Visa fullständig version : Lite snabb hjälp!!
suprafreak
2004-05-04, 18:26
:D tjena...ska möta en kille imorrn uppe i kista för att kolla på en supra årsmodell -89. http://www2.blocket.se/view/2493084.htm?l=0&c=1&city=0
den är det... jag frågade lite snabbt om han trodde topp packningen va bytt, men det visste han inte riktigt, men då sa han att det trodde han för att det satt ett klister märke på turbon där det stod gik turbo nånting på!!!! vart lite nervös bara :? ...vad kan det betyda ...?? och vad mer bör jag fråga om för speciellt imorron bitti?? tack på förhand : patrik
den hade haft 11 ägare kollade jag upp är det normalt?
suprafreak
2004-05-04, 18:28
förresten ....... han sa att jag inte skulle vänta mej en jätte snabb bil för att den e tung?? kan topppackning va paj elr ?? vad kan jag jämföra med så jag vet?? har kört calibra 16 v och lite såna bilar är det ungefär samma prestanda ???
SupraPeter
2004-05-04, 18:51
tja en orginal supra känns rätt trött men den tar ju en calibra om den var 16v...0-100 tar runt 7sec med en vanlig förare :) sedan är det ganska lätt att byta till 3tums system och sätta på ett kon filter och då kommer några glada ponnys.
Mvh peter
suprafreak
2004-05-04, 19:26
jo det e ju klart :D men jag vart lite orolig när han sa så i telefonen, jag menar jag som inte har kört en så massa snabba bilar borde väl tycka att det rör på sej!!?? kanske det finns nån som vill ställa upp med lite köp hjälp på plats för en peng? bor ju i örebro och kör grejer till sthlm , så kl halv 7 imorrn bitti ungefär ska jag möta honom uppe i kista vid ibm där jag lämnar grejer! finns det nån som vill hjälpa till så ring isåfall, betalning är ju självklart!!!
0709767762 mvh patrik!
Hej
Jag kan förstå vad han menar med trött! Dom ÄR lite trötta org faktiskt.
Det är en ganska tung bil med förhållande lite effekt, MEN det går att ändra på ganska lätt.
Det är svårt att se om packningen är bytt, försök att vara berädd på att att byta den om en stund, jag menar, ha det i baktanken iaf....
suprafreak
2004-05-05, 13:27
man tackar för svaren! men nu har jag vart och provkört och kollat på bilen.själv tycker jag bilen kändes riktigt pigg o kry..... men jag har några frågor jag hoppas jag kan få besvarade innan jag bestämmer mej...
1. ska intercoolern luta lite? den lutade lite plus att det satt 2 andra slags kylare av mindre modell framför ovanför elr vad man ska säga. är det original, kan det kanske vara oljekylare?
2. det fanns ingen ac i bilen! trodde det fanns original på bilarna!?
3. när jag hade kört bilen lite hårt och sen lugnat ner den lite så kollade jag kylarvattnet så det inte skulle bubbla, men det kom nån liten liten bubbla då och då .. kan det va toppacnkingen elr ska det små bubbla lite?? väldigt lite alltså!
4.bilen var i övrigt heeelt original vilket jag tycker är bra, men det fanns en klisterlapp som satt på själva turbon där det stod GIK på , han trodde att dom innan hade bytt turbo, elr renoverat den? kan det stämma drar dom på ett sånt märke då?
:D en liten fråga till, det fanns nån lampa där det stod economy elr nåt som lyste under körningen, glömde fråga han va det va för nåt!?
:patrik
man tackar för svaren! men nu har jag vart och provkört och kollat på bilen.själv tycker jag bilen kändes riktigt pigg o kry..... men jag har några frågor jag hoppas jag kan få besvarade innan jag bestämmer mej...
1. ska intercoolern luta lite? den lutade lite plus att det satt 2 andra slags kylare av mindre modell framför ovanför elr vad man ska säga. är det original, kan det kanske vara oljekylare?
2. det fanns ingen ac i bilen! trodde det fanns original på bilarna!?
3. när jag hade kört bilen lite hårt och sen lugnat ner den lite så kollade jag kylarvattnet så det inte skulle bubbla, men det kom nån liten liten bubbla då och då .. kan det va toppacnkingen elr ska det små bubbla lite?? väldigt lite alltså!
4.bilen var i övrigt heeelt original vilket jag tycker är bra, men det fanns en klisterlapp som satt på själva turbon där det stod GIK på , han trodde att dom innan hade bytt turbo, elr renoverat den? kan det stämma drar dom på ett sånt märke då?
:D en liten fråga till, det fanns nån lampa där det stod economy elr nåt som lyste under körningen, glömde fråga han va det va för nåt!?
:patrik
1. Intercoolern lutar org ja. Dom andra små kylarna trode jag va till AC:n...? Fan jag kommer inte ihåg var oljekylaren satt. :oops:
2. Är det en svensksåld så SKA det vara AC i....jag kan inte svara på om det finns utan AC i annat "land"
3. Jaa, någon liten bubbla kommer det ju, bara det inte "skvalar & bubblar ordentligt.
4. Klisterlappen: Turbon har säkert varit på renovering då.
Economy är en liten lampa som berättar för dej att du inte kör ekonomiskt. Den lyser INTE om man kör väldigt lugnt...
Economy är en liten lampa som berättar för dej att du inte kör ekonomiskt. Den lyser INTE om man kör väldigt lugnt...
Hmm, när jag hade min supra så hade jag två economylampor tror jag...
en grön när man körde ekonomiskt, och en röd när man inte köre ekonomiskt...
Kan dock mycket väl vara att jag drömde detta inatt bara... komer inte ihåg så noga...
Mvh Frazze
Hmm, när jag hade min supra så hade jag två economylampor tror jag...
en grön när man körde ekonomiskt, och en röd när man inte köre ekonomiskt...
Kan dock mycket väl vara att jag drömde detta inatt bara... komer inte ihåg så noga...
Mvh Frazze
Stämmer! Jag tittade lite på mina gamla bilder....
suprafreak
2004-05-05, 22:31
:D :D :D :D Nu är supran hämtad från uppsala till örebro!! ja vad ska man säga?? :D jag e så jä..a glad så det går inte att beskriva!!! Bilen är en svensk såld -89 me grått skinn och 15000 mil på mätarn!! tycker själv den går som en dröm....trodde supran skulle vara bara racing men den inbjöd till riktig bekväm körning oxå!! lite skavanker i lack men det får man väl va beredd på,som tur är känner jag en bra lackare=) bilen är svensksåld men icka nån ac i vad jag vet!! den e helt original, vilket jag e glad över....men original lär den inte vara länge :twisted:
två snabb frågor
hur får man ner radio antennen?? ha ha hittar inte nån knapp och det går inte trycka ner, i alla fall vågar jag inte trycka för hårt!
vad kan det kosta att få block/topp planat och på med stålpackning? alltså behöver inte vara toyota verkstad!!!
mvh:patrik
suprafreak
2004-05-05, 23:03
:D En fråga till bara :? eftersom jag har pengar över nu till oväntade saker plus lite annat , så vill jag skaffa mej en häärlig dump om det nu går?? den e ju helt original! men vad behöver jag för att fixa en sån! finns det bra kit elr måste jag bygga om en massa grejer! har inte hunnit kolla efter var dumpen sitter.
ursäkta dom många frågorna :lol: mvh patrik
Härligt! :D
Konstigt om det inte sitter AC i, det är ju bara å kolla....
Enl Toyota på ett par ställen, så hade ALLA svensksålda lika utrustning.
Antennen åker upp & ner när man slår av & på stereon.
Endast plana block & topp + packning: 5000 & uppåt...
Blocket "BÖR" man ta ur för att kunna plana....lite jobb där..
SupraMagnus
2004-05-06, 05:53
Alla svensksålda har ACC som Rainman säger .....
Enda options var skinn och automatlåda.
Introduktionspriset 1989 var 268000:- 2 st. options : automatlåda kostade 10000:- , och skinn kostade 10000:-.
1992 kostade den i grundutförande 328000:- samt 11500:- för skinn samt 13000:- för automatlåda.
Så om din är svensksåld så ska det vara ACC i den ...
Antennen är en skräpkonstruktion som ofta går sönder , originalantennen är svindyr , jag satte dit en Biltema på mina båda MKIII , sen fungerade det ...
/Magnus
:D En fråga till bara :? eftersom jag har pengar över nu till oväntade saker plus lite annat , så vill jag skaffa mej en häärlig dump om det nu går?? den e ju helt original! men vad behöver jag för att fixa en sån! finns det bra kit elr måste jag bygga om en massa grejer! har inte hunnit kolla efter var dumpen sitter.
ursäkta dom många frågorna :lol: mvh patrik
Om du vill ha en billig bra dump så kör på en saabdump. Kostade 250 spänn när jag köpte min.
Denna sida är bra att kolla igenom om man planerar att sätta dit en saabdump
http://www.supras.nl/view.php?page=modsSaabBOV.htm
ie01gula
2004-05-06, 15:04
kanske inte hör hit men... Fungerar saab dumpen bra? Är det ett "skönt" ljud? Är det den från saab 9000 turbo? vilken årsmodell?
Lars
suprafreak
2004-05-06, 21:34
:D tackar för alla svaren! antennen får jag inte ner, har inte prova tryckt för hårt elr nåt, och det e inte original stereon i längre så vet ifan hur jag ska få ner den utan att ha sönder nåt..men men det löser sej..
det sitter ju två mindre slags kylare av nåt slag ovanför framför intercoolern, undrar om ena är till oljan och den andra till ac? men det finns ingen ac knapp elr nåt i bilen i alla fall, det finns en knapp som man inte kan trycka in,ser ut som den gamla är bortagen . kan ju bara så att dom har kopplat ur ac , de e ju vad jag tror!
Men men nu har jag kört runt med bilen heeeela dan ofyfan vad roligt det är.... har vart och köpt ny olja(castrol) värsta och olje filter så nu ska jag byta det!
är saab dumpen verkligen nåt att rekommendera?? vill ha allt seriöst och stabilt!!!
mvh patrik
Kul att du är glad! :D Det är viktigast!
Saab dumpen är något man oftast kör återcirkulerande va?
Du vill ha *PSCCCHH*, då får du köpa lite värre grejer, typ HKS eller Greddy.
Castrol är bra, men mk3-motorerna har en tendens att dra mycket olja speciellt om den är tunn som Castrolen är.
Håll koll på nivån bara, en gång i veckan!
kanske inte hör hit men... Fungerar saab dumpen bra? Är det ett "skönt" ljud? Är det den från saab 9000 turbo? vilken årsmodell?
Lars
Funktionen är det inget fel på. Eftersom MkIII:an har LMM och in MAP så är dumpen återcirkulerande och vad jag förstått så funkar det att köra öppen men det enda man vinner på det är lite högre pysljud på bekostnad av motorgång... (Kommer gå lite lite fett vid växlingar tror jag... rätta mig gärna)
Jag körde med ett pipercross konfilter och saabdump och den kombinationen gjorde att dumpen hördes mer än väl fast den var återcirkulerande...
Har man original luftfilter och box så kommer dumpen att låta mindre.
Ljudet är ju ganska svårt att beskriva i text men det är ett fint och jämnt "Pssscyyhh"-ljud som kommer från saabdumpen.
Självklart är en HKS eller motsvarande mycket bättre och ballare, men den kostar därefter också...
Detta alternativ går loss på en ca 250 kr + några slangstumpar.
Mvh Frazze
ie01gula
2004-05-07, 20:21
låter ju bra. Som jag förstod det på guiden behöver man ha en slang som är lite mindre i ena ändan och lite större i andra. Vart köper man slangar och finns det färdiga "slangadaptrar"?
Lars
låter ju bra. Som jag förstod det på guiden behöver man ha en slang som är lite mindre i ena ändan och lite större i andra. Vart köper man slangar och finns det färdiga "slangadaptrar"?
Lars
Ja det stämmer. Saabdumpens anslutningar är större än original. Jag gjorde först adaptrar av rörstumpar, men det höll inte helt tätt. Det jag gjorde var att helt enkelt stoppa in en mindre slang i den större och dra åt med en slangklämma... Trodde inte det skulle fungera men det blev skitbra faktiskt.
Slangarna köpte jag på lokala OK-macken. Finns som regel i metervara. Kostar några 10-or...
Mvh Frazze
har du kollat in motorn till antennen ? sitter bakom en liten lucka till höger i bagaget... Min va ur kopplad =P Så jag koppla in den å smörjde upp antennen så nu går den så fint upp och ner... =)
suprafreak
2004-05-16, 22:37
tack för svaren!! ska kolla upp det där med antennen imorrn.
När man ändå håller på att snacka här så kanse man kan fråga lite mer!?
Nu har jag hunnit köra bilen en del, både på streetrace och cruising här i lindesberg mm, och jag e super nöjd.
:D men börjar vänja mej vid effekten och ni vet säkert hur det slutar,man vill ha ut mer, visst själv tycker jag bilen går riktigt bra original även mina kompisar är förvånade!! :D
Så här hade jag tänkt göra nu till hösten och under vintern,
lexus afm
konfilter
större avgass hela vägen från turbo
550 spridare
walbro pump
bättre intercooler
mm behöver tips om vad jag behöver förstärka osv...
skulle oxå vilja veta om det är nån här såm planar topp/block och hur mycket det kan kosta! och vad tror ni jag får ut i effekt efter allt detta??
mvh patrik
Roligt med modifikationer, speciellt med den där lexus AFM...som jag kollade på en toyota verkstad vad den skulle kosta ny, till en LS400...8000 spänn. Jajamensan, jag trodde pajasen skämtade vid disken.
Vad jag varmt kan rekommendera är ju direkt filter och ett helt 3'' system MED 3'' downpipe (downpipen gör mycket), racekat...sen kan man ju alltid schimsa turbon...går på 1 timme och ger +30 hästar med rätt avgassystem =) Billigt. Se till å ha koll på avgastempen bara.
/Kläppen
suprafreak
2004-05-20, 22:01
:D ursäkta..men shimsa?? vad menar du då?? he he ganska ny när det gäller turbo!
Schimsa turbon (så jag säger det, stavningen kan säkert vara fel, kommer ifrån schims som är brickor på vardagssvenska) är när man sätter brickor under 'actuator' dosan som styr wastegaten. Om du öppnar huven på bilen och kollar på turbon så ser du en rund sak som är stor som en snusdosa ungefär precis vid turbon. Den sitter skruvad med två bultar. De två stagen under 'dosan' styr wastegaten som i sin tur styr laddtrycket. Om du nu sätter brickor under bultarna där (ca 3-6mm) så kommer wastegaten blir mera öppen än normalt. Dvs högre turbotryck=mer hästar. Man lurar alltså motorn till att få ett högre turbotryck. Detta är det billiga sättet, men inte det säkraste.
/Kläppen
turbotomas
2004-05-22, 15:47
Som Kläppen säger så är det inte det säkraste sättet att trimma på. Du kan få ett skenande ladd med trista följder om du har otur.
Kolla över motorn och skicket på turbon innan du "skenar" iväg med trimmet. Tänk efter före och förebygg så mycket du kan!
Ett par andra saker som du kan ta med i ekvationen är progressiv bränsleregulator, koppling, extern laddtrycksmätare, laddtrycksstyrning(elektronisk eller manuell), uppgradera oljepumpen och gör ett ordentligt jobb med planingen så du slipper göra om det. Avgassidan är ett skämt också om mer ska göras på toppen.
Grattis till köpet och lycka till med bygget!
Mvh, Thomas
så kommer wastegaten blir mera öppen än normalt. Dvs högre turbotryck=mer hästar./Kläppen
Tvärtom, den blir mera stängd, därav får du ett högre tryck.
Och som Tomas säger, mycket stor risk till skenande ladd.
suprafreak
2004-05-23, 14:52
Man tackar för all hjälp!!! :D
låter som att det kostar lite mer oxå än vad jag tänkt mej :D men men man får väl ta lite i taget och vara lite försiktig!
men funkar det med , lexus afm, konfilter,550cc spridare och walbro pump och sen ha kvar original turbotyck?? tänkte att man måste ju börja nånstanns sen i vinter!=) och vad tror ni man får ut??
mvh patrik
Rainman: Du har helt rätt, sorry.
suprafreak20: Med en lexusafm, 550 spridare,direktfilter och walbro pump utan att höja turbotrycket skulle ja tippa på att du får ut +15hk extra?? 5-7 för filtret och kanske 10 för bränslet. Det är ju med turbon du får de riktiga effektökningarna, och anledningen till att man sätter in en större afm och 550 spridare+större bränslepump är ju för att kunna få motorn till ett högre turbotryck. Och skulle du sätta in en lexusafm utan större spridare så skulle bränsle/luft blandningen bli riktigt farlig.
Börja med andningen. Få in luft och sen få ut med avgaserna. Ståltopplockspackning. Apexi boost gauge, laddtrycksstyrning. Nu borde du ha runt 280 hästar. Orginal bränslepump räcker ungefär till lite under 15psi laddtryck, så den klarar sig fint i början. Turbon går bra till lite under 15psi också. Men eftersom du inte kan höja trycket till 15psi utan att datorn i motorn säger ifrån måste du alltså börja mixtra med bränslet...lexusafm+550 spridare+walbropump. Nästa steg borde vara större intercooler med alu-rör och en bränsle-dator...allt detta borde vara runt 315-330hk.
suprafreak
2004-05-25, 20:24
Ja vad ska man säga TACK så mycket för svaren....nu har jag lärt mej lite mer kan jag säga=)....men hur gör man för att öka laddtrycket på säkraste sätt?? vad behöver jag mer EXAKT.. det mesta heter ju massa grejer på engelska så man fattar inte alltid vad alla pratar om här :D
MVH:patrik
ps:Hoppas man inte verkar helt blåst :( första turbo bilen,och första bilen man tänkt göra nåt med, men men man lär sej fort :D
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.