Visa fullständig version : SKENANDE LADDTRYCK!!
Har hängt dit 3" avgas utan kat(orginal elbow) och öppet filter på mkIII:an nu, men inte rört något annat och ganska självklart ökade även laddtrycket....jag kör med originalpackning(än så länge) och hade även tänkt göra det ett tag till :lol: :lol: så jag måste få ned trycket lite grann..klarar VG:n att släppa ned trycket till just under 0.5 om man släpper på "spänningen" eller kommer laddtrycket att "skena" ändå med så lite mottryck som är nu???har inte börjat bråka med VG spänningen än, tänkte höra här först...
mvh/x
Hej
Jag skulle vilja veta HUR mycket laddtrycket skenar?
Går wastegaten lätt & inte kärvar om du drar i den med handen?
Wastegaten är ju inte justerbar, utan det blir till att såga upp den & stoppa i en svagare fjäder OM du vill ha ett lägre tryck.
Ja skena och skena....det är väl kanske inte rätt ord egentligen har inte laddat fullt ut men har dragit den till 0.7, men laddar nog till fuelcut om man drar den långt på högre växlar...men om man bygger en egen elbow där vgutsläppet går direkt ut i avgassystemet(utan att passera över kanten) så måste det väl bli bättre om inte vg:n klarar av flödet som det är nu....men någon mer måste väl ha gjort samma mods som jag å veta hur man enklast fixar ner trycket....
mvh/x
Jo visst, det ökar lite när det är bättre flöde.
Det roliga (ironiska) i det här är att jag vet ingen som har försökt att få ner laddtrycket under orginal...
Nu kommer väl Niko med något roligt inlägg här... :mrgreen:
(ang ner-trimmning)
Nikorasu
2003-05-12, 13:31
Om man vill ha ner laddtrycket så gjorde jag en så kallad N/A modd, jag körde turbon så varm att axeln som håller i impeller och turbinhjulet knäcktes på mitten vilket resulterade i -0.2 i laddtryck, kräver lite förarbete dock men det ger häpnansväckande resultat i effekten =)...
Om man vill ha ner laddtrycket så gjorde jag en så kallad N/A modd, jag körde turbon så varm att axeln som håller i impeller och turbinhjulet knäcktes på mitten vilket resulterade i -0.2 i laddtryck, kräver lite förarbete dock men det ger häpnansväckande resultat i effekten =)...
Du får ursäkta, men jag kan bara inte sluta asgarva!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
(jag visste att Niko skulle skriva något liknande) *asg*
Beklagar dock att det hände för dej Niko! :(
Nikorasu
2003-05-12, 14:43
:D
Har även andra bra tips som jag själv provat på med tidigare bilar....skjuta blockpacningar är ju ett ständigt återkommande trick som inte kräver lika mycket förarbete, går ju bäst med kall motor(tror jag hunnit med typ 8 st) det är ett väldigt lätt sätt att få mindre att köra med, sedan finns det ju även ett annat trick men där behövs lite mer arbete men är väldigt effekthämmande å d är ju extra vevhusvent. i form av en vevstake ut genom blocket, men båda dom tricken blir man fort rätt less på(inte speciellt roligt första gångerna ens...)så d är inget man rekomenderar....jag har en typ mystisk förmåga som resulterar i haverier alldeles för ofta...
Nej men seriöst jag kör ju(fortfarande) med original packningen å hade tänkt göra det i sommar, så jag MÅSTE få ned laddtrycket, vad tror ni om det jag skrev om elbowen??
Nikorasu
2003-05-12, 20:07
Har du bytt packningen någon gång? Eller är det samma som suttit i sen du köpt bilen? Är den bytt vid tidigare BHG så hade jag inte oroat mig så mycket så länge den är dragen med rätt moment...
Nja, jag förstår vad du menar men jag vet inte om det skulle hjälpa.
Du måste helt enkelt "släppa" på wastegaten i det här fallet, mjukare fjäder alltså.
Har du bytt packningen någon gång? Eller är det samma som suttit i sen du köpt bilen? Är den bytt vid tidigare BHG så hade jag inte oroat mig så mycket så länge den är dragen med rätt moment...
Jo d är samma...d är d som är d jävliga...
Nja, jag förstår vad du menar men jag vet inte om det skulle hjälpa.
Du måste helt enkelt "släppa" på wastegaten i det här fallet, mjukare fjäder alltså.
Räcker det med det??jag ska prova öppna vg:n helt och se om trycket drar iväg ändå...isåfall är ju själva "kanalen" för liten då spelar ju fjädern ingen roll...tror jag måste ut å prova nu omedelgenast...
Jag tror att det räcker med det. Jag har ganska bra luftombyte i min maskin och wastegaten är tillräcklig. (ganska så preciiiiiis)
Ut o prova nu!!! :D
Blev inte av ikväll :( :( blev en massa annat strul...kommer mig inte under bilen där jag är just nu....glömde skriva tidigare att det blev en jävulsk skillnad mot originalsystemet även om man bara håller gas så den laddar 0.4-0.5, alltså inte ens fullt :shock: :shock: mest värda trimmpengar har laggt ut...har byggt hela systemet för runt en tusing....i och för sig inte i rostfritt (förutom slut burken...Å den kommer att bli arg...)men ändå...Kan ställa till med mycket helvete med pengarna som man sparar mot ett köpes rostfritt :mrgreen:
[quote="X-TREME"]en elbow där vgutsläppet går direkt ut i avgassystemet(utan att passera över kanten) så måste det väl bli bättre om inte vg:n klarar av flödet som det är nu....men någon mer måste väl ha gjort samma mods som jag å veta hur man enklast fixar ner trycket.
Hejsan
Jag har bytt elbowen och det är ju en sån där w-g utsläppet inte går "över kanten" utan rakt ut Och jag fick inte högre ladd utan tvärtom lite lägre men mycket snabbare spoolup med 3 tums d-p.
>RoLz
Jo, det var så jag menade..då flödar ju vg:n bättre alltså minskar laddtrycket(helt sjukt egenligen.....här sitter man och funderar hur man ska få ned laddtrycket :shock: :shock: det måste vara första gången man tänker i så vridna banor... :lol: :lol: )Hur mycket minskade trycket för dig??
pelleman
2003-05-21, 02:49
Byt ut pysventilen mot en rör/slangbit så har du effektivt eliminerat laddtrycket. Annars kan du göra som jag - köra sönder på sommaren och renovera på vintern.
:lol: :lol: )Hur mycket minskade trycket för dig??
Hejsan
Från 0,9 till 0,8 bar Men det märker man inte mycket av.Tvärtom,man flyttar på sej mycket raskare nu.
>RoL<
Byt ut pysventilen mot en rör/slangbit så har du effektivt eliminerat laddtrycket. Annars kan du göra som jag - köra sönder på sommaren och renovera på vintern.
Pysventilen???hur menar du då???
Angående sönderkörningen..... så sysslar jag med en hel del sånt oberoende av årstid... :lol: :lol:
Har hängt dit 3" avgas utan kat(orginal elbow) och öppet filter på mkIII:an nu, men inte rört något annat och ganska självklart ökade även laddtrycket....jag kör med originalpackning(än så länge) och hade även tänkt göra det ett tag till :lol: :lol: så jag måste få ned trycket lite grann..klarar VG:n att släppa ned trycket till just under 0.5 om man släpper på "spänningen" eller kommer laddtrycket att "skena" ändå med så lite mottryck som är nu???har inte börjat bråka med VG spänningen än, tänkte höra här först...
mvh/x
fungerar även att hålborra intercoolern.... garanterar att laddtrycket minskar radikalt..
:) :D
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.