handdator

Visa fullständig version : Hur har ni byggt ljud i era Mk 4:or?

totteigatan
2005-04-24, 22:55
Ja tänkte se ifall nån har lite bra ideer på hur man kan bygga bra ljud i supran. ingen som har nått att dela med sig av både bild text? Tack på förhand//Christoffer

Ulrik
2005-04-24, 23:48
Ja tänkte se ifall nån har lite bra ideer på hur man kan bygga bra ljud i supran. ingen som har nått att dela med sig av både bild text? Tack på förhand//Christoffer

Hade varit intressant.
Helt ska targan gärna få plats där bak med.... :oops:
Vill ha bättre bas i min.

Fast tror inte ett basrör får plats, samt ser lite mesigt ut.

zeaflower
2005-04-24, 23:58
på elmia förra året stod den en röd med riktigt fin installation i.... kanske nån som har nån bild eller nåt på den...

suprasam
2005-04-25, 00:38
Finns special baslådor i US att köpa kolla Supraforums så får ni lite ideer.Targa taket går in men glöm bakre krängishärmmar stöd om ni har det får inte plats.

Menghini
2005-04-25, 10:33
Mitt ljud jag har byggt består av en 4,5" downpipe och midpipe, sen 4" HKS titan.....
Det är enda ljudet jag behöver.....och det är SÅÅÅÅÅÅ vackert :D

Nikorasu
2005-04-25, 16:35
Mitt ljud jag har byggt består av en 4,5" downpipe och midpipe, sen 4" HKS titan.....
Det är enda ljudet jag behöver.....och det är SÅÅÅÅÅÅ vackert :D

Ända rätta ljudbygget enligt mig oxå...

totteigatan
2005-04-25, 17:07
targa har jag inte så de e inga problem. men har sett nån bild här på forumet som bugg rätt snyggt där bak. en mörkgrå metallic? hittar inte bilden. vem har den supran?

bert0
2005-04-25, 17:26
targa har jag inte så de e inga problem. men har sett nån bild här på forumet som bugg rätt snyggt där bak. en mörkgrå metallic? hittar inte bilden. vem har den supran?

Är inte det Plåthunds supra?

på elmia förra året stod den en röd med riktigt fin installation i.... kanske nån som har nån bild eller nåt på den...

Menar du den som hade 4 basar bak?

deejaychris
2005-04-25, 17:36
Jag slänger i lite finlir i de gamla orginalhålen i bilen, behåller samma storlek fram, behöver ej 6,5"..Vill ha lite myspys också..
Bas därbak blir 2-4st 6,5" alternativt en 12" i skuffen där reservhjulshålet försvinner.. Blir också av med skrammel i bakluckan genom att ta bort all skit som ligger dvs kåpor osv..Bygger en rak platta rakt över hela utrymmet o justerar lådvolymen för lådan sedan..
Allt kommer att vara genom en processor och delning av ljudet redan i dörrarna så det låter rätt..Blir lite att testa sig fram.. Men bra ska det bli..

MvH

Christian

Plåthund
2005-04-25, 17:52
Nya basar (helsvarta) och svart inredning är köpt, skär sig lite som det är nu.
Plast,spackel och motivlack, bra kombination.
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/400x300_x_1.jpg
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/400x300-x-2.jpg
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/400x300-x-3.jpg
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/door400x3002.jpg

Plåthund
2005-04-25, 18:04
WIBE
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/WIBE2.jpg
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/WIBE1.jpg

totteigatan
2005-04-25, 22:08
ja då var de din bil plåthund! de ser så jävla fint ut. har du byggt de själv? tycker de e precis lagom för jag vill inte cutta bort baksätet.

Plåthund
2005-04-25, 22:46
Tackar tackar,
Jag och sliver-95 har samma byggherre. Syns lite kanske, dyrt men det blir bra.
Valde att inte ha targan kvar därbak, (den går in perfect i baksätet dock) medans Silver-95s targa får plats över stegen. Men baksätet plockades för att ge plats åt basarna där.
Om du väljer en slät plastad/spacklad låda så se till att ha mycket tid över, ca 200 timmar att bygga mitt, och sedan någon schysst motivlack på de.

Vibe har matta som lösning för att täcka lådan, billigt o ser hyfsat ut, även lövan valde matta när han täckte.

Sedan har vi inte så många mer "stora" ljudbyggen i detta land vad jag vet om.

totteigatan
2005-04-25, 23:33
hmm jag får väl slå ihop mitt huvud med nån av mina vänner o bygga nått så de blir en till iaf. har tänkt mig två tolvor iaf sen får jag se vart de slutar med resten. men byggde du själva grunden med hjälp av nått skum typ fogskum eller du formade en färdig plastbit eller hur jobbade du fram den vågade biten överst?

Ulrik
2005-04-26, 11:12
Tackar tackar,
Jag och sliver-95 har samma byggherre. Syns lite kanske, dyrt men det blir bra.
Valde att inte ha targan kvar därbak, (den går in perfect i baksätet dock) medans Silver-95s targa får plats över stegen. Men baksätet plockades för att ge plats åt basarna där.
Om du väljer en slät plastad/spacklad låda så se till att ha mycket tid över, ca 200 timmar att bygga mitt, och sedan någon schysst motivlack på de.

Vibe har matta som lösning för att täcka lådan, billigt o ser hyfsat ut, även lövan valde matta när han täckte.

Sedan har vi inte så många mer "stora" ljudbyggen i detta land vad jag vet om.

Väldigt najs Plåthund :)
Ser kanon ut.
*Vill ha...*

totteigatan
2005-04-26, 20:21
vad kostade själv bygget utan basarna o slutstegen o de?

Plåthund
2005-04-26, 21:09
svårt att säga. bättre du ringer något företag som gör sådant och frågar va de vill ha.

totteigatan
2005-04-26, 21:37
ok får väl göra de. gjorde du inget själv då? mer än inkoppling?

deejaychris
2005-04-27, 21:48
ok får väl göra de. gjorde du inget själv då? mer än inkoppling?

Tjenare...

Bygg med små högtalare istället.. För min del blir det 4 st 5, 1/4" element till basar som spelar som satan.. Allt kommer att ligga på en aktiv delning.
Därav jag slipper att det distar vid högre volym.
Men vill du göra ett sådant bygge som plåthund så kör på rajset med stora element. Min tanke med små högtalare var att ha kvar hela bakytrummet som det är...

MvH

Chris

totteigatan
2005-04-28, 00:26
bryr mig inte om baaget bara baksätet

totteigatan
2005-04-28, 19:54
har antagligen fått tag på en kille som kan fixa själva lådbygget till mig nu, kan tänkas att de blir riktigt bra detta. som de ser ut nu blir de mds grejjor. vill hellst slippa begagnat.

deejaychris
2005-05-03, 23:36
har antagligen fått tag på en kille som kan fixa själva lådbygget till mig nu, kan tänkas att de blir riktigt bra detta. som de ser ut nu blir de mds grejjor. vill hellst slippa begagnat.

Mds-element är prisvärda om man inte vill lägga ner en förmögenhet på högtalarna.. Själv väljer jag Canton, JL Audio och Kicker..
Basarna från JL Audio är outstanding fast svindyra så man får sälja sig i hamnen för att få dom haha..

MvH

C

totteigatan
2005-05-03, 23:52
hehe ja dem kostar inte lite pengar. men gillar ditt val av märken. speciellt JL audio som svenskar tydligen fått upp ögonen för nu efter pimp my ride:P

deejaychris
2005-05-03, 23:57
hehe ja dem kostar inte lite pengar. men gillar ditt val av märken. speciellt JL audio som svenskar tydligen fått upp ögonen för nu efter pimp my ride:P

Jag var ju på elmia då det stog en bil med en JlAudio 12" i,, I kenwoods monter. Satan va den spelade.. Blev riktigt imponerad av den och det lät väldigt rent.jasså så de har användt dom i pimp my ride. Där ser man hehe.. Men de gubbarna e ju duktiga...

MvH

Chris

janf
2005-05-04, 15:38
-Jag har bytt element i dörrar och baksäte

-Ny stereo CD+MD+MP3

Elektroniska filter och processor.

4 kanals steg till fram+bak

2 kanals till subben

+ kompleterat med 2 stycket 10 tummare i bagaget i lös låda som rymms samtidigt med reservdäck och targa i så man inte behöver lämna något hemma.

Fösökte också ljudisolera men det var duktigt jobbigt när jag hade lyft på inredningen så jag lät bli. Lade ett lager rostskydd som också ljuddämpar under bilen/skärmarna istället.

deejaychris
2005-05-04, 16:59

-Ny stereo CD+MD+MP3

2 kanals till subben

+ kompleterat med 2 stycket 10 tummare i bagaget i lös låda som rymms samtidigt med reservdäck och targa i så man inte behöver lämna något hemma.

Fösökte också ljudisolera men det var duktigt jobbigt när jag hade lyft på inredningen så jag lät bli. Lade ett lager rostskydd som också ljuddämpar under bilen/skärmarna istället.

Det e ju ganska mycket vägljud i bilen.. Jag har köpt isoleringsmatta som ska läggas på alla ställen som det får plats inkl i skärmar osv, Under sätet får det läggas mm..Jag har klart hur jag gör med ljudet nu.Det blir en 5"-6,5" i fronten med diskanten i högtalarn för att slippa att ljudet studsar upp i ruten. Ljudet blir vasst då.. Samma i baken fast där blir det 6,5" oxå med skrikare i.. Som sagt som innan så blir det kicker och JL Audio som blir insatt i bilen.. Slutsteg ev Mutant på basarna..
Det kommat sättas en 8" i fronten på passagerarsidan för att spela den snärtiga basen och för att fylla upp ljudet i bilen. En 10" eller en 12" kommer att byggas in i skuffen, bort med reservhjulet så det blir en låda..
En hel mdfplatta ska formas och läggas i baken för att bli av med allt skrammel... Lövan frågade mig en gång:: Hur många gånger har du fått punka på bilen? Då svarar jag aldrig...Då visste jag ju svaret på om hjulet ska vara kvar eller inte..Inte så kul heller att köra reservet på 17" medans de andra är på 18", måste ju slita på bilen..
Allt lastutrymme ska vara kvar i bagageutrymmet...

MvH

Chris

JaPe
2005-05-04, 17:08
Jag fick punka å körde nån mil på reservhjulet sen lossnade hela slitbanan på det så det kanske inte är så mycket att ha ändå, ett 10-12 år gammalt däck..

janf
2005-05-09, 11:33

-Ny stereo CD+MD+MP3

2 kanals till subben

Det e ju ganska mycket vägljud i bilen.. Jag har köpt isoleringsmatta som ska läggas på alla ställen som det får plats inkl i skärmar osv, Under sätet får det läggas mm..Jag har klart hur jag gör med ljudet nu.Det blir en 5"-6,5" i fronten med diskanten i högtalarn för att slippa att ljudet studsar upp i ruten. Ljudet blir vasst då.. Samma i baken fast där blir det 6,5" oxå med skrikare i.. Som sagt som innan så blir det kicker och JL Audio som blir insatt i bilen.. Slutsteg ev Mutant på basarna..
Det kommat sättas en 8" i fronten på passagerarsidan för att spela den snärtiga basen och för att fylla upp ljudet i bilen. En 10" eller en 12" kommer att byggas in i skuffen, bort med reservhjulet så det blir en låda..
En hel mdfplatta ska formas och läggas i baken för att bli av med allt skrammel... Lövan frågade mig en gång:: Hur många gånger har du fått punka på bilen? Då svarar jag aldrig...Då visste jag ju svaret på om hjulet ska vara kvar eller inte..Inte så kul heller att köra reservet på 17" medans de andra är på 18", måste ju slita på bilen..
Allt lastutrymme ska vara kvar i bagageutrymmet...

MvH

Chris

Ska bli kul att se/höra vad du tycker om resultatet. När jag tagit bort inredingen så förstod jag varför karossen i mkIV är 100ggr styvare än den in mkIII den flexar ju bara en bråkdel med targan av om man jämför med mkIII...

Det sitter ju milioner förstärkningar i form av plåtar hit och dit vilket gjorda att jag gav upp mina planer på dämpmatta. Den ligger fortfarande kvar i källaren :? Det enklaste hade varit att spruta sådan här audio-special-dämpmassa på plåten men det vill jag inte klägga med så jag lät det vara.

Hmmm..... mycket vill ha mer ser jag, du gick ut med 5 1/4 och 6.5 tummare, sen lite 8 tum, nu börjar du visst kolla på 10 / 12 tummar.

Ett lite tips. Hade jag byggt idag hade jag helt klart stoppat i ett Aliante 10 eller 12 tums element. Har honecomp-kon och neodymmagneter. Tar minimalt med plats, både i form av djup och låda men spelar skiten av det mesta.

Med det elementet är det kanonenkelt att behålla bagage, targa och
reservhjul, har bara en nackdel, det kostar 5000-7000 kr. Men en supra förtjänar ju det bästa.

http://www.nardik.se/bilder/phase/aliante12ltd_sida_m.jpg

http://www.nardik.se/bilder/phase/aliante12ltd_m.jpg

MEsupra
2005-05-09, 20:50
vart får man tag i dom elementen? finns det någon återförsäljare i sverige?

mvh micke

janf
2005-05-09, 23:07
Japp, tex nårdik audio, grymt sugen på dessa själv.

www.nardik.se

Hoppas jag vågar posta den länken för det är väl ingen konkurrent till SMR :D

MEsupra
2005-05-10, 18:54
tack :D såg riktigt nice ut.. blir jävligt sugen nu :drool:

deejaychris
2005-05-11, 10:34

www.nardik.se

hehe såg inte att du hade skrivit svar på mitt lilla inlägg..
Jag hade planer på att bygga baslådor med små element men det verkar som att det kommer bli svårt att få loss dessa elementen från tillverkarna för att de är så griniga mm dvs bose osv därför får jag surt dra mig tillbaka o använda större element i deprison och i stor motgång hehe. Håller jag på och skriker i 2 månader till så får jag säkert elementen men om 2 månader så e nästan sommaren slut för tusan hehe. Har varit i kontakt med några ljudfirmor och de rekomenderar tex 1st 10"-12" från kicker osv då jag hellre vill ha 2 st 8" för att de flyttar mer luft tillsammans plus att de blir lite hårdare i basen än en 12"..
Vi får väl se vad som händer, först ska allt annat på på bilen till slutet av maj sen återstår och se hur mycket ork man har kvar för att hålla på o pula, man vill ju köra runt lite plus att en turkietresa på 3 veckor väntar i augusti.. Den basen du visade verkar vara helt ok, har du nån erfarenhet från den?

MvH

Christian

janf
2005-05-11, 18:48

www.nardik.se

Jag hade planer på att bygga baslådor med små element men det verkar som att det kommer bli svårt att få loss dessa elementen från tillverkarna för att de är så griniga mm dvs bose osv därför får jag surt dra mig tillbaka o använda större element i deprison och i stor motgång hehe. Håller jag på och skriker i 2 månader till så får jag säkert elementen men om 2 månader så e nästan sommaren slut för tusan hehe. Har varit i kontakt med några ljudfirmor och de rekomenderar tex 1st 10"-12" från kicker osv då jag hellre vill ha 2 st 8" för att de flyttar mer luft tillsammans plus att de blir lite hårdare i basen än en 12"..
Vi får väl se vad som händer, först ska allt annat på på bilen till slutet av maj sen återstår och se hur mycket ork man har kvar för att hålla på o pula, man vill ju köra runt lite plus att en turkietresa på 3 veckor väntar i augusti.. Den basen du visade verkar vara helt ok, har du nån erfarenhet från den?

MvH

Christian

Har inte byggt med Aliante element själv men hört 12an in action. det som imponerade mest på mig var hur realististkt och verklighetstroget den lät. Den finns ju både som 8-10-12 och två 8or är nog kanon i supran.

Om du absolut vill ha bose-elementen, har du provat följande. Kolla vilken låda de sitter i och beställ den som reservdel istället. Om det inte funkar be en firma som servar Bose att beställa dem som reservdel till dig. Det brukar funka bra.

Har du börjat med ljudsioleringen, den är ju bra för jobbig att få till?

deejaychris
2005-05-11, 19:48

www.nardik.se

MvH

Christian

Har inte byggt med Aliante element själv men hört 12an in action. det som imponerade mest på mig var hur realististkt och verklighetstroget den lät. Den finns ju både som 8-10-12 och två 8or är nog kanon i supran.

Om du absolut vill ha bose-elementen, har du provat följande. Kolla vilken låda de sitter i och beställ den som reservdel istället. Om det inte funkar be en firma som servar Bose att beställa dem som reservdel till dig. Det brukar funka bra.

Jag ringde till bose och skulle köpa element som reservdel. Jag ville ha
d t element som jag har hemma i baslådan. Det roliga var att just de nya elementen fanns inte ens i prislisten eftersom inte ett ända element är bytt i hela europa på de nya baslådorna. Alltså det har inte gått sönder ett element på i princip 3-5 år av de basarna. Det är helt sjukt. I sådana fall om bose skulle leverera dessa så ville de ha den bas som jag om den gått sönder och kontrollera vad som gått fel. Då förstår man vilken nivå de ligger på så jag skiter i det. Orkar inte klabba med det :shock: ..
Ljudisoleringen jepp har börjat lite lätt.. det kommer ju mest vägljud från skärmarna bak så det blir 25mm dämpmatta som jag kör in i skärmarna plus att jag lägger det ovanför skärmarna. Orginal så sitter det lite skumgummi för att dämpa vibrationerna så det kan nog göra ganska mycket. Men jag har plockat ut hela inredningen därbak så det e lungt att få in det..Det blir ju en del klippand hehe.. Vi kan ju se resultatet sen, så kanske tillochmed du gör det...

MvH

Christian

janf
2005-05-11, 21:51

www.nardik.se

MvH

Christian

Jag ringde till bose och skulle köpa element som reservdel. Jag ville ha
d t element som jag har hemma i baslådan. Det roliga var att just de nya elementen fanns inte ens i prislisten eftersom inte ett ända element är bytt i hela europa på de nya baslådorna. Alltså det har inte gått sönder ett element på i princip 3-5 år av de basarna. Det är helt sjukt. I sådana fall om bose skulle leverera dessa så ville de ha den bas som jag om den gått sönder och kontrollera vad som gått fel. Då förstår man vilken nivå de ligger på så jag skiter i det. Orkar inte klabba med det :shock: ..
Ljudisoleringen jepp har börjat lite lätt.. det kommer ju mest vägljud från skärmarna bak så det blir 25mm dämpmatta som jag kör in i skärmarna plus att jag lägger det ovanför skärmarna. Orginal så sitter det lite skumgummi för att dämpa vibrationerna så det kan nog göra ganska mycket. Men jag har plockat ut hela inredningen därbak så det e lungt att få in det..Det blir ju en del klippand hehe.. Vi kan ju se resultatet sen, så kanske tillochmed du gör det...

MvH

Christian

Då verkar det helt kört om du inte köper en bose-låda och bryter upp :shock:

Bra att du har energin och prova isolera. Det som gjorde att jag väntar är att jag var väldigt väldigt osäker på hur ljudet kommer in/letar sig in. Om det är som du säger via hjulhus eller om det kommer som stomljud via alla bussingar och stag som ju på supran är hårt satta för prestanda istället för komfort. Dessutom finns ju många infästningspunkter i karossen

Nu har jag bytt fälgar/däck till 295 med 30 profil och det leder in mycket mera ljud....

Väntar spänt på ditt resultat

@lpher
2005-08-27, 18:07
Her er mitt oppsett :)
http://www.supramannen.com/viewtopic.php?t=4888

totteigatan
2005-08-28, 02:31
nice mannen