Visa fullständig version : Hur många hk klarar IC'n på MK3 ?
Hur mycket kan man trimma utan att byta den ?
turbotomas
2004-04-26, 01:31
Originalet hänger med ganska bra, men börjar att lämna sämre resultat efter 250hk skulle jag vilja påstå. Till stor del beror detta också på det dåliga flödet genom originalrören, så byter du ut dessa så räcker den längre. Men du bör uppgradera den om du tänker passera 300hk.
Under SBP förra året såg man klart och tydligt att det största problemet för bilarna var just kylningen.
Mvh, Thomas
När du säger uppgradera menar du då att man kan göra ngt med den för att den ska palla eller är det bara å byta ut den ?
Om det bara är å byta ut den har du några billiga tips ? Dom verkar ju gå på en hel del vad jag sett... Passar ngn från ngn annnan bil som man kan hitta på skroten tex... =/
att man kan göra ngt med den för att den ska palla eller är det bara å byta ut den ?
Hejsan
Det är ju inte fågan om I/C "pallar" ! Den håller nog, frågan är när den inte längre kan klara av att kyla insugningsluften tillräckligt, då uppstår bara värme vid komprimeringen = o-bra för turbo, och dessutom varm luft är "större" och innehåller därmed mindre syre per volym/lit.
Varje grad kallare insugningsluft ger ca 1 hk. :lol:
När du säger uppgradera menar du då att man kan göra ngt med den för att den ska palla eller är det bara å byta ut den ?
Om det bara är å byta ut den har du några billiga tips ? Dom verkar ju gå på en hel del vad jag sett... Passar ngn från ngn annnan bil som man kan hitta på skroten tex... =/
En beggad MKIV ic funkar bra om man inte ska modda allt för mycket. Har själv en sådan på min mkIII
Aha låter ju bra! Måste man göra om ngt för att den ska passa ? Isf vad ?
Inte mer än att flytta tutan och eventuellt behållaren för kylarvattnet. Plus att du får göra nya ic rör. Mera ska inte behövas göra.
pelleman
2004-04-29, 21:18
Jag flyttade in AC kylet och kapade ur lite ur balken i fronten för att få plats med MkIV ICn. Oljekylet fick en ny placering. Anslutningarna är ju lite cp på den så jag plastade igen den som är vinklad 45 grader och sågade upp ett nytt hål som går rakt bakåt. Limmade i ett rör och är helnöjd. Det har plockats ut 500 häst med den i starka BPU:er.
Det är dom som har 400 häst med standard MkIII. Responsen blir dock lidande och det är knappast optimalt. Funkar korta sträckor och när det är kallt.
Sen är det svårt att säga en viss effekt som en IC klarar. Det beror på användningen, turbo, motor mm. En pressad CT26 kanske har en effektivitet på 45% medan en större ligger på 60%. En paris dakar bil kräver stor kylarea och en streetrace bil som används mest på natten klarar sig långt med en MkIV.
Det är dom som har 400 häst med standard MkIII. Responsen blir dock lidande och det är knappast optimalt. Funkar korta sträckor och när det är kallt
Förstod inte denna mening riktigt?
Menar du att den inte skulle vara bättre är MK3 original?
VArför skulle responsen bli sämre än med original icn?
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.