Visa fullständig version : Gatslicks ??
Road-Runner
2005-04-06, 04:19
Hade en fundering på gatslicks. Sökte på forumet men hittade inte så mycket. Tänkte höra vad experterna säger. 8)
Vilket märke och dimensioner kör ni på om ni kör på gatslicks?
Och vad har ni för sett upp.
Finfälgar med fingummi för att sedan växla till orginalfäg och gatslicks för lite mer sreiös racing. Eller har ni plåtfälg med MT Drags på?
Livslängden kan ju inte vara så bra på ett par DOT slicks gentimot ett par fintofflor?
Tack på förhand.
Andreas
Supramannen
2005-04-06, 04:27
Hej
Gat slicks finns det inget som heter, ett sliks har inget mönster och inga mönster lösa däck får användas på gatan, men ett R däck menar du säkert..:)
Ett R däck funkar super på bana inte så bra på gata annser jag då man har svårt att få upp den temp som krävs för att få dom att funka bra
Ett ET street krossar allt anna tnär det gäller ax
Road-Runner
2005-04-06, 17:18
Precis vad jag menade. Ett R däck. Hur är dom att köra tillexempel på strippen gentimot låt oss säga Yokohama AVS Sport som jag har på bilen nu. Är det någon skillnad. Jag kör kanske stripp 2ggr/år så ett par ET Street kanske är lite överkurs. För man får väl inte köra gata på dem?
Supramannen
2005-04-06, 18:08
ET street är DOT och ok på gatan
Jag skulle skippa R däcekn med och köra ett AVS sport hela tiden
Road-Runner
2005-04-07, 10:25
OKey. Perfekt, man tackar för svaret. Ytterligare ett exempel på att Rickards erfarenhet klår allt.
Ok enligt vem?
Inte enligt polisen, blir böter direkt. Inte E-märkta är det dem trycker på.
Road-Runner
2005-04-07, 19:32
Lät som att du hade erfarenhet av detta. Har mässingen varit på dig?
Road-Runner
2005-04-07, 21:47
Jag såg i nya bilsport att ET Street fanns i 255/40r17. Skulle jag tjäna någon tid på strippen och på race om jag köpte dessa. Eller är det bara bortkastade pengar?
Supramannen
2005-04-08, 04:35
Ok enligt vem?
Inte enligt polisen, blir böter direkt. Inte E-märkta är det dem trycker på.
Då har dom fel, finns en stor tråd på Zazty om detta, vi har blivit soppade mass agånger med ET street, och dom är DOT godkända så det funkar, är väl mer SBP som skulle kunna bråka lite med DOT och E märkning
Då har dom fel, finns en stor tråd på Zazty om detta, vi har blivit soppade mass agånger med ET street, och dom är DOT godkända så det funkar, är väl mer SBP som skulle kunna bråka lite med DOT och E märkning
Skumt!
Det dem har sagt när jag pratat med polisen är dem inte är godkända för att dem inte är E-märkta och att dem är "DOT" spelar ingen roll då är E-märkning dem går efter och däcken måste vara både och.
T.e.x Bridgestones R-däck DBR säljer är både och, men E/T Street är bara DOT = alltså inte gatlegala.
Det är vad dem sagt till oss, två gånger och två olika poliser och dem sa exaxt samma sak. Men dem kanske har fel, dem har ju det ibland :lol:
Denna tråd du menar eller?
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=198423&highlight=dot
Din kompis Kristian verkar ju inte vara inne på din bana:
T.e.x på sida 4
"Ps. Polisen anser inte att MT et street är lagliga. Ds."
På sida 7
"Nu har jag fått svar från vägverket angående vilka däck som är tillåtna och vilka som inte är det.
Att ett däck är DOT-märkt har ingen inverkan på om det är godkännt eller inte för svenska vägar. Det som gäller är att däcken skall uppfylla krav märkning (E eller e).
Alltså ett DOT-märkt däck är endast godkännt om det finns en E-märkning på däcket.
Punkt slut."
Summa kademumma, polisen är ett obildat släkte så att det finns olika förespråkare vad som är lagligt eller inte är väll lika säkert som det blir inte blir en 8a för Kami i sommar :lol: :lol: *IRONI*
Supramannen
2005-04-08, 15:06
Okey då är det så, E måste visst va där
Men jag har aldrig haft problem , och dess DOT däck räknas som gatdäck i dom flest klasser, bilsport kallar dom gatgodkända
Finns visst vissa R däck som inte har E märket men är OK visst
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.