handdator

Visa fullständig version : original toppackning + oringar

emil
2004-06-04, 09:28
som subject lyder, någon som testat detta?
Är en helt annan prisklass än att köpa en MHG från nån rejsingfirma..
Planing av block inklusive oringning kostar 750-1000kr enligt de priser jag har fått.. Dvs kostar inte så mkt extra att få ringarna ilagda när man väl ska plana blocket..

Oringar har fungerat bra på flera volvobilar och bmw jag sett.. Något som gör att det inte kommer fungera på toyotan?

Rainman
2004-06-04, 09:56
njaa, jag känner inte till någon här som har gjort det på en Supramotor...
Det ända jag tror kan krångla är att det är ruggigt smalt mellan cylindrarna. + att det finns grejer som funkar, så ingen orkar testa???

emil
2004-06-04, 10:31
man är väl bara dumsnål kanske, men de slantarna man sparar där kanske kan läggas på nåt vettigare.. Får kolla hur det ser ut när blocket är uppe i fräsen

turbotomas
2004-06-04, 11:02
Det finns minst en som provat detta på Supras.nu. Masa gjorde detta tidigare iaf men jag är inte säker på om han har det längre.
Tanken är god men det hänger i slutändan på genomförandet och som Reine säger så är det smalt mellan loppen.
En annan fördel med stålpackning som du kanske missar är ju att du kan använda den gång på gång.
Även om du o-ringar så glöm inte ARP-bultar iaf!

Mvh, Thomas

Supramannen
2004-06-04, 12:21
Hej

är helt okey att läga i stål ringar men tänk på att toppen blir lite skadad varje gång, och att du måste fräsa spår i blocket

Sen är stålpackning beprövat, att använda stålpackningen igen är inget jag rekomderar, inte gör tillverkarna det heller men visst går det

emil
2004-06-07, 09:20
såhär kan det se ut på en volvo: http://race.ulkhyvlers.net/garage/20030329/03290025.html
Blocket på bilden höll för en repa på 10.64/217 blås i volvon den bor i, sedan sa packningen upp sig, men det var pga andra anledningar än att ringarna gav upp..
Man lägger ringen så den träffar mitt på metallkanten i toppackningen, inte som pyramidringar då man har dem hela vägen upp mot toppen, och då skadar toppen varje gång..