handdator

Visa fullständig version : Elkylfläkt?

jeppe_82
2004-06-16, 16:53
Hörde att en elkylfläkt från saab 9000 eller volvo 850 kan monteras i mk3:an för att föhindra extra bromseffekten som original fläkten ger.
Stämmer detta? Ger det nån effekt/ minskad bromseffekt?

OM det gör det hur monterar man den och var ska man koplla in den? finns det nått ställe eller måste man bygga lite i elsystemet?
/jeppe

E_Z
2004-06-16, 17:25
en kompis till mig monterade en elkylfläkt så han kopplade den till batteriet och sen en strömbrytare på instrumentpanelen vid ratten med en lampa så han inte glömmr att stänga av när han parkerat bilen så den inte drar ut strömmen från batterit i onödan eller så kan man kanske koppla den till tändningen

mvh

E_Z

jeppe_82
2004-06-17, 08:37
går det inte att koppla till termostaten på nått sätt? så man slipper ha den på hela tiden för då blir väl motorn för kall?

Östman
2004-06-17, 10:09
Finns säkert givare man kan använda, men jag vet ej vilken.
Motorn blir inte för kall däremot, du har ju termostaten som ska justera vattentempen i motorn. Dessutom snurrar orginalfläkten hela tiden, och vad man sparar i effekt är nog inte mycket, elfläkten drar ström som gör att generatorn går tyngre.

pelleman
2004-06-19, 20:04
Är det INGEN som har IC fläktarna?? Dom två små som sitter brevid den stora. Jag har tagit bort dom och monterat två från gamla jappsar. Ström har jag givetvis tagit ifrån IC fläktarna. Startar när motorn är lagom varm, dvs ibland när bilen står stilla. Idiotsäkert!

shifty85
2004-07-13, 22:08
remfläkten kyler ju direkt från start vilket ger oönskad kyla när motorn är kall=drar mer soppa, men elfläkten som ovanstående nämde gör ju att växelströms generatorn går tyngre! Testa slå av alla elprylar i bilen som t.ex. stereo, lampor å sånt, man märker nog ingen skillnad, så jag skulle nog skaffat en elfläkt med strömbrytare :)

Aspman
2004-07-14, 03:54
Hey!
Jag skaffader mig en för ca 2år sedan.
Tyvärr så är jag inte så bra på el, Så jag har slaktat 2 batterier sedan dess. Grejjen är att man måste fixa ett relä eller stänga av efter varje liten drive.

Mitt fläkt kom med en termotstat, så jag är mest ute efter att sätta den på ett räle efter att jag stängt av det hela. Eftersom det fläktar även ca 30/60-mins efter jag ört eller mera i "före detta sommar" värmen.

shifty85
2004-07-14, 04:10
30 till 60 min?? aj jäklar det måste dra en massa ström=(
hmmm fixa en strömbrytare in i kupén så du kan stänga av/sätta på den när du vill=P det är väl ändå inte så jobbigt att trycka på en knapp/ vrida på ett vred nån gång om dan, eller?

Aspman
2004-07-14, 16:01
Tänkte fixa ett relä istället via helljuset eller någon annan bra komponent.