handdator

Visa fullständig version : AC-system....

Mr Pt
2004-07-05, 16:13
Hej !
Tänkte kolla med er om min AC. Mitt system fungerar lite "trögt" dvs... om man sätter den på 19/20 grader, så går systemet för fullt hela tiden. En riktigt sommar dag då klarar den inte av att få ner värmen. Men man hör att systemet kör igång, men det är inte så hög verkningsgrad....

Jag tror att det är kompressor som är sliten/trött ??
Kan man inte fixa kompressorn, eller det är en ny som gäller....
Har man ac vill man ju att den ska funka......

Peter
Supra 89

Östman
2004-07-05, 19:41
Jag har nyligen fyllt min AC, den är konverterad till det nya kylmediet.
Han som gjorde det sa att ett konverterat system inte kyler lika bra som orginal..

Jag tycker att det är lagom att ha 24-25 grader inställt för det mesta, då kyler den och håller lagom temp. Ställer jag på 20 och mindre så går fläkten för fullt hela tiden om det är lite varmare ute, men då tycker jag det blir för kallt i bilen också.

pelleman
2004-07-05, 20:09
Du har förmodligen för lite gas i. Det finns en "burk" i fronten med ett litet fönster i. Tror det ska synas en kula där. På min skummar det bara vilket betyder att det är för lite gas.

Mr Pt
2004-07-07, 12:13
ok.... på min syns det inte någon kula, det är liksom grå dimmigt...!
Men ska det vara nån kula eller...?
Vad säger ni andra ??

Peter
supra 89

Aspman
2004-07-07, 13:01
Har för mig att det står i verkstadsmanualen att det e dags att lämna in på verkstad om det e grått i fönstret.

Quote ifrån "Haynes" manualen: " Inspect the sight glass, If the refrigerant looks foamy, it's low, so you'll need to charge the system."

--Personlig flashback> :roll:

Min A/C e tvärdöd sedan 2år tillbaka, Började med att det vart dålig på att kyla, Sedan gick det över till "null" kyla. O därefter fyverkeri i A/C pumpen som skickade järnflis rakt in i alla remmar.
Fram med mora kniven o bort med A/C remmen. :twisted:

O det lyser GRÅTT i min fortfarande.
(Har visserligen bättre beg, A/C kompressor hemtagen. Men inte monterad ännu. Måste lämna in, odet köstar ju kosing.. Blää...

Så om någon har tips om vart det inte kostar en månadslön att
sätta in den nya och fylla på, Så skicka gärna namn/nummer till den firman...