handdator

Visa fullständig version : Väghålling o sånt.

Silke
2004-06-18, 04:00
Fundarar på att köpa mig en supra MK3, men innan jag blir så seriös att jag börjar åka runt o provköra skulle jag vilja få reda på ett par saker.

Har redan förstått det som det pratas mest om här på forumet om topplocks packningen osv men jag har inte hittat någon tråd ang väghållning.

Har supran bra grepp i kurvorna eller? visst beror det på däck och om man har sänkt den. men jag menar med BRA däck inte special racedäck och orginal dämpare.

Har nån sänkt sin bil kan det va kul o veta hur mycket det påverkade komfort/väghållning.

Är supran över eller understyd?

Slutligen... Ni som har en supra MK3, vad anser ni att bilen är mest sportbil eller glidarbil? själv skulle jag vara nöjd om den är nånstans mitt imellan.

//ERIK

Erik
2004-06-18, 07:38
När jag köpte min hadde den dåliga fram dämpare,så jag bytte till sportdäpare,och ja,jag tycker dom är stötiga,men det är väl mest för att stockholm är som en stor rallycross-bana :P ,men när man kommer till hemtrakterna med öppna vidder o jämna vägar så oj oj den går som en dröm,det är ju ingen nätt bil men t.ex. en gång va jag och körde hemmakring o tänkte "nu j-vlar",så jag gav järnet på en riktigt krokig väg,hann titta på mätarn en gång,170,den klistrar sigg ruggigt!sen mötte jag nån,litet ställ över dikes kanten i 140 får pulsen att slå :?
så jag säger så här,den går att köra mkt fort på rätt ställe...inte på riktigt på allmän väg,riskabelt...

Rainman
2004-06-18, 09:07
Slutligen... Ni som har en supra MK3, vad anser ni att bilen är mest sportbil eller glidarbil? själv skulle jag vara nöjd om den är nånstans mitt imellan.
//ERIK
Jag skulle säga mitt imellan.

jeppe_82
2004-06-18, 09:25
tja ba! har just köpt min första mk3 och den är helt original med 16 tumsfälgar och inga extrema däck. Min bil är enligt min uppfattning av tidigare ägare (gamla gubbar) mjukt i snällt körd så dämpare och fjädrar känns väldigt bra.
När jag har tryckt på med bilen ordentligt så måste jag säja att jag är mycket imponerad av väghållningen med vikten i baktanke.
Min tidigare bil var en lagom sportig Honda civic som har väldigt bra väghållning och supran känns klart bättre vid kurvtagning, specielt i högre farter
Har som sakt bara kört bilen nån vecka men skulle nog också säga att bilen är nått mitt imellan racer och glidare. Med vissa modifikationer på väghållningen så tror jag absolut att bilen blir mer sportig och körglad.

Hoppas mitt svar gav nått har som sakt inte nån större erfarenhet av bilen.
Själv är jag mycket nöjd med köpet och mitt projekt (trimning m.m.) har inte äns börjat.

Mvh jeppe

Silke
2004-06-18, 13:22
tackar så mycket för era svar, har blivit ännu mer sugen på en supra nu =)

Mattsson
2004-06-18, 16:34
Orginal är en rätt bra kompromiss mellan komfort och väghållning. Kränger gör den duktigt med orginalgrejorna men det har nog mest med vikten & HÖJDEN att göra! En orginal Supra ser faktiskt för dj@vlig ut, iofs behövde man aldrig oroa sig för trottoarkanter vs. fronten förut...

/Martin

Östman
2004-06-18, 17:17
Jag lyckades köra av vägen, men jag var imponerad ända tills det släppte.
Det berodde nog på gamla torra däck och kall lortig/grov väg.

Så enligt min erfarenhet ligger den bra på vägen ända tills den släpper, då är det inte så lätt att hinna reda ut det.

Kurvan var en 90graders ganska lång åt höger, två filer går ihop till en och det är refuger på vänstra sidan.
Det började glida i bakändan när kurvan var slut och jag skulle styra bilen rak, bilen fortsatte att vilja styra.
Jag kopplade ur och styrde imot, bara lite, men fick en fet retursladd, sen en till och gled av precis efter refugerna över mötande körfält.

Tur i oturen att man "bara" plockade ner en skylt med bulig bakskärm som följd.

Bilen är nog överstyrd i de flesta lägen, min bil har orginal dämpare, fjädrar och fälgar.

pelleman
2004-06-19, 19:52
Överstyrd... jo om man vill men sladd är sladd och har inget med överstyrning att göra. Prova en porche som är mycket understyrd, den vill du inte få sladd med.

Viktplaceringen är 52% fram. Det ger en välbalancerad bil. Hjulvinklarna kan man ställa lite som man vill. Den blir gärna understyrd om man vill det.

Tro inte att du kan parera en sån sladd. Tryck på bromsen allt du har. Jag Jag försökte parera en sladd med min Mitsu galant, blev skrot. Då köpte jag en bil med väghållning!

Polybussningar är inte fel på supran. Konis och sänkfjädrar kör den komplett.

Östman
2004-06-19, 20:28
*host*
Vad händer om man bromsar när bakändan kommer?
Den kommer ännu mer, det enda rätta är att hålla jämn gas eller koppla ur och sen försöka reda ut det.

Med hastigheten jag hade och bilens vikt med orginal/gamla dämpare gjorde att jag inte klarade av att häva sladden.

Lastförskjutningen bokstavligen flyttade bilen från typ mittlinjen till högra asfaltskanten.... syns på sladdmärkena, kan hända att jag kom utanför där också, är ej säker.

Mattsson
2004-06-21, 13:04
*host*
Vad händer om man bromsar när bakändan kommer?
Den kommer ännu mer, det enda rätta är att hålla jämn gas eller koppla ur och sen försöka reda ut det.

Eller så vänder du 180 grader och stannar där isf att susa iväg ännu längre åt h-e...

Supran har fin viktfördelning och diffad bakaxel, bara att gasa och styra i önskad riktning. Min vinterpulka däremot, Mazda 323 med världens sämsta fjädrar/dämpare har man ju lyckats att vända helt om med några gånger.

Slutsats: det blir lite svårare att häva ställ om bilen inte klarar att hålla alla hjulen i backen...!

Nikorasu
2004-06-21, 13:36
Jag gjorde nyligen en 180graders sladd med min Supra, kommer röven så är mitt tips att inte släppa gasen och bromsa för då blir det inge kul, däremot är det svårt att ha i åtanke när skiten väl släpper, jag kunde troligtvis hävt denna sladd om jag följt med gasen men jag släppte gasen av ren reflex, tvärnita skulle jag deffinitivt inte gör mitt i en sladd, jag klarade hela bilen i stort sätt men sabbade ena fälgen en smula...min bil är försedd med TEIN coilovers, hård som fan men det var vått ute och övergångställen är snorhala oavsett setup vill jag lova...

Östman
2004-06-21, 16:19
På tredje sladden (andra returen) ställde jag mig på bromsen, bilen gjorde en 180 och gled över mötande körfältet och utför en slänt...
Hade man varit kylig och van att hantera bilen så kanske det hade gått bättre att fortsätta med gasen och parera. (Det var typ första gången jag körde bilen) :oops:

Men det kunde ju gått värre också, kändes som retursladdarna blev kraftigare och kraftigare.

Allra bästa lösningen är att ta det lugnare, tänk på det före :?