handdator

Visa fullständig version : Regskylt...

deejaychris
2005-04-20, 20:39
Tjena...

Nån som vet var man får tag i skyltar som är lika stora som UK skylten?
Alltså den rektangulära skylten..

Tacksam för svar..

MvH

Christian

Menghini
2005-04-20, 21:24
Vägverket tillverkar inte såna längre vad jag vet, och att göra egna är ingen bra ide', skulle tro att haffa kommer gilla o stoppa dej då. Men det är klart....dom kanske är lika likgiltiga som besiktningmännen därnere och skiter i det :D :D :D

deejaychris
2005-04-20, 21:31
Vägverket tillverkar inte såna längre vad jag vet, och att göra egna är ingen bra ide', skulle tro att haffa kommer gilla o stoppa dej då. Men det är klart....dom kanske är lika likgiltiga som besiktningmännen därnere och skiter i det :D :D :D

Läs paragraferna en gång till...

börjar bli lite irreterad..

C :( :lol:

Menghini
2005-04-20, 21:37

Vilka paragrafer ?

Supramannen
2005-04-20, 21:38

Då är vi två...

Supramannen
2005-04-20, 21:43
Allmänt om registreringsskyltar
1 § En registreringsskylt har rektangulär form och utformas antingen

1. som enradig skylt med yttermåtten 480 x 110 mm,

2. som enradig skylt med yttermåtten 300 x 110 mm,

3. som tvåradig skylt med yttermåtten 195 x 155 mm, eller

4. som enradig, självhäftande skylt med yttermåtten 260 x 70 mm.

2 § På bil, traktor, motorredskap, terrängvagn och släpfordon används skylt som avses i 1 § 1 eller, om originalutrymmet för montering av skylten inte medger det, skylt som avses i 1 § 2. Om det är motiverat av fordonets konstruktion får på släpfordon även användas skylt som avses i 1 § 3.

På motorcykel och moped klass I används skylt som avses i 1 § 3.

På moped klass I som är godkänd enligt rådets direktiv 92/61/EEG av den 30 juni 1992 om typgodkännande av två- och trehjuliga motorfordon, ändrat genom Europa-parlamentets och rådets direktiv 2000/7/EG, och som är försett med typgodkännande samt åtföljt av ett intyg om överensstämmelse, får användas skylt som avses i 1 § 1 eller 2 under förutsättning att originalutrymmet för montering av skylten inte möjliggör montering av skylt som avses i 1 § 3.

På terrängskoter används skylt som avses i 1 § 4.

deejaychris
2005-04-20, 22:02

Vilka paragrafer ?

Kollar du på en reklamfilm med ett mobilabonemang så döljer sig de riktiga samtalstaxorna i det finstilta.. Det gäller detsamma med bilprovningen. Jag har hållt på med myndigheter sen jag var 16år dvs polis, socialnämnd, brandkår när det gäller sökning av tillstånd mm..
För att du ska kunna göra något så måste man ta reda på genvägarna som finns för att få som man vill. Inte att muta någon på bilprovningen utan att läsa alla regler som gäller för import flera gånger och på alla olika sidor som du hittar på tex vägverkets hemsida.. Där finns ca 4 olika skrifter om import från EU där den ena säger att du måste ha ett intyg tillsammans med ett giltigt regbevis. Ett ställe där det står att du måste ha ett giltigt regbevis sen räcker det. Men om du kollar i det finstilta på den sidan så behövs ändå ett intyg. Kollar du på den sista så står där undantagen som finns för import från EU. Dvs import vid eget bruk, där behöver du ej ha ett intyg utan det räcker med ett giltigt regbevis från england. Det står inget på detta regbevis om när det gäller avgasrening, bromsar, vikt etc.. Då är det upp till besiktningen att fixa det i en såkallad specialbesiktning(kommer inte ihåg exakt vad det heter) Finns ett riktigt regbevis från england så är bilen = reggad i sverige redan.
När det gäller intagning i england så gäller samma krav, i vissa fall är england strängare, där måste du ha dimljus men det behöver du ej i sverige..
Det är upp till dig som kund hos bilprovningen när du kommer dit att lägga fram allt matrial du har. Besiktningen ska inte trycka ut varje importbilskund på 4000kr för ett intyg där det står exakt samma sak som det står på alla internetsidor.. Ska ett intyg stämma så måste bilen också kontrolleras på en aukt-toyota verkstad för att intyga att det som sitter på bilen verligen stämmer. Intyget ska alltså skickas mellan toyotaverkstaden och toyota sverige fram och tillbaka tills det stämmer. Åtskillda timmar av kontroll..
Där har ni ett giltigt intyg!!!
Alltså bilprovningen i stockholmo e så trötta på all import så det har sagt att det ska fram ett intyg för att de ska slippa och arbeta och få det lätt för sig.
Det är inte bara upp till oss att göra saker. De har saker de också måste sköta. Att de gav min bil godkänt i falkenberg är inte ett tjänstefel däremot är det ett tjänstefel av bes i stockholm att begära ett intyg från er när det står på deras egna websida att det inte behövs ett intyg sålänge bilen kommer från ett gammalt eu-medlemsland...
Ni får nog gå in och läsa dessa skrifter flera gånger tills ni hittar den rätta texten att trycka upp i ansiktet på dom som säger tvärtom..
För att om jag länkar till dessa skrifter så finns det inget intresse för att veta något.. Men om ni vill skaffa ett intyg som kostar lika mycket som en helt underbar resa till tukiet så får ni göra det utan problem. Det förstår jag, mindre arbeta med att leta info men om man vill ha den där resan så ser man till att fixa det utan ett intyg och då krävs det en speciell ton att prata med såkallade myndigheter...

MvH

Chris :lol: :lol: :lol: :lol:

Supramannen
2005-04-20, 22:10
Helt felaktig INFO annser jag

Menghini
2005-04-20, 22:11
Har du några länkar till dessa regler ?

Att sitta o säga att saker funkar om det inte gör det överallt är helsnett gjort av dej. Då kanske det är nån kille som sitter o läser vad du skriver o tänker att det inte är nån match. Sen åker han på en tvärnit på bilprovningen....hur kul är det ?
Bilprovningen är vad jag förstått sista instans och avgöra om bilen skall släppas igenom eller inte, oavsett vad vv säger.

Vi har pratat med bland de mest rutinerade bilprovare/registrerare här i sthlm, och alla säger samma sak....ENGELSKA REGBEVISET ÄR OFULLSTÄNDIGT. För att då kunna godkänna bilen måste kompletterande uppgifter komma från tillverkaren.

Jag har hållit på med bilimport i 12 år, så jag är inge färsking....

Supramannen
2005-04-20, 22:14
Tycker det räcker här, tycker vissa grundar sina påståenden på mass lösa rykten och troende,visst kanske det går för vissa, som tex Jape som lyckas regga med ej E märkta lampor,allt går ju

Men att gå ut att säga hur man ska göra på lösa grunder och inte torrt på fötterna, är rent ut sagt att LURA folk