handdator

Visa fullständig version : Motor problem

Fjoddan
2005-05-02, 23:19
Tjo, har problem med bilen, har tagit kontakt med SMR men dom har snålt med tid, så jag tänkte ragga hjälp här (hoppas ingen blir sur för det) har ju ingen annan stans o ta vägen :(
Historien börjar såhär: Lämnade in bilen hos toyota för felsökning efter att "check-engine" lampan tänds, felsökningen gav följande kod: 42 Kollade på mkiv.com och fick fram följande info:

No.1 vehicle speed sensor signal (for ECT)

All conditions below are detected continously for 8 sec. or more:
(a) vehicle speed signal: 0 pulses
(b) engine speed: 3000 rpm or more
(c) park/neutral position switch (NSW): OFF
(d) Stop light switch: OFF

No.1 vehicle speed sensor signal (for M/T)

All conditions below are detected continously for 8 sec. or more:
(a) vehicle speed signal: 0 pulses
(b) engine speed: between 2000 rpm and 5000 rpm
(c) coolant temp: 80*C or more
(d) load applied

"No.1 vehicle speed sensor" sitter i växellådan, bredvid "No.2 vehicle speed sensor", vet ej vad den gör, men namnet o läget säger ju en del.

Men När jag sedan pratade med toyota så ville dom ej kolla på bilen pga "dessa bilar är aldrig original, o det tar bara massa tid o blir dyrt"
Har inte grejat nåt med motorn i vinter, bara dragit el till stereo o högtalare, så jag borde inte ha "fixat" felet själv. Motorn låter bra o växellådan känns som vanligt, men om man ger lite mer gas än normalt vid körning så tänds lampan direkt.
Vore jättebra om nån kunde ta sig an problemet eller iaf säga vad som kan va fel, samt om man kan köra bilen eller måste ta den på släp om man ska nånstans.

bilen är en Japan spec. 94 motor 2JZ-GTE automat
laddtrycket är uppställt till 1.5 och det sitter en öppen dump, fartspärren o anti-spinn är borttagen, tror allt annat är original.

m.v.h Johan

Veilside!
2005-05-03, 00:02
har igen direkt erfarenhet av problemet med en supra.

men skulle tippa att antigen ger givaren ingen puls eller så har du kabel brott??

ps ingen expert men har haft liknande problem på andra bilar!!

C-VR6
2005-05-03, 22:22
Håller med Veilside. Du kan kanske låna en givare från någon att testa med.

Fjoddan
2005-05-03, 23:16
Ok, låter ju som ett bra ställe o börja på, får ju hoppas att d är nåt så simpelt :)

fler förslag på fel mottages gärna

tack på förhand

Xantim
2005-05-04, 01:17
Hmmmm 1,5 i laddtryck är för mycket att ladda för japs turbos,dom klara typ bara 1,2 sen är det bye bye. Dom är klenare byggda än eur spec och klarar därför inte lika mycket i ladd,så om jag vore dig skulle jag sänka laddet direkt om du inte vill köpa nya turbosar.

Fjoddan
2005-05-04, 19:50
Känns inte som det hade nåt med denna tråd o göra, men jag lovar o lägga ut en tråd här när dom ger upp :)

är väl iaf alla japan ägares dröm o få byta ut dom små mot nåt större...

tar gärna emot mer hansfast hjälp med bilen, förutom bra tips. Så om nån tror att han kan fixa min ögonsten o samtidigt tjäna en hacka så hör av dig.

bor i Degerfors Värmland, 45 min t Örebro

m.v.h Johan

Supramannen
2005-05-04, 20:35
Har redan erbjudit hjälp

Fjoddan
2005-05-04, 23:59
jupp, kör nog upp den t Tokholm här i helgen, är ju ledig fyra dar nu...

vad har ni för öppetider o sånt?