handdator

Visa fullständig version : luftfilter och avgas?

jeppe_82
2004-06-11, 08:52
Tjena! har just inhandlat min första supra mk3 och skulle vilja trycka i sport filter och ett vettigt avgas system.
Har inget erfarenhet av dessa bilar och undrar därför om det finns några bra filterkitt till bra priser och lika så med avgas systemet.
mvh jeppe

PS: om nån har ett par shysta fälgar med bra däck till salu så är jag mkt intresserad DS

SupraPeter
2004-06-11, 13:33
k&n använder ju rätt många...finns ju endel firmor som säljer dessa men andra märken går ju fint de med.
avgas är ju inte jättesvårt att bygga sjäv men det finns också att köpa bland annat här på smr.

mvh peter

suprafreak
2004-06-11, 17:20
tja.....jag köpte själv ett dubbel konat filter för nån vecka sen för 800 spenn,, sen gjorde jag en adapter platta själv av plexiglas!!! mycket billigare på det viset än att köpa ett skiit dyrt set !!!! har alltså smr kompletta avgass till mk3?

mvh patrik

SupraPeter
2004-06-11, 19:58
plexiglas...ja alla sätt är bra osv, jag tror nog smr kan skaka fram ett system men om man känner för det finns ju även nextgenracing.

mvh peter

Johnny
2004-06-11, 21:31
Jag känner mest för egen konstruktion... :wink:

jeppe_82
2004-06-13, 12:36
ok tack för tipsen nån som vet vad smr tar för ett komplett avgas och om det ger nån effekt?

Mattsson
2004-06-13, 14:07
Finns mängder med olika system & märken...

Orginal så är det en liten gjutgärns "armbåge" som sitter mellan turbon & downpipen, den "armbågen" vill man under inga omständigheter ha kvar där, tänk på det. De flesta downpipe´s lämnar armbågen som blir en redig strypning.

"DefCon" heter en downpipe som håller 3" hela vägen fram till turbon...

Med luftfilter & 3" hela vägen får du säkerligen runt 0,2 bar gratis genom lägre mottryck... 25hk extra är nog ingen överdrift.

/Martin

turbotomas
2004-06-13, 14:40
Finns mängder med olika system & märken...

Orginal så är det en liten gjutgärns "armbåge" som sitter mellan turbon & downpipen, den "armbågen" vill man under inga omständigheter ha kvar där, tänk på det. De flesta downpipe´s lämnar armbågen som blir en redig strypning.

Med luftfilter & 3" hela vägen får du säkerligen runt 0,2 bar gratis genom lägre mottryck... 25hk extra är nog ingen överdrift.

/Martin

Tyvärr tillverkas inte Defcon längre men nya alternativ är på väg. Vet dock ej när de kommer.

Mvh, Thomas

Defqon
2004-06-13, 14:44
Själv ska jag köpa Blitz direct-air filter, HKS Front Pipe och HKS Hiper Muffler...:D Det tror jag på..:p Har man en bra grund vid eventuella effektuttag..!

Rollax
2004-06-14, 12:27
[quote="turbotomas"][quote="Mattsson"
Orginal så är det en liten gjutgärns "armbåge" som sitter mellan turbon & downpipen, den "armbågen" =bort

/Martin
Tyvärr tillverkas inte Defcon längre men nya alternativ är på väg. Ve
dock ej när de kommer.
Mvh, Thomas

Tjaba
Jag har all defcons delar och dom verkar finnas kvar på Titans sida
http://search.store.yahoo.com/cgi-bin/nsearch?catalog=titanmotorsports&query=defcon&.autodone=http%3A%2F%2Fwww.titanmotorsports.com%2F nsearch.html

Sen bort med flämsen längst ned på D-P.n så en Racecat passar
(Dålig uppdatering kanske???? )
Maila James och fråga
( James@TitanMotorsports.com eller denna som han nog kollar mest titanjames@bellsouth.net och fråga om Defcon beställ mycket på en gång får man dunderpris + 2 följeselar, en utanpå och real innuti 1200 USD gav 450Svk i tull o moms

Men om det blir aktuellt med beställning så hör av dej så får du lite små tips ang passform och så inga kata stromffel mem lite förargliga fel som man inte ser innan det är färdigt och då är det bara ta lös och bocka lite och bända till bla är D-P.för lång = lika med ingen eller liten markfrigång
Men mera detaljer om det blir aktuellt Bra grejor (lagom stora,inga värstingar men duger en bit)
>RoL>

Rollax
2004-06-14, 12:28
>RoL<

turbotomas
2004-06-14, 13:35
Rollax, vi har Titan som leverantör och den skall inte finnas längre. De har missat/glömt/inte hunnit ta bort den ännu, men ny variant kommer.

Jeppe, har du kontakt med James så hälsa så gott från mig!

Mvh, Thomas

Mattsson
2004-06-15, 05:15
Själv ska jag köpa Blitz direct-air filter, HKS Front Pipe och HKS Hiper Muffler...:D Det tror jag på..:p Har man en bra grund vid eventuella effektuttag..!

Blitz filtret ser riktigt bra ut!

HKS Frontpipe däremot, är det inte det som är 2,5" i flexbiten och lämnar dessutom armågen kvar...?! Illa isf, köp lite rörbitar och en hyfsad flaska whiskey till stackarn som får svetsa för dig.

/Martin

Force
2004-06-15, 19:10
HK$ downpipen skulle jag inte rekommendera, den hänger väldigt lågt och sen är den som sagt 2,5" på flexen...

danne mk3
2004-06-15, 20:34
supra sports dp fungerade jävligbra det + 0.2 bar högre ladd tryck så

kunde man köra dom utlovade 6.3 s till 100

automat låda :D

SupraPeter
2004-06-15, 21:40
hm med automat ska den inte göra 0-100 på 6.3, dettan var den manuella, men går den på det nu är det ju nästan en sek snabbare än orginal auto :)

mvh Peter

Mattsson
2004-06-17, 19:23
Så här kan vi säga, jag har då aldrig ägt en turbobil som reagerar så in i h-e på bara filter & avgas! Det blir ju en helt annan bil, fullt tryck vid 2.500rpm, mycket mer kännbart vrid på låga varv. Avgaset gör ju att den orkas andas ut ordentligt ända upp till varvtalspärren också...

Detta och en laddtrycksstyrning så går bilen bra. Pigg & kry, känns som den borde vart orginal...

Sedan kan du ju börja trimma om du vill...! :lol:

/Martin

jeppe_82
2004-06-18, 09:06
Och låter riktigt bra har känt att den känns lite strypt.
När du säger bara filter och avgas menar du då ett effekt system utan katalysator eller ett vanligt 3tum med kat och kanske downpipe?

Mattsson
2004-06-18, 16:29
Nej nej, HELA vägen ifrån turbon! Allt är en förbättring bit för bit men byt hela vägen...

Downpipen är viktigast och då menar jag även armbågen efter turbon, den måste bort, ingen direkt anledning att ha den delad där heller...

Min andas mycket bra (och låter). 4" oval krök till 3" downpipe i en del, 3" testpipe (som alterneras med org.katten, snålt, men men) och sedan 3" bak till en ljuddämpare av MC-typ. Skulle jag byta något så är det dämparen längst bak som kunde varit större (tystare)...

/Martin