handdator

Visa fullständig version : Några frågor om mkIII

naffgorr
2004-04-30, 03:19
Hej!
Har tänkt att skaffa mej en supra mkIII till nästa sommar, så jag vill vara ute i god tid med att fundera över saker å ting..
Än sålänge har ja siktat in mej en 91/92:a, men skulle gärna vilja se en i orginalskick först. Så om nån har nåra bilder eller vet var man kan hitta så skulle de va bra..

Är det några vanliga problem/fel som man ska försöka undvika när man köper en?

Vad är ett rimligt pris? Har sett massor på blocket som går för ca 50 lapp (som påstås vara rostfria å går fint osv) men de låter billigt..? Eller är det inte farligare än så?

Alla tips uppskattas! :D
mvh //naffgorr

Nalle-74
2004-04-30, 10:23
Finns massor med trådar om just detta på detta forum och på www.supras.nu

men...
lite info om supran kan du läsa om här:

http://w1.913.telia.com/~u91302010/mkiii/mk3.htm
http://www.shellkonto.nu/tcs/artsupra_mk3.php

Men jag kan bara säga att du kommer inte ångra dig om du köper en supra.
Trevlig bil att köra och trevligt folk på både detta forum och på supras.nu

Tänk på att inte köpa första bästa utan kolla på flera och stirra dig inte blind på extra lull lull utan se till att köpa ett riktigt friskt exemplar.

var extra nogrann med topplockspackning!!!!!!!

MVH: Nalle

SupraPeter
2004-04-30, 11:55
ja det är som nalle säger, bilen blir inte bättre av massor av tillbehör utan en frisk motor och kaross. har själv rostlagat min i bakre hjulhus och på lite andra ställen. det är inte kul (men en bra anledning för ny lack)

Mvh Peter

Rainman
2004-05-01, 01:04
Ja det kan inte sägas för många gånger! (?)
KOLLA TOPPACKNINGEN!

När du provkör bilen så när motorn är varm så åker du ut på motorvägen & ger FULLT några gånger!!! I mean it!

Sen kör du lugnt å låter motorn bli lugn å fin, stannar, stänger av, öppnar huven å kollar...
Det ska INTE bubbla eller trycka ut vatten i kylaren eller expantionskärlet.

naffgorr
2004-05-01, 04:22
Ja det kan inte sägas för många gånger! (?)
KOLLA TOPPACKNINGEN!

När du provkör bilen så när motorn är varm så åker du ut på motorvägen & ger FULLT några gånger!!! I mean it!

Sen kör du lugnt å låter motorn bli lugn å fin, stannar, stänger av, öppnar huven å kollar...
Det ska INTE bubbla eller trycka ut vatten i kylaren eller expantionskärlet.

tillåbörjamed tack för svaren!

det där med topplockspackningen, är det krångligt att fixa eller är det bara dyrt..? (både och?)

Nalle-74
2004-05-01, 20:50
tillåbörjamed tack för svaren!

det där med topplockspackningen, är det krångligt att fixa eller är det bara dyrt..? (både och?)

om man kan skruva själv så är det väl inga större kostnader.
Ska man ändå byta kan det ju vara läge att plocka dit en stål packning och ARP bultar men då måste du även plana blocket.

Tror Toyota ta 10.000:- för topplockspackningsbyte (lååångt ord) men då är det ju en orginal packning som kommer dit.
Jag har hört att det inte är nått större fel på en org. packning utan att Toyota drog dom för dåligt.
Jag kör med org. packning och APR bultar och den håller för 1bar + lustgas så......
FRISKT VÅGAT DUBBELT BÖRNAT!!! :lol:

Smoothy
2004-05-01, 20:54
FRISKT VÅGAT DUBBELT BÖRNAT!!! :lol:

Haha! :lol:

naffgorr
2004-05-03, 16:19
om man kan skruva själv så är det väl inga större kostnader.
Ska man ändå byta kan det ju vara läge att plocka dit en stål packning och ARP bultar men då måste du även plana blocket.

okej. hur kollar jag om packningen är i bra skick?

Rollax
2004-05-03, 16:48
[quote="naffgorr"]
okej. hur kollar jag om packningen är i bra skick?

Hejsan
Tja skicket kan du nog inte kolla,antingen är den hel eller paj=otät Om det inte är bytt nån gång så är det bara en tidsfråga innan det börjar pysa,mest mellan cylinder/vattenkanal men även till oljekanal Får du läckage till kylsystemet så bubblar det i systemet ett tag efter du stänger av motorn Du kan kolla om packningen är hel genom att fylla på vatten alldeles fullt upp till kanten och sen starta motorn utan att skruva på kylarlocket sen varva upp lite försiktigt och se vad som händer Med trasig packning sprutar/forsar över rejält = knas Du kan även se om du har vatten i oljan,det blir som ett vitt skum under oljepåfyllningslocket och högst upp på oljestickan
Sen lyssna efter knackningar som kan tyda på att lagrena (vev,ram) kan vara slut Ett litet tickande ljud från kammarna/ventilerna har jag första minuterna innan den blir varm/ljummen Inget ovanligt eller farligt säger dom som "förstår sej på" Sen kolla på allmankonditionen, en välskött bil i kupen och utanför lack och sånt tyder på en seriös ägare och då får man anta att även motor är väl omhändertagen kolla serviceboken och/eller kvitton på allt som är gjort
Men mest av allt känn med hjärtat det kanns kanska snart i magen om den är "frisk"
>RoL<