handdator

Visa fullständig version : Vågar jag köpa?

NoeffectZ
2003-04-25, 11:30
Hej!

Är ny på Supror, och har lite funderingar..

Är lite intresserad av en MkIII Aut. som står hos en handlare i närheten..
-92a, Importerad, 17k mil, trimmad av förra (svenska) ägaren, (filter, chip, 3" utan kat, simons slutburk, topplockspackning (även avlastningsventil enl. säljaren?)

Lite rost i hö bakskärm, lite små rostfläckar runt targan o bakluckan, liten buckla vid vä sidoblinkers, 17" OZ fälgar med Falken 235/40 fram, 255/40 bak (1 säsong, stor repa i ena fälgen)

Luktar avgaser när jag luktade på "oljelocket", skinnstolarna ordentligt slitna i sidostöden..

Ska antagligen provköra idag om tid finns..

Frågan är: vad bör jag ge för bilen?
säljaren begär 75000 vilket jag tycker är way 2 much..
dessutom påstår han att det är ca 330hk i bilen, låter lite mycket..??

Hoppas någon har lite tips o råd..
är eg. sugen på en Manuell med mindre mil på, kanske någon har en över? :wink:

Tack på förhand
Mvh

Rainman
2003-04-25, 12:49
17000 mil, den låter lite småskabbig som du beskriver, trimmat...ja det svårt att avgöra såhär, automat....nja.
Jag tycker att det är för mycket. Men provkör först, du kanske får total avsmak.

Hade den varit FIN & hel, gått mindre + en trevlig motor så hade det varit ett helt annat läge.

Windom
2003-04-25, 13:48
Hmm.. jag tycker 75kkr låter som ett väldigt bra pris faktisikt. Jag betalade 79kkr för min -91:a helt original som gått 14k mil.

Anders
2003-04-25, 13:56
Några 330hk lär det inte vara i den bilen... snarare ca 300hk.

NoeffectZ
2003-04-25, 14:20
Ska antagligen provköra i eftermiddag..

Detta med avgaslukten i motoroljan.. är det normalt på supror lr kan det vara några problem invärtes?

Tycker själv det är på tok för mycket, runt 55 tycker jag den är värd som den står.. Är ju lite småfix på den..

Själv värderar jag inte "trimmet" till många kronor, hade hellre tagit en orörd o pulat själv.. då vet jag vad som är gjort +att den inte borde (?) vara ihjälkörd..
Fälgarna o däcken verkar han även värdera högt.. =( den ena är ju t om rejält kantstött..

(handlaren har iofs en original svart -90a stående.. men ej orig. stolar, dessutom är den bättringsmålad av en riktig kludd.. 65k begär han för den)

Står med lite beslutsångest.. får se efter provkörningen..
(det här blir nästan en novell =)

Eftersom båda är tysklands-importerade känns det lite som om jag lika väl kan hämta hem en själv..

Hur mycket tycker ni jag ska pruta??

Rainman
2003-04-25, 14:37
Ang gaslukten i motorn:
Visst kan det lukta lite avgaser om oljan om den inte är bytt på ett tag.
Men vi snackar bara lite, tycker du att det är mycket, så bör man nog fundera lite...
Äh, ärligt talat så tycker jag att du ska kolla efter en annan...
Det känns som om du är lite skeptisk, och då ska "släppa" objektet å leta vidare, tycker jag!

Mattsson
2003-04-26, 14:19
Avgaser ur oljelocket...?!...

BHG?

/Martin

mange_
2003-04-28, 14:59
Min 89'a svensksåld, 10k mil, all service, entusiastkörd senaste 7åren;
betalade 57k för den, så jag tycker du ska leta vidare!

NoeffectZ
2003-04-28, 15:28
I fredags när jag kom dit kl17.15 i fredags hade dom stängt 17.00.. tar det som ett dåligt omen..
Den ska jag uppenbarligen inte ha.. =(
Men jag ska provköra den ändå.. :twisted:

Blev kontaktad av säljaren av denna..
http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?id=1C766C97D45915&look=hildegbg&sessionid=1051532513.49164&no=23
Gav honom ett bud på 60k, men han ville inte tumma på det priset som står..Men då hör det till att bilen bara gick på 5 cylindrar, påstod att det var nåt fel på ventilerna på 6:e cylindern.. skulle kosta 6k o fixa..
Ännu en sådan bil man borde glömma lr?

Rainman
2003-04-28, 16:00
Är du osäker och inte så bra på bilar & motorer, välj en annan.
Du kommar bara att bli blåst!

NoeffectZ
2003-05-06, 13:50
Tror nog jag hämtar en i tyskland själv, men först i höst isf..
Tänkte läsa in mig lite mer på ämnet först, lära mig lite mer o Supramotorerna o dyl..
Några tips på lämplig litteratur o websidor?

Har annars börjat fundera på en lite nyare SaaB än min nuvarande..
Flickvännen tycker det vore bättre med en praktisk bil med bra bagageutrymme o baksäte..
Vet inte var hon får allt i från.. :roll:
Skämt åsido..skulle vara skönt med en rätt så ny bil..slippa lite skrammel o sånt.. o så gillar jag Saabs relativt råa motorer..

Decisions, decisions..
I'll be back..

mange_
2003-05-06, 14:55
Tror nog jag hämtar en i tyskland själv, men först i höst isf..
Tänkte läsa in mig lite mer på ämnet först, lära mig lite mer o Supramotorerna o dyl..
Några tips på lämplig litteratur o websidor?

http://www.supras.nu/links.asp
Här hittar du en hel del roliga länkar, bara å börja surfa runt :)