Visa fullständig version : INGEN VÄRME!!!!
Tjena!!
Har ställt på supran nu för nån dag sen efter vinterdvalan....känns helt ok
att slippa dras med vinterbilen, vad som däremot inte känns lika ok är att värmen inte funkar. Den började typ "glappa" eller vad fan man ska kalla det....vred på värmen inget hände vred av vred på osv. till slut kom värmen, höll på så några gånger sen var det slut på det roliga å värmen gav upp helt...det måste vara nåt problem med själva "styrningen "till värmen, för att motortempen ligger konstant å det finns vatten och inget övertryck och jävelskap heller så blockpackningen är då inte på väg att fara heller. Har någon haft samma problem å vet vad det är skulle jag tamefan göra en handvolt om den kunde säga hur man fixar det...här uppe är det fortfarande så kallt att man riskerar att frysa av sig "det tyska klockspelet" utan värme i bilen......
mvh/x
Tjenare,
Vad är det du "vrider" på egentligen? :) Jag har bara knappar överallt.. nåväl.. är det kallare ute än inne i bilen så ska ju inte fläktarna blåsa in massa otäck kall luft - kanske är det som är den enkla lösningen? Sen när det är tillräckligt varmt ska de ju sluta blåsa... detta om du har fläkten iställd på automat vill säga?
Supramannen
2003-04-24, 09:32
Vad är det för bil
MkIII 89:a...värmen funkade tidigare men så började den som sagt "glappa" och sen inte funka alls..allt annat funkar...det jag skrev om "vrida" var väl inte helt rätt, man skjuter väl knappen fram och tillbaka mellan 20 å 30...man hör ju hur spjäll och grejer rör sig när man trycker på knapparna för rutan osv.och man hör hur ac:n jobbar när man skjuter knappen mot 20(om man lyssnar jävligt noga) som det ska vara....men skjuter man knappen mot 30 då händer precis ingenting.....
mvh/x
Om du öppnar huven så ska det sitta en liten vacuumventil till vänster på torpeden, den har jag för mig kan gucka, kolla med en annan. Ska gå lika bra med en från t,ex corolla, kolla på skroten.
Mvh Macke
Har varit ute och kollat nu, är nog mest troligt ventilen som spökar...ska försöka gräva upp en annan snarast....Tackar å bugar för tipset :lol: :lol:
mvh/x
Vita blixten
2003-05-21, 15:06
Tjena
Har haft samma problem som du på min -89.
For in på Toyota och dom konstaterade att det var vakumregulatorn som var krasslig inte en ventil. Skillnaden mellan dessa två är ca 2000 kr.
Om jag inte minns fel kostar den drygt 2000 spänn.
Vad som händer är att regleringen av ventilen som bestämmer hur mycket värme som skall fram till kupen styrs med vacumkraft. Från noll till så mycket som det nu blir när motorn går. Regulatorn varierar nivån på detta vakum för att reglera öppningen av spjället/ventilen för värmen.
Jag har inte bytt min regulator, som sitter som beskrivet ovan, utan bara använt kontaktspray och milt våld. Om man knackar på den med en skruvmejsel så kan ev skräp eller avlagringar lossna.
Funkade för mig i alla fall. Lycka till!
BBB zooloo
2003-05-21, 16:28
hade samma problem, klämde ihop ena utgående slangen så var det fixat
Nikorasu
2003-05-21, 16:46
hade samma problem, klämde ihop ena utgående slangen så var det fixat
Jupp så kan man göra men då får du värme hela tiden va?..
BBB zooloo
2003-05-21, 16:47
kommer faktiskt inte ihåg, märker det lite senare :)
Har en polare som jobbar på Toyota, for dit och pratade med han och tog lös regulatorn i samma veva för att kolla nummrer å sådär....han kunde ta hem en men den kostade 2700.....för en liten ventiljävel :shock: jaja tänkte jag måste väl köpa en sån då...så jag obducerade den gamla och kopplade bara förbi där den suttit, och simsalabim så funkade allt.....nästan...tror inte att jag kan stänga av värmen helt,men det känns som det kvittar, ska plugga slangen nu när ac:n börjar behövas....
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.