Visa fullständig version : Den startad inte :(
Road-Runner
2005-04-13, 17:00
Tjena
Problem på horrisonten. Min skönhet startar inte. Jag har monterat in en TRD front strut bar och APEXi EL2 mäter. Det är det enda. Nu vill hon inte starta. Startmotorn drar runt och så verkar den tända men vägrar starta. Har kollat alla säkringar men ingen tur där. Jag plockade bort trottelmotorn på insuget för att komma åt att montera oljetrycksensors men det är allt.
Svårt att förklara och svårare att hjälpa kan tänkas.
Men alla förslag motages med glädje.
MVH
/Andreas
Usch då.. Har du kollat stiften. De kan lätt bli blöta om batteriet är lite klent o bilen stått länge och du har kallt i garaget. Blås rent stiften totalt o testa med ett 100% fräscht batteri. Annars är det ju att kolla tändspolar. Du bytte väl dem?
Road-Runner
2005-04-14, 08:19
Bra tips det ska jag prova. MEn tycker inte det ska bli så. Hade igång bilen för 3 veckor sedan och då gick den klockrent. Körde bara in den för att montera lite grejer. Jag har säkert kommit åt någonting. Batteriet är riktigt nytt la in det för 3 veckor sedan. Har laddat det igen. =( Jo jag har bett Richard ta hem nya tändspolar, men kan inte ta dem före Juni senast.
Supramannen
2005-04-14, 11:36
Beställer i Juni då, vill inte ha på hyllan
Road-Runner
2005-04-14, 13:04
Det blir bra det. Då har jag dem innan mellan den 22-28 juni då?
Har du något förslag om vad det kan vara Rickhard
MVH
Andreas
Supramannen
2005-04-14, 13:41
kolla om den får soppa och kolla om den får gnista
Road-Runner
2005-04-17, 00:24
Okey. VI har kollat och den får soppa men ingen gnista. Vi har kopplat ifrån det nyinstallerade larmet men får fortfarande ingen gnista. HUr och var kan vi mäta oss till något fel. Vi har ingen ström på tändkablarna heller. Så nogon stans mellan tändning och tändspolar "förvinner" strömmen. Men vars. Kan man mäta vid ECM eller vid någont "tändningsrelät" och vars sitter det. Det finns en box på passagerarsidan som klickar när man vrider på tändningen, hör det till orginallarmet.
Panik kommer krypande.
Hoppas på svar
Andreas
Road-Runner
2005-04-17, 19:48
inga säkringar har gått. Tyvärr... =(
Supramannen
2005-04-17, 21:12
Låna box av nån du kan ha blåst den
Finns det någon plug-in box eller till någon annan bil som man kan testa starta med? Funkar det att starta med en gt4 box bara för att se om det är problemet. Man kan ju slå av direkt man sett man fått gnista.
Har du kopplat bort allt det som du installerade nyss och testat?
Road-Runner
2005-04-18, 12:54
Jo det har jag, men det är bara ett fjäderbenstag och ladd och oljemätare.
Menar ni hela huvudboxen som sitter på passagerarsidan? En ny sådan låter inte billig. Hmm, vars kan man låna en sådan.
Andreas
Det är huvudboxen han menar. Kan vara svårt att hitta nån som vill låna ut.
Supramannen
2005-04-18, 13:04
Har hört folk som brännt sånna innan vid felaktig start kabling tex
Jo det har jag, men det är bara ett fjäderbenstag och ladd och oljemätare.
Menar ni hela huvudboxen som sitter på passagerarsidan? En ny sådan låter inte billig. Hmm, vars kan man låna en sådan.
Andreas
Om det är samma box i Euro som i Jap-spec så kan du få låna min så fort jag fått hem min supra (nästa vecka troligtvis). Jag är ju skyldig dig en...
Road-Runner
2005-04-18, 14:38
Det skulle vara guld JaPe. Är det någon som kan svara på om det är samma på Japanspec som Euro? Rickhard. Vet du?
Men om boxen är bränd kan motorn fortfarande dra runt? Min gör det och så får den soppa. Soppapumpen går ivarje fall. Skulle inte allt vara dött då?
För att slippa drabbas av en hjärtinfarkt senare. Vad kostar en ny box ungefär. :icon9:
Andreas
Motorn kan gå rund med trasig box. Startmotorn har så att säga ingenting med tändningen att göra.
Jag är lite tveksam om Jap-boxen funkar på en Euro med tanke på att Japsen inte har luftmassemätare.
Road-Runner
2005-04-18, 16:50
Ajdå. Det var illa. =(
Supramannen
2005-04-18, 17:28
jap och euro har inte samma box, en ny kostar väl 10k + tror jag, dags för AEm kanske
Road-Runner
2005-04-18, 18:02
Är det också ett styrsystem. Kan man plugga bara plugga in det och köra? Jag antar man kan mappa med det med?
Road-Runner
2005-04-24, 13:11
Jag har hittat en box som sitter nere vid passagerarens fötter. Just bredvid styrboxen på höger sida på väggen. Detta är en Bosch låda. På ritningar ska det vara fabrikslarmet men den verkar absolut inte vara fabriksinstallerad. Har MKIV några bosch lådor i sig? Nogon som vågar gissa vad det är för box?
Supramannen
2005-04-24, 13:50
Är efter monterad startspärr från Toyota
Road-Runner
2005-04-25, 00:09
Kan det bli fel på den? Kan man koppla ur den på något sätt och hur?
Supramannen
2005-04-25, 00:27
Kan det bli fel på den? Kan man koppla ur den på något sätt och hur?
Har inte hållt på så mycket med den, men vet att den är ett helvete
Road-Runner
2005-04-25, 10:49
Ajdå. Men man borde ju kunna följa kablarna bakåt och plocka bort hela boxen så det blir stock.
Road-Runner
2005-04-28, 22:43
Lyckan har åter kommit till mitt hem. Efter lite felsökning så hittade vi ett jordfel vid styrboxen och hon startade som aldrig förr. Det är nog detta jordfel som har spökat för mig tidigare. Men nu är det åtgärdat och man kan ut och smiska vägarna. Snart 1a maj och dags att plocka fram. Tack för all hjälp.
Skönt att du hittade felet!
Road-Runner
2005-04-28, 23:26
Skojar du. Det var hur skönt som helst. =)
Skojar du. Det var hur skönt som helst. =)
Och kostade inget förutom svett och tårar :D
Road-Runner
2005-04-29, 13:49
och lite lungnande medel. He he
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.