handdator

Visa fullständig version : Toning

Edde xpert
2005-03-14, 11:23
va har ni för procent på toning(om ni har tonat sidorutorna) och hur gör ni på besiktningen?

mvh edde

Ulrik
2005-03-14, 13:42
På min första bil så hade jag "Limo Svart".
Den mörkaste jag kunde hitta.
Hel svart då såklart.

Fast vet inte riktigt vilken procent den var.
Min kompis är väldigt bra att montera solfilm.
Så jag tog av den varje gång man skulle besiktiga.
Kostar ca 500-700 kr, att fixa upp 2 sidor rutor igen, med solfilm samt montering.

Så det var inte så farligt tyckte jag. :)

JaPe
2005-03-14, 13:47
sätt på vilken film som helst å när det är dax för besiktining så hissa ner rutorna och dra ur säkringen till hissarna så är det lugnt.. man behöver inte ha sidorutor på en bil :D

venis
2005-03-14, 13:49
sätt på vilken film som helst å när det är dax för besiktining så hissa ner rutorna och dra ur säkringen till hissarna så är det lugnt.. man behöver inte ha sidorutor på en bil :D

jag gjorde samma sak

Supramannen
2005-03-14, 14:25
skippa sido rutorna, bara polis problem

Edde xpert
2005-03-14, 14:38
e polisen griniga med toning på sidorutorna?

Rainman
2005-03-14, 14:43
e polisen griniga med toning på sidorutorna?
Svar ja!

Supramannen
2005-03-14, 14:58
Är förbjudet med toning på sido rutor

JaPe
2005-03-14, 15:22
Polisen har rätt att stanna dig och kolla på medans man skrapar bort hela toningen har varit med om det själv när jag åkte med en kompis, inte kul. Men inte heller så vanligt skulle jag tro..

Edde xpert
2005-03-14, 15:23
okey tack då vet jag

Ulrik
2005-03-14, 16:16
Så varje gång du åker, o ser en polis.
Så är det rekommenderat att du hissar ner rutorna.

Fast jag tycker det är lungt värt det.
Så mkt snyggare med tonade rutor.
Fast nästan självmord på kvällen, om du har väldigt mörka.

Ser fan inget. :wink:
Min röst ligger på att du ska tona dom.

janf
2005-03-14, 17:36
Det beror väl på vilken bil man kör. Det finns ju två kanonbra sätt att dra på sig alla polisers ögon och därigenom t.ex flygande besiktning och som alltid lyckas.

-Liten eller ingen skylt fram.
-Tonade rutor

Om man kör trimmat, utan kat, osv då är det ju ganska idiotiskt att dra alla poliser i hela granskapet till sig.

Kör man 100% original och aldrig för fort då kan man kanske tåla en rutskrapning.

Edde xpert
2005-03-14, 18:47
ja det är svårt de där, funderar fram o tillbaka hur jag ska göra :) kanske ska tona sen om jag blir stoppad då har jag lärt mig en läxa.... men sen har jag ju tänkt på nätterna kan de ju inte vara så kul...

Ulrik
2005-03-14, 19:24
ja det är svårt de där, funderar fram o tillbaka hur jag ska göra :) kanske ska tona sen om jag blir stoppad då har jag lärt mig en läxa.... men sen har jag ju tänkt på nätterna kan de ju inte vara så kul...

Just Do It ! :wink:

Edde xpert
2005-03-15, 13:41
hehe ja du svårt de dära jobbigt o känna sig lite nojig hela tiden....

Supramannen
2005-03-15, 13:52
Skipa det, lägg pengar på annat

Borsta
2005-03-15, 14:00
Om du inte har spons på toningen så gör som Rickard säger, köp något annat.. Typ Samcoslangar till kylarn eller liknande för samma peng!

Edde xpert
2005-03-15, 14:15
ja jag skippar de :)

Phantom
2005-03-16, 20:09
Är förbjudet med toning på sido rutor

Är det inte lagligt om man bara har max 25% toning på framrutorna ?

janf
2005-03-16, 20:18
Jo men det är 25% totalt (kommer inte ihåg exakt siffra)

Supran har redan en hel del toning original så det är inte många procent kvar upp till 25....

Ulrik
2005-03-16, 20:28
Du FÅR inte ha någon toning på sidor-rutorna fram alls.

Kanske såfall om det är original från fabriken eller nått.
Men sån som man sätter på själv eller från företag.
Det är helt olaglig.

janf
2005-03-16, 21:08
Konstigt jag fick detta från Bilprovningen

"Rutor får tonas med film eller färg så länge ljusgenomsläppet för främre sidorutorna inte understiger 70%, och ljusgenomsläppet för vindrutan inte understiger 75%."

Dock så ligger supran redan på detta värde så man kan inte tona mer utan gå under godkännt värde.

Ulrik
2005-03-16, 23:17
Konstigt jag fick detta från Bilprovningen

"Rutor får tonas med film eller färg så länge ljusgenomsläppet för främre sidorutorna inte understiger 70%, och ljusgenomsläppet för vindrutan inte understiger 75%."

Dock så ligger supran redan på detta värde så man kan inte tona mer utan gå under godkännt värde.

Åfan, för vad jag vet, så får man inte tona dom sidorutorna fram.
För polisen ska typ kunna se in, om du sitter där med en AK47a.
Jag har hört båda sidorna, vissa säger att man får, andra inte.
Men jag tror faktiskt att man inte får.....inte enligt polisen.

janf
2005-03-17, 14:21
Jag tror att det beror på att en klar ruta har 90% genomsläpp (tex en del ljus reflekteras ju tillbaka istället för att passera). Men nästan alla bilar har ju dessutom svagt tonade rutor och då har du vips nått 70/75% gränsen redan.

Sen får du tänka på att nya bilar är totalgodkända enligt EU och då får man inte ändra på något alls. Du måste i princip begära tillstånd för att ens få släppa dig eller tömma askkoppen i bilen

deejaychris
2005-03-19, 15:32
Polisen har rätt att stanna dig och kolla på medans man skrapar bort hela toningen har varit med om det själv när jag åkte med en kompis, inte kul. Men inte heller så vanligt skulle jag tro..

Polisen har ingen rätt att stanna dig o låta dig skrapa av solfilmen.. Absurt...

MvH

Chris

NorrlandsGuld
2005-03-21, 12:26

Polisen har ingen rätt att stanna dig o låta dig skrapa av solfilmen.. Absurt...

MvH

Chris

Helt rätt att dom inte kan tvinga dig att skrapa bort det på plats!! Däremot kan dom ge dig en trevlig ombesiktning och då hjälper inga utplockade säkringar!! Nervevade rutor som ej kan hissas upp gör dom bara förbannade!

Gör en proffsmontering med en av dom ljusare filmerna på alla rutor så det ser enhetligt ut och försök inte svammla bort det så gissar jag att 90% av alla besiktningsmän skiter i om du har "lite" tonat!!

"Limosvart" rekomenderas absolut inte!!