handdator

Visa fullständig version : Läcker kylarvatten...

jeppe_82
2004-07-15, 09:11
Någon stans vid vattenpumpen eller under termostaten läcker det vatten.
Misstänkte såklart direkt topp packningen men det bubblar inte efter jag stänkt av motorn och jag har inget skit i vattnet eller oljan.
Kan det vara nån packning runt termostat huset eller vattenpumpen måntro?
OM det nu i jävligaste fall skulle va toppen finns det då nån packning som e bättre än original som man inte behöver plana blocket för att sätta dit?
Mvh jeppe

shifty85
2004-07-15, 15:45
om du ska byta utan att planslipa blocket, så är väl en Hks 1.2mm stålis som gäller, någon får rätta mig om jag har fel...

Rainman
2004-07-15, 18:01
Torka rent & tort, starta å stoppa ner huvet så ser du nog exakt var det kommer ifrån. Kan ju vara så enkelt som en slang bara.

shifty85
2004-07-15, 18:58
håller med Rainman, det måste vara torrt och rent om det bara läcker lite grann annars ser man nog inte.

Rainman
2004-07-16, 00:55
om du ska byta utan att planslipa blocket, så är väl en Hks 1.2mm stålis som gäller, någon får rätta mig om jag har fel...
Min åsikt: Planslipa blocket så slipper du kanske göra om det senare.

jeppe_82
2004-07-16, 09:05
Hej tack för alla svar hittade felet igår var den där lilla slang kröken som går från vattnpumpen till termostathuset. Liten spricka läcka mycket hehe.

Rainman vad kostar en planing av topp o block då? Har heller inget garage att va i så jag har liksom ingen jätte möjlighet att bara slita ur motorn hur som helst. Skulle va skönt o slippa det även om man ska byta packning, om man skulle ta en sån 1,2 packning räckker det inte med o plana toppen då?
Mvh jeppe

Rainman
2004-07-16, 14:47
Priser varierar massor, det är svårt att svara på.
Du har frätskador & sjunkningar mellan loppen & mellan lopp & vattenkanaler, det måste bli plant, stålpackningen tätar inte det.
Jag anser att man måste plana blocket om du ska dit med en stålpackning.
Men du kan ju chansa, det finns visst någon som INTE har planat blocket, & det funkar...kommer inte ihåg vem, det här har diskuterats så många gånger...

jeppe_82
2004-07-16, 14:59
ok får helt enkelt bilda min egen uppfattning när jag plockar isär bilen i vinter.
Tack för svaren rainman.
mvh jeppe