handdator

Visa fullständig version : Hur ser SBP på RMM Vingen?

Road-Runner
2005-04-05, 04:05
Som topicen lyder. Hur ser våra vänner på SBP med en monterad RMM vinge. Jag har den lilla orginalvingen nu så den skulle skilja sig rätt ordentligt. Jag frågade när jag besiktigade "bruksbilen" och de sa det var lungt bara den inte var gjort i hårdplast eller stack ut. Känns lite knepigt.

prosty
2005-04-05, 09:22
Så länge du besiktigar bilen i Boden eller Piteå får du inga problem. De subbor jag vet som besiktigar med STI vinge har inga problem. Deras org vingar är lika höga som din org.

Xantim
2005-04-05, 18:20
Är ju inte direkt svårt att plocka bort den så det är väll lika bra så slipper man tjaffset. Dom kan till och med va griniga på orginal vingen.

Menghini
2005-04-05, 21:27
Går inte o regga in bilar ens med orginalvingen, så jag skulle ta bort den.

prosty
2005-04-05, 21:58
De var inte spec sura här uppe. Polarns R33 och en annan Polares Evo-5 var inga problem med klähängare. Beror på hur sura de är :)

Edde xpert
2005-04-05, 22:42
så man ska till och med ta bort orginal vingen när man ska besikta vanligt?

mvh edde

janf
2005-04-05, 23:17
Formellt sätt så får du ju inte ändra på något alls eftersom bilen är EU-godkänd.

Så enligt regelverket så ska originalvingen sitta på plats för att du ska kunna ta dig igenom besiktingen överhuvudtaget.

Sen finns det ju snälla typer som släpper igenom dig med andra vingar-

Och så finns det inkompetenta idioter som inte släpper igenom dig med originalvingen trots att det ar LAG på att den måste sitta där....

Supramannen
2005-04-05, 23:21
FEL Janf

Vingen får inte va på i Svergie, detta är 100%

Bateman
2005-04-05, 23:35
FEL Janf

Vet du varför?
Det som satt på när bilen köptes ny borde väl ändå vara ok tycker man?!

//Björn

venis
2005-04-05, 23:38
FEL Janf

helt rätt

dom har vissa mått dom går efter och så är det bara sen skiter dom i om den suttit där från början eller ej

dom släpper oftast igenom den på vanlig besikting men på exempelvis regbesiktning kan det vara kännsligt

Supramannen
2005-04-05, 23:56
Den är ej godkänd enligt toyota själva, har själv sett pappren och pratat med dom, bor typ hos Toyota Sweden

GÅr den igenom har du tur

Road-Runner
2005-04-06, 02:46
Och med min tur så blir man väll portad för evigt. Tror jag behåller orginalet på till besiktningen är avklarad.

Men till ett annat problem. Jag började att plocka bort orginalvingen för att provmontera RMM vingen. Skruvade bort skruvarna och tänkte att det är bara att lyfta bort den. Snacka om att gå bett. Den verkar sitta med någon typ av dubbelhäftande tejp eller antivibrationsgummi. Hur får man bort detta. Kan man mjuka upp det med värma.

venis
2005-04-06, 08:14
Och med min tur så blir man väll portad för evigt. Tror jag behåller orginalet på till besiktningen är avklarad.

Men till ett annat problem. Jag började att plocka bort orginalvingen för att provmontera RMM vingen. Skruvade bort skruvarna och tänkte att det är bara att lyfta bort den. Snacka om att gå bett. Den verkar sitta med någon typ av dubbelhäftande tejp eller antivibrationsgummi. Hur får man bort detta. Kan man mjuka upp det med värma.

ja den sitter med nån dubbelhäftande eller liknande. det är bara att lyfta fast man får ta i lite, kanske vara en person på var sida så man inte tar sönder något

ärligt talat är det nog bättre att besiktiga utan vinge om du ändå ska byta till rmm direkt efter

janf
2005-04-06, 11:16
Supramannen wrote:
FEL Janf

helt rätt

dom har vissa mått dom går efter och så är det bara sen skiter dom i om den suttit där från början eller ej

dom släpper oftast igenom den på vanlig besikting men på exempelvis regbesiktning kan det vara kännsligt

Nu hänger jag inte med. Kan ni förklara. Detta hände sig på den tiden då jag reggade in min Supra.

-Vid regbesiktningen var min bil 100% original inkl vingen. Besiktningen gnällde på vingen och sade att den var för stor och kunde "suga in folk", Den skulle inte gå igenom.

-Pratade med Toyota som meddelade att vingen inte var någon "styling" utan hade en funktion, den var original och var intypad och godkänd i EU med vingen. Den behövdes för att få högfartsstabilitet på TT versionen och gav duktigt med downforce (130 lbs i 180 km/h eller vad det nu var). Om man tog bort vingen så skulle inte godkännandet gälla och toyota skulle inte kunna garantera bilen stabilitet. Höjden på vingen är bara att den inte skall skymma bakåtsikten och träffas av downwinden från taket.

-Då backade besiktingen och reggade in bilen med origialvingen.

Var det bara bullshit som Toyota sade till mig?

venis
2005-04-06, 12:22
Supramannen wrote:
FEL Janf

helt rätt

Nu hänger jag inte med. Kan ni förklara. Detta hände sig på den tiden då jag reggade in min Supra.

-Vid regbesiktningen var min bil 100% original inkl vingen. Besiktningen gnällde på vingen och sade att den var för stor och kunde "suga in folk", Den skulle inte gå igenom.

-Pratade med Toyota som meddelade att vingen inte var någon "styling" utan hade en funktion, den var original och var intypad och godkänd i EU med vingen. Den behövdes för att få högfartsstabilitet på TT versionen och gav duktigt med downforce (130 lbs i 180 km/h eller vad det nu var). Om man tog bort vingen så skulle inte godkännandet gälla och toyota skulle inte kunna garantera bilen stabilitet. Höjden på vingen är bara att den inte skall skymma bakåtsikten och träffas av downwinden från taket.

har hört samma sak från toyota men det sket bilprovningen i.

Defqon
2005-04-06, 12:27
Tur att Supran är snygg utan vinge :)

Supramannen
2005-04-06, 12:59
Supramannen wrote:
FEL Janf

helt rätt

Samma hände mig när jag tog in supra nr 7 i Svergie, hade problem med vingen men fick intyg från Toyota på att den va orginal coh så

Men nu för tiden skriver Toyota inte ut intyg på Vinge på Toyota Supra då den är olaglig i Svergie, men jag har inga problem alls med att regga eller besiktiga mina supror med vinge på , RMM eller OEM spelar ingen roll

Men om rätt ska va rätt får ingen vinge finnas på bilen

janf
2005-04-06, 14:19
janf wrote:

Supramannen wrote:
FEL Janf

helt rätt

Samma hände mig när jag tog in supra nr 7 i Svergie, hade problem med vingen men fick intyg från Toyota på att den va orginal coh så

Men nu för tiden skriver Toyota inte ut intyg på Vinge på Toyota Supra då den är olaglig i Svergie, men jag har inga problem alls med att regga eller besiktiga mina supror med vinge på , RMM eller OEM spelar ingen roll

Men om rätt ska va rätt får ingen vinge finnas på bilen

Aha, så det är ett sådan här limbo igentligen där svenska regler och eu regler säger olika saker och vi hamnar i kläm. Ovasett om den är på eller av så bryter man mot någon bestämmelse......

Samma skit som om man vill importera från Italien, där måste man förstöra regbeviset för at kunna avregga bilen, och i sverige måste man ha regbeviset med för att kunna regga in.....limbo....

Supramannen
2005-04-06, 14:34
KOrrekt då bilen är gjord för vingen och godkänd i resten världen

Road-Runner
2005-04-06, 17:20
Summa sumarum. Behåll lilla vingen eller ingen vinge alls så håller man SBP glada :D

PGone Kungen
2005-04-06, 20:35
[quote=Supramannen]FEL Janf

Vet du varför?
Det som satt på när bilen köptes ny borde väl ändå vara ok tycker man?!

//Björn

Supran blev ej Europa heltypsgokänd före mitten av 1995 så om toyota verkstaden har skrivit ut ett intyg att bilen är godkänd med original vingen och inte kollat chassi numret,vilken månad bilen är tillverkad så har de begått misstag.

Mvh Patrik [/b]

janf
2005-04-07, 23:56
Ni som skruvat av vingen , har ni märkt någon skillnad ?

Jag minns från andra supraforum att man har rapporterat att bilen varit mindre stabil vid körning i mycket hög fart genom kurvor som inte är helt släta, Bakvagnen lyfter och släpper lite tidigare/lättare utan vingen brukar man prata om.

Däremot får man ju lite högre toppfart genom mindre CV värde.

Road-Runner
2005-04-08, 23:32
Nu är den av i varje fall. Den satt som bara f*n men till slut gav den sig men lite millt våld. Men den var "limmad" nästan hela vägen på min. Men jag sätter tillbaka den när jag ska besiktiga den snart. Tack för hjälpen. Verkade som att det kom fram en massa nyttig information.

Road-Runner
2005-04-14, 13:06
Vad använder ni för någonting som "fog" när ni sätter fast era vingar?

Supramannen
2005-04-14, 13:38
Vad använder ni för någonting som "fog" när ni sätter fast era vingar?

Inget alls, använder orginal skruv och orginal dämpmatta i mellan

Malle
2005-04-14, 14:01
Va är inte original vingen på MKVI besiktningsbar? konstigt isåfall jag har ett papper från toyota som säger att den är godkänd och är original och ska sitta på bilen vid besiktning, inga konstigheter här inte....

janf
2005-04-14, 14:21
Läs hela tråden, det verkar som bilprovingen har ändrat sig över tiden. på den tiden jag tog in min så var man TVUNGEN att ha vingen på för att bli godkänd. nu är det tvärs om.

deejaychris
2005-04-14, 20:48
Läs hela tråden, det verkar som bilprovingen har ändrat sig över tiden. på den tiden jag tog in min så var man TVUNGEN att ha vingen på för att bli godkänd. nu är det tvärs om.

Beror mycket på vilken besman du får me..
Vissa är stenhårda och vissa andra inte...
Här behöver jag inte ta av den..

MvH

Chris

Supramannen
2005-04-15, 03:11
Toyota skriver ej ut intyg på Vingen då den är för hög för svergie, enligt lag

deejaychris
2005-04-15, 19:20

By the way...

På vägverkets websida så står det text som bevisar att du inte behöver ett intyg ifrån toyota när du reggar bilen. Enbart när du tar bilen från de nya medlemsländerna i eu så behöver du ett intyg från toyota.
Då bilen redan är registrerad i England som är ett gammalt medlemsland så är bilen godkänd redan. Den ska uppfylla alla krav.
Däremot om du har ändrat nåt på bilen så kan du bli tvungen att bevisa att det är orginal för bilprovningen..
Kräver de att du ska ha intyg för de vill veta uppgifter från toyota så gör de fel...

MvH

Chris

Supramannen
2005-04-15, 21:31

By the way...

På vägverkets websida så står det text som bevisar att du inte behöver ett intyg ifrån toyota när du reggar bilen. Enbart när du tar bilen från de nya medlemsländerna i eu så behöver du ett intyg från toyota.
Då bilen redan är registrerad i England som är ett gammalt medlemsland så är bilen godkänd redan. Den ska uppfylla alla krav.
Däremot om du har ändrat nåt på bilen så kan du bli tvungen att bevisa att det är orginal för bilprovningen..
Kräver de att du ska ha intyg för de vill veta uppgifter från toyota så gör de fel...

MvH

Chris

Vissa mig den infon, vissa den infon för SBP, ingen skulle bli mer glad än vi

Enligt SBP är inte deras regg bevis inte tillräkligt, saknar tekninsk info som krävs i Svergie, gäller alla import från UK

deejaychris
2005-04-16, 04:28

By the way...

MvH

Chris

Enligt SBP är inte deras regg bevis tillräkligt, saknar tekninsk info som krävs i Svergie, gäller alla import från UK

Yes Rick..

Jag ska till regbes på måndag och efter det så får du veta hur det har gått..
Det är ju sådant som tankvolym, bromsstorlekar, hjulstorklekar, effekt mm som de vill se som inte finns på regbeviset från UK.
Bes här sa att bara ta med en utskrift där detta finns dvs tankvolym osv så räcker det pågrund av att det är inte den första bilen som tas in i sverige så de har lite info själva och när det gäller mått så finns en tumstock om du förstår va jag menar..
Man ska vara stenhård, har en kamrat som har jobbat som besman o nu jobbar hos polisen som besman där istället. Han sa att om det står på vägverkets hemsida att det räcker med ett uk regbevis och plus att de säger likadant på tekniska upplysningen så ska man trycka upp det i ansiktet på dom bara. Besiktningen ska inte trycka ut folk på pengar i onödan..

Hör av mig efter måndagen..

MvH

Chris

janf
2005-04-16, 09:36
En fundering. Var med en kollega igår som funderar på att köpa ny bil till våren. Bla var vi inne hos Subaru och han tittade på en ny Impressa WRX STi. Vingen på den är både högre och bredare än på mkIV och den säljs i detta utförande i sverige. Fattar inte hur de kan lyckas då.

Vingen ser ju kanske inte lika hög ut när man ser den först men det beror på att bilen i sig är ganska hög. Kommer man nära ser man att vingen "slår" mkIV vingen i dimmention.

http://motortrend.com/roadtests/sedan/112_0306_frstsub_1_l.jpg

Vad tror ni SBP säger om dessa vingar förresten...

http://tanetane92.web.infoseek.co.jp/053051.jpg

http://tanetane92.web.infoseek.co.jp/052961.jpg

Supramannen
2005-04-16, 11:44

By the way...

MvH

Chris

Enligt SBP är inte deras regg bevis tillräkligt, saknar tekninsk info som krävs i Svergie, gäller alla import från UK

Yes Rick..

Jag ska till regbes på måndag och efter det så får du veta hur det har gått..
Det är ju sådant som tankvolym, bromsstorlekar, hjulstorklekar, effekt mm som de vill se som inte finns på regbeviset från UK.
Bes här sa att bara ta med en utskrift där detta finns dvs tankvolym osv så räcker det pågrund av att det är inte den första bilen som tas in i sverige så de har lite info själva och när det gäller mått så finns en tumstock om du förstår va jag menar..
Man ska vara stenhård, har en kamrat som har jobbat som besman o nu jobbar hos polisen som besman där istället. Han sa att om det står på vägverkets hemsida att det räcker med ett uk regbevis och plus att de säger likadant på tekniska upplysningen så ska man trycka upp det i ansiktet på dom bara. Besiktningen ska inte trycka ut folk på pengar i onödan..

Hör av mig efter måndagen..

MvH

Chris

Jag hävdar du har fel och att din vän har fel, då jag talat med dom högsta på Vägverket och SBP...

prosty
2005-04-16, 14:37
Road-Runner:

Saab har liknande massa som du söker. Jag lackade om min vinge och då köpte jag ett par meter sån där "tejp" med mjukande material. Funkar som en packning och skydd mot lacken, samt att den inte vibrerar. Kostade inte mkt. Åk till Saab o säg att du vill ha en list till vingen på en Saab 9000. Så köper du ett par meter. Om det blir över kan du använda det som en fake adolf mustasch :-=)