handdator

Visa fullständig version : HUR MYCKET VÅGAR MAN LADDA????

X-TREME
2003-05-01, 13:06
Tjena!!!
har pratat med hur mycket folk som helst om hur mycket man vågar ladda i en mkIII med originalpackningen för att vara på den "säkra"sidan...alla säger olika...men många här har ju provat den hårda vägen så ni borde ju veta :lol: :lol:
mvh/x

Rainman
2003-05-01, 17:33
Jag kan dela med mej av mina erfarenheter om det kan hjälpa.
Till att börja med måste jag bara säga att det är det låga momentet som toppbultarna sitter med orginal som hjälper till att blåsa packningen.

Jag köpte min helt orginala & välskötta MK3:a när den hade gått 7000 mil.
Jag testade den ordentligt innan jag köpte den och kände inte att packningen va dålig.(sniffade & lyssnade)

Det 1:a man gör är ju såklart att trimma lite, till att börja med.
Det visade sej ganska snart att packningen pös ut lite lite avgaser ut i kylsystemet.(det är det vanligaste).
När jag lyfte toppen så såg man att skadan va ganska gammal, dvs att den var säkert "dålig" när jag köpte den.

Sätter på en ny orginal (mitt jävla pucko) eftersom jag inte visste då att det fanns stålisar.... :(
Den höll nästan ett år med 0,9 bar & 10kg moment på bultarna...sen POFF ! :(

SEN blev det en stålpackning & 10kg på bultarna & den håller än så länge med 1 bar....

Hoppas att du blev lite klokare...

X-TREME
2003-05-01, 17:56
Det blev jag, tackar för hjälpen :lol: :lol: ...jag tror jag ska börja ladda ungefär 0.8 få se vad som händer :lol: :lol: det är lite svårt att veta vart "gränserna" går när man inte bråkat just med supror så länge..har för mig att jag sköt 7 eller 8 topppackningar i min förra bil innan jag blev less......finns det inget mellanting mellan stål och original???(känns lite jobbigt att riva hela motorn för att plana blocket nu såhär i början av sommaren) om nu packningen skulle fara....

Sparco
2003-05-01, 18:35
du kan väntra med å ladda till eftersommaren juh... men hur kul e det? :D

Rainman
2003-05-02, 01:17
För din egen skull så vänta med att ladda mera till efter sommaren.
Det är väldigt stor risk att du blir utan Supra i sommar annars... :(

Är den orginal för övrigt?
Hur långt har den gått?

X-TREME
2003-05-02, 20:25
Den har gått drygt 11000.håller på att bygga 3" avgas just nu,dubbla dumpar,öppet filter å lite andra smågrejjer....om vi nu säger att packningen skulle hålla.....hur långt räcker soppan då(iförhållande till laddtryck)??
mvh/x

Rainman
2003-05-03, 02:07
Den har gått drygt 11000.håller på att bygga 3" avgas just nu,dubbla dumpar,öppet filter å lite andra smågrejjer....om vi nu säger att packningen skulle hålla.....hur långt räcker soppan då(iförhållande till laddtryck)??
mvh/x
Jaa, jag vet inte riktigt vad jag ska säga.
Ett par hekto funkar ju alltid, typ 0,7 bar. (sen kommer fuelcuten i alla fall)
JAG skulle inte höja mer utan att ha koll på grejerna.

X-TREME
2003-05-03, 13:54
Nu blev det ju skitsvårt...ska jag ladda som jag vill(och riskera att cyckla ett tag :lol: )eller fjesa och hålla mig på den säkra sidan...visst borde packningen palla 0.6-0-7 i allafall....behöver inte ligga och jaga toppfartsrekord hela dagarna.....
pratade med gik turbo och dom sa att dom bara hängde dit en hks fcd ,3" avgas, kn insatsfilter i original burken och laddade 0.82 och det skulle inte vara några problem....men du verkar ju veta vad du sysslar med så det dom sa var nog kanske inte hela sanningen...eller???

Johnny
2003-05-03, 14:04
Hej. Som jag ser det så kan du aldrig vara på den, som du säger "säkra sidan" även fast du kör med orginal laddtryck. Så om jag hade varit du så hade jag antingen bytt till en stålis i kombination med ARP bultar eller kört orginal ladd så länge.

Rainman
2003-05-03, 15:02
Johnny skrev precis vad jag tänkte skriva. :D Helt rätt.

Packningen i kombination med det dåliga åtskruvningsmomentet är ett problem för alla oss MK3 ägare... :(

X-TREME
2003-05-03, 17:02
Nja...ända sättet att vara på den säkra sidan med en turbobil är nog att ha den i garaget :lol: :lol: nej men seriöst, det verkar fan inte bättre än att jag får köra med original laddtryck då :cry: :cry: :cry: :cry: blir väl ändå lite skillnad med grövre avgas och öppet kn filter..men det känns ändå som man nästan måste ladda lite mer....bara lite :lol: :lol:

Johnny
2003-05-03, 17:42
Ja visst det är ju din bil, ladda hur mycket du vill för min del. Men efter att du har skruvat upp trycket "lite, bara lite" så kanske det fungerar, då kommer du nog bara fortsätta att höja trycket. Det vet väl du lika väl som jag att det gärna spårar ur fullständigt bara man har börjat. Jag skulle ju tex bara byta till en Turbo som inte var lika tvärslut som den som satt på. Och vad som hände är ett senare kapitel. Men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Windom
2003-05-03, 21:18
Den toyotapackning som är aktuell idag är bättre än den som sitter i från fabrik. Jag laddar nästan 0.6 utan några modifieringar förutom K&N filter (ointressant) och portad topp. Så 0.6 håller den garanterat för. Troligvis det dubbla med om man kör med sunt förnuft.

Johnny
2003-05-03, 21:44
Den toyotapackning som är aktuell idag är bättre än den som sitter i från fabrik. Jag laddar nästan 0.6 utan några modifieringar förutom K&N filter (ointressant) och portad topp. Så 0.6 håller den garanterat för. Troligvis det dubbla med om man kör med sunt förnuft.

Om man ändå plockar isär motorn så varför inte sätta i en riktig stålpackning kombinerat med ARP bultar för att få det garanterat skottsäkert, istället för att sätta i en orginalpackning som "kanske" håller...

Rainman
2003-05-04, 01:00
Om man ändå plockar isär motorn så varför inte sätta i en riktig stålpackning kombinerat med ARP bultar för att få det garanterat skottsäkert, istället för att sätta i en orginalpackning som "kanske" håller...
Kunde inte ha sagt det bättre...

X-TREME
2003-05-04, 15:59
Ja visst det är ju din bil, ladda hur mycket du vill för min del. Men efter att du har skruvat upp trycket "lite, bara lite" så kanske det fungerar, då kommer du nog bara fortsätta att höja trycket. Det vet väl du lika väl som jag att det gärna spårar ur fullständigt bara man har börjat. Jag skulle ju tex bara byta till en Turbo som inte var lika tvärslut som den som satt på. Och vad som hände är ett senare kapitel. Men jag hoppas du förstår vad jag menar.
Jag förstår precis vad du menar... :lol: :lol: har några tidigare byggen på mitt samvete som blivit just så.......

X-TREME
2003-05-04, 16:05

Det är ju just det med planingen av blocket...känns ju lite jobbigt att riva hela motorn nu såhär i början av säsongen...lite lättare att bara hyvla av toppen och slänga dit en orginalpackning...men om nu packningen skulle fara kan det nog bli en stålis ändå...d får man se den dan...

X-TREME
2003-05-04, 16:12
Men du kör väl med "dagens" packning??

Windom
2003-05-05, 14:19

Okej, poängen tagen. Men då krävs det, som har ältats fram och tillbaka i många trådar, en stor noggrannhet vid arbetet med blocket annars håller den förmodligen sämre än original... Sen är det ju väldigt mycket upp till hur långt man vill gå med bilen. Ska man inte trimma den hårt är det rätt onödigt med stålpackning.

Windom
2003-05-05, 14:20
Men du kör väl med "dagens" packning??

Stämmer. Köpte sotningssats från Toyota.

Rainman
2003-05-05, 14:22
Fiiiiiiin packning ! :D :D :D
http://www.supramannen-racing.com/forum/viewtopic.php?t=291

Rainman
2003-05-12, 10:23
Hur går det för dej X-TREME?

X-TREME
2003-05-12, 12:36
Jo...har ju hängt dit 3" avgas, öppet filter men det vet du ju redan...när du läst den andra tråden :lol: :lol: