rainman: Du är "där" säger du. Har du bromsat? Vilka mods..? Är själv på god väg och jag instämmer med övriga, det ÄR dyrt..
Nikorasu
2003-06-13, 22:02
Behöver du inte heller, 440 spridarna klarar i praktiken 440hästar, dock skulle jag inte vilja ligga på gränsen att leana ut soppa/luft blandningen, skulle även välja en annan turbo för att pusha dem kusarna samt en större intercooler...
Rainman: Du är "där" säger du. Har du bromsat? Vilka mods..? Är själv på god väg och jag instämmer med övriga, det ÄR dyrt..
Org spridarna verkar räcka upp till ca400hk om man kommer åt programvaran, vilket jag gör.
Kortfattat om vad jag har för modd:
Uppgraderad ct26:a
Större IC
Högtryckspump
Ombyggt soppasyst.
3 tum avgas + egertillverkad elbow som är större än 3tum.
Portad lufftmassemätare.
Ombyggd wastegate.
Ombyggd databox, mappbar.(bara å flytta fuelcutten :D )
+ en massa småtrix å fix...
1 bar i ladd, vill inte ladda mer, men det finns & går att trycka ur ca400hk enl. TurboCenter. :D
Org spridarna verkar räcka upp till ca400hk om man kommer åt programvaran, vilket jag gör.
Kortfattat om vad jag har för modd:
Uppgraderad ct26:a
Större IC
Högtryckspump
Ombyggt soppasyst.
3 tum avgas + egertillverkad elbow som är större än 3tum.
Portad lufftmassemätare.
Ombyggd wastegate.
Ombyggd databox, mappbar.(bara å flytta fuelcutten :D )
+ en massa småtrix å fix...
1 bar i ladd, vill inte ladda mer, men det finns & går att trycka ur ca400hk enl. TurboCenter. :D
Nice, när får vi se en bänkning då :), din går jäkligt bra har jag hört så det skulle vara kul att veta hur mycket det är.
Org spridarna räcker till 400 och en bit över om man använder en FPR, går att pressa mycket om man vill.
Nice, när får vi se en bänkning då :), din går jäkligt bra har jag hört så det skulle vara kul att veta hur mycket det är.
Jag vet faktiskt inte...jag har ju planer på att sälja & då tänkte jag faktiskt skita i å bromsa, det låter kanske lite dumt men det är "ännu" en kostnad lixom...*funderar*
I ju för sej så vet jag inte vad det kostar, men det känns som jag bara vill slappna av å njuta av bilen en stund nu på sommaren....
Allting funkar så bra just nu!
Hoppas man får nöjet att ta upp kampen med dig sedan då Rainman... :roll:
Hoppas man får nöjet att ta upp kampen med dig sedan då Rainman... :roll:
Det blir nog inte så svårt! Du kommer säkert att ladda på mer än vad jag gör...
Nja.. kanske lite då. Över kilot iaf. Men som vi vet så är inte laddtryck allt.
Men som vi vet så är inte laddtryck allt.
Helt riktigt.
sälja :( synd, antar att det är en MKIV som ligger och lurar. Du borde få mycket bra betalt för din, den är ju riktigt fin har jag hört :). En bänkning kostar ca 500-700kr. Skall bänka min när jag har fått i nya soppapumpen och de andra prylarna, sedan j--ar skall det laddas på :twisted: .
/Per
Jag vet faktiskt inte...jag har ju planer på att sälja & då tänkte jag faktiskt skita i å bromsa, det låter kanske lite dumt men det är "ännu" en kostnad lixom...*funderar*
I ju för sej så vet jag inte vad det kostar, men det känns som jag bara vill slappna av å njuta av bilen en stund nu på sommaren....
Allting funkar så bra just nu!
Jo, det skulle faktiskt vara roligt att ha en siffra att kunna visa upp...får se senare på sen-sommaren/hösten.
Jag satte i en större wastegate i turbon förra veckan, då passade jag på att ta en bild på min elbow/downpipe.... :D
http://w1.854.telia.com/~u85434961/bilder/min_bil/137-3713_IMG.JPG
Infästningen för downpipen ser inte orginal ut. :P
Har du inte kvar infästningen med de 3 skruvarna alls?
/Aspman.
(Alles Supra 91T)
Hejsan
Ja då ser man ju vilken skillnad det är mot orginalet här
http://images.cardomain.com/member_img_a/357000-357999/357615_20_full.jpg
>RoL<
Infästningen för downpipen ser inte orginal ut. :P
Har du inte kvar infästningen med de 3 skruvarna alls?
/Aspman.
(Alles Supra 91T)
Nä, den är visserligen delad där bara för att man lätt ska kunna ta bort bara kröken. Men det är 3 tum hela vägen.
http://w1.854.telia.com/~u85434961/bilder/min_bil/137-3712_IMG.JPG
Kanske dum fråga, men måste man lyfta ur motorn för att plana blocket?
Det måste kosta en del...
turbotomas
2003-07-18, 22:04
Lyft ut den för bästa resultat! Du kan komma att ångra dig annars...
Mvh, Thomas
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.