Visa fullständig version : Vilken storlek på däck?
Vilken storlek på däck ska jag på mina nya fälgar?
Fälgarna är 18*9 fram och 18*10 bak och jag ska ha en Eibach sänksats på biln oxå?
M.V.H daniel
245/35 fram och 285/30 bak passar bäst till den storleken du har. Och du kommer nog få rulla skärmkanterna,men det beror ju på vad du har för fälgar och offset osv.
Verkar stämma bra. 245/35 285/30 funkar bra utan att rulla skärmarna. Men om man sänker också så måste rullingen nog till.
Verkar stämma bra. 245/35 285/30 funkar bra utan att rulla skärmarna. Men om man sänker också så måste rullingen nog till.
Det här med att rulla in skärmarna verkar vara ganska vanligt men jag har ringt runt till olika däckverkstäder och ingen kan göra det och hälften har inte ens hört talas om det. Några andra tips om vilken sorts företag som kan göra det?
Tacksam för hjälp :(
M.V.H daniel
Du bor juh inte i sthlm så ingen aning tyvär.
men är det däckfirmor som gör det eller nån annan sorts företag?
Brukar va däcksfirmor som kan fixa det,kolla annars med nån plåtverkstad.
men är det inte plasten i hjulhuset man värmer och trycker in
varför skulle en plåtverkstad göra det
men jag fick faktiskt det förslaget av en däckfirma jag snackade med så får väl slå en signal till en sån verkstad
Du har fått det helt om bakfoten.........Om du känner på skärmkanten dvs den yttre så känner du en platt plåtkant som står in ca 1,5cm. Det är den man antingen skärbort eller rullar upp så att den inte skaver på däcket. Eftermarknads fälgar bräddar oftast utåt och inte innåt, därför man måste göra nått åt skärmkanten.
okej men då fattar jag
men hur kan vissa då få på så brett som 315
tack för hjälpen
m.v.h daniel
Någon annan som är expert får svara på detta.
Men tänk på att:
Om du kapar bort kanten så blir skärmen och även karossen mindre stabil. Dessutom så gör du hål på galv och färg, dvs korrosionsrisk.
Om du kapar kan du inte göra det med vinkelslip då det ger för mycket värme.
Rullar du ut så brukar lacken hålla men galvet kan få små sprickor i alla fall.
okej men då fattar jag
men hur kan vissa då få på så brett som 315
tack för hjälpen
m.v.h daniel
Det är inga problem,beror helt på fälg och storlek.
Tänk också på att det är en grym skillnad på olika däcksfabrikat.
På andrabilen har jag t.ex följande fälg 17 tum som är 10 tum breda.
Har haft flera däck på samma fälg och ALLA däcken var SAMMMA dimmention, 255/40 R 17
Detta var resultatet.
Fulda var tom bredare än fälgen och svällde ut lite.
Michelin pilot sport var ungefär lika breda som fälgen.
Bridgestone var smalare än fälgen.
Toyo är så smala att det ser löjligt ut på denna fälg.
Detta trots samma dim 255/40 !!!!
Jag kan tex inte få på mer än 285 nu tror jag, de fyller ut från insidan av hjulhus/stötdämpare till skärmkanten.
Men hade jag haft toyo hade nog 315 inte varit något problem...
Tänk också på att det är en grym skillnad på olika däcksfabrikat.
På andrabilen har jag t.ex följande fälg 17 tum som är 10 tum breda.
Har haft flera däck på samma fälg och ALLA däcken var SAMMMA dimmention, 255/40 R 17
Detta var resultatet.
Fulda var tom bredare än fälgen och svällde ut lite.
Michelin pilot sport var ungefär lika breda som fälgen.
Bridgestone var smalare än fälgen.
Toyo är så smala att det ser löjligt ut på denna fälg.
Detta trots samma dim 255/40 !!!!
Jag kan tex inte få på mer än 285 nu tror jag, de fyller ut från insidan av hjulhus/stötdämpare till skärmkanten.
Men hade jag haft toyo hade nog 315 inte varit något problem...
Skumt...körde med toyo proxes på mina 17 förut...var bra mycket bredare än de pilot sport jag satte på sen...samma bredd profil...
Blir bara underligare och underligare. På min supra satt 255/40 R 17 Pilot sport bak på 9,5 originalfälg. Sen lade jag på 255/40 R 17 Toyo proxies och det såg smalt ut. Underligt värre
Blir bara underligare och underligare. På min supra satt 255/40 R 17 Pilot sport bak på 9,5 originalfälg. Sen lade jag på 255/40 R 17 Toyo proxies och det såg smalt ut. Underligt värre
Det är för den som har haft den innan antingen är snål eller vet inte vad han gör. 275 är det som sitter bäst på en 9.5" orginal allt annat är slöseri med pengar.
Hur kan du så enket säga att 275 sitter bäst på en 9,5 fälg???
Fuldadäcken i 275 hade varit lite balongeffekt på en 9,5 fälg de hade behövt minst 10 för att rymmas snyggt.
Bridgestone och pirelli hade suttit kanon i i 275 på 9.5 fälgen.
Toyo hade jag behövt gå till 285 tror jag för att det skulle fyllt fälgen bra.
Det är inte så enkelt som du säger.... jag har tittat på lagret hos gummihandlaren och det är otrolig skillnad i bredd på 275... hur det kan vara så kan man ju verkligen fundera över. Yokohama eller Hankook hade han inte hemma så de har jag ingen aning om hur breda dessa är.
går efter det jag har sett och det som rekomenderas. Sen va det e för kvalite på däcket har också en jävla skillnad också.
Det var det jag menade. Det är så svårt att lita på rekomendationer när däckbranchen verkar helsnurrig.
Har man t.ex en dimmention som passar kanonfint och det är dags för nya däck och den modellen inte finns längre. Då går man och beställer ett nytt däck i EXAKT samma dimmention och så är det helt annorlunda i storlek????
Eller om man jämför pris, då kan t.ex däck A vara dyrare än B i prislistan, sen måste man köpa däck B i 20 mm bredare för att det ska vara samma bredd som A och då är det plötslig A billigare i slutändan.
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.